konemor med gutt+spire:) Skrevet 17. juli 2008 #1 Skrevet 17. juli 2008 vi vil ha en tradisjonell dåp men er usikker på de forskjellige "rollene" under dåpen. vi inviterer kun familie og blir 20 til sammen. men vi lurer litt på hvem som skal bære, holde lue og vere fadder. jeg vil at pappa skal bære og at sviger mor tar luen, mamma og tante til fadder samt to av hans søsken. men hva er tradisjonene på dette? er det vanlig at besteforeldre er fadder og bærer til dåpen? eller er det foreldrene som gjør det? er foreldre i grunn vanlig å ha som faddere? er så usikkre og finner ikke noe om disse tradisjonene på nettet. å så har vi de 3 første mnd bare en inntekt og en alt for liten leilighet hvordan skal vi løse det med mat og kaker til 20stk etter vi har vert i kirka? kan man spørre foreldre om hjelp? eller er det litt frekkt?? og hvor mye bør vi rekne med å bruke til dåpen til mat, drikke, kake, innbydelse og dekorasjon?? håper noen vet
lille lam Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 Vi hadde dåpen hos mine foreldre pga plassen. Tror de bare var glade for å kunne hjelpe til. Mamma lagde middagen og jeg bakte noen kaker og kjøpte drikke. Vi og var rundt 20 stk. Husker ikke om jeg hadde bordkort, da var det i allafall noe helt enkelt. Kjøpte litt blomster og lagde noen små dekorasjoner helt enkelt i noen dessertskåler. Jeg synes det er koselig at besteforeldre bærer og evnt tar av lue men jeg er ikke for at de skal være faddere. For meg er faddere noe litt spesielt og besteforeldre er jo besteforeldre uansett, og gjerne til flere barn. Har selv hatt faddere som har gitt meg litt ekstra i form av oppmerksomhet og gaver i forhold til mine andre søsken og det kan ikke besteforeldre gjøre. Veit at mange har besteforeldrene som faddere så dette er bare min mening. Har selv to tantebarn, er faddere til den ene, det blir litt ekstra på han.
jannicke-77 Skrevet 17. juli 2008 #3 Skrevet 17. juli 2008 Hei! Det er veldig forskjellig hvem man velger som fadder. Men en ide kan jo være å velge noen som ikke er altfor gammel, slik at de faktisk har mulighet til å følge barnet opp...?. Det finnes mange muligheter å ha en dåp på. Jeg synes ikke det er unormalt at foreldre/svigerforeldre kan bidra med litt, men dette er jo forskjellig... -Mange ønsker gjerne å bidra med noe, . Vi laget invitasjon på nettet, med et lite bilde på.. Eføy er fint å pynte med, og kanskje noen store glassboller med flytelys og blomster, fargete telys... Det trenger ikke koste allverden, lykke till!!
Lille Lu Skrevet 17. juli 2008 #4 Skrevet 17. juli 2008 Til første barnet valgte vi å ha 4 faddere, min søster og sambos bror, og i tillegg hadde jeg min beste venninne og han sin beste kompis. Sambo har en sønn fra før som var 15 da, og han fikk bære til dåpen. Det synes vi var veldig fint. Jeg husker faktisk ikke hvem som tok av luen.... Vi hadde dåpen hjemme, og jeg er iallefall vant med at når det gjelder kaker, så er det bare å spørre slekt og venner om de kan bidra med en kake. Jeg baker også gjerne en kake tilbake ved en annen anledning. Så jeg bakte vel en kake selv og kjøpte en, resten stod andre for. Til middag hadde vi koldtbord som vi bestilte og fikk levert. Det kostet vel ca 4000 kr for 20 personer. I tillegg hadde jeg en venninne som "jobbet" for oss den dagen og hjalp til med kaffekoking, oppvask etc. Det er mye å ordne dersom du skal ha det hjemme spesielt, så det var utrolig deilig å ha en person som tok det meste, så slapp vi å være verter og ha full kjøkkentjeneste i tillegg. Neste gang kommer jeg ikke til å ha dåpen hjemme. Vi har mange gjester som kommer langt fra og de må jo da overnatte hos oss, og det ble kaotisk og slitsomt. Lånte bord og stoler og service og alt mulig rart herfra og derfra, neste gang leier jeg et lokale der alt er klart og tilrettelagt. Brukte ikke mye på dekorasjon, plukket blomster fra hagen pluss at en venninne bidro med å lage dekorasjonene. Da brukte "støvler" som vesla fikk ifm fødselen til å ha dekorasjonene i.
Vannmann-86*med-liten-Emil Skrevet 17. juli 2008 #5 Skrevet 17. juli 2008 Vi er desverre nødt til å leie lokale, men der kommer alt som fat, glass, bestikk, bord og stoler innad i prisen. Får det også til en god pris, siden foreldrene mine er medlemmer der. Men nå har vi faktisk tenkt å lage maten selv vi=) Noe varmt og noe kaldt. Kaker spør vi slektninger om de vil hjelpe til med. Vi har også tradisjon at alle baker til hverandre om nødvendig. Ska kjøpe ei marsipankake da, men resten lages. Skal ikke ha bordkort, og innbydelsene lages på dataen. Vi er to studenter, så da sier det seg selv at vi ikke har verdens beste råd for øyeblikket, så det blir som det blir;) Men koselig tror jeg. Faddere: Min bror og hans ene søster. Vil også ha min aller beste venninne og en av hans best venner.
trilletrulte Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 Det er dere som bestemmer hvem som bærer og tar av lue etc - og det er ofte en fin beste/oldeforeldre-oppgave, om ikke mor eller far vil gjøre selv - eller noen helt andre. når det gjelder faddere, så er deres oppgave tradisjonelt å se til at barnet blir "oppdratt i god kristen tro", altså at barnet får en god oppdragelse, og lærer om viktige verdier osv. Ikke så mange som tar det så bokstavelig i dag tror jeg, i praksis blir det slik at fadderbarna får litt ekstra oppmerksomhet ved bursdager og jul. Men fadderne har likevel en symbolsk rolle når det gjelder å "se etter" fadderbarnet sitt, og det er en fordel at fadderne ikke er i for nær slekt, slik som besteforeldre kanskje er, men det er samtidig dumt å velge noen som man kanskje mister kontakten med. Fadderne mine er tidligere vennepar av mamma og pappa, og jeg vet nesten ikke hvem de er engang .... Derfor er familie som feks søsken (altså onkler/tanter til barnet) passe nært synes jeg (eller om du har god kontakt med en fetter/kusine etc), eller om dere har venner som dere vet at dere vil holde kontakt med opp gjennom årene. Snakk med presten, han eller hun har sikkert noen gode råd ang dette! Selve festen kan dere sikkert gjøre kjempedyr - men det behøver ikke bli det! Om det er flaut å spørre foreldre om hjelp (noe jeg ikke synes i det hele tatt), dropp mat, og ta kaffe og kaker. Det er sikkert flere som gjerne bidrar med kakebaking, og dekorasjonene behøver ikke koste all verden. Søk på nettet, finn inspirajon - og nå er det en del salg i hobbybutikker etc, slik at man kan finne mye fint billig! En rosa eller blå duk med litt pynt på, rosa/blå lys og pent servise osv kan bli riktig koselig. På dinbaby finner du sikkert mange andre dåpsplanleggere med tips ol. Det er sannsynligvis slekt og nære venner som står på gjestelisten, og hensikten er jo å feire en hyggelig begivenhet sammen mennesker som står en nær, ikke å imponere kongen, om du skjønner hva jeg mener Det er deres dag, og dere som lager deres tradisjoner. Lykke til!
jente Skrevet 18. juli 2008 #7 Skrevet 18. juli 2008 Hei,,, Dette med hvem som skal være faddere bestemmer dere jo selv... Det har alltid vi gjort,, Og ingen har tatt seg nær eller blitt sure av den grunn,, Ellers kan du jo ha festen hjemme, det siss jo der det er husrom er det hjerterom, eller lei et meninghetsrom i kirken ,,, Det koster nesten ingen ting,,, Det får du leid dagen før dåpen, så dere kan være der og dekke på og ordne i stand.. Og er det noen som spør om dem skal bake en kake eller to, si ja,,, Da sparer du jo en del på det... Ellers er det kjøkken i kirken så skal dere lage maten selv, kan dere evt varme maten opp der... Og innbydelser og bordkort kan du lage selv,, Kjøppapirduker, og dekorer med flotte servietter,, Er alt bør du jo ikke kjøpe før dåpen, ser du noe du synes er fint, handlet det der og da,, Så samler du det opp.. Det er jo butikker som har salg i ny og ne, og det kan jo hende du kommer over et varp.. Ellers usikker på hvor i landet du bor, men i Oslo på Glasmagasinet har dem nydelige dåpsting.. Og prisen er ikke dyrere enn andre steder.. Og når barnet har kommet, hvis noen lurer på hva dere ønsker dere, kan dere ikke si penger, i stedenfor alt tøyet man som regel får.. Dette er ikke et fasitt svar, men er forslag... Ønsker dere lykke til:)
konemor med gutt+spire:) Skrevet 18. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 18. juli 2008 tusen takk for mange gode tips og råd småen er ikke kommet enda, men jeg liker å vere litt forbredt jeg da hehe men de som bærer og tar luen er ikke faddere? har lovet tanta mi å vere fadder, men jeg er av den oppfatning at faddere skal bidra til å lære barnet om den kristne tro, men det er faktisk kun meg og mamma som deler den meningen da...... er derfor jeg har så vanskelig for å velge fadder for mener det er en stor oppgave (same som at jeg mener jeg ikke har noen som egner seg som forlover ). så å velge faddere for min del er veldig vanskelig. samboer tenker ikke over det og skal ha sine søsken. jeg vet jeg kan stole på mamma, men er litt usikker på andre........
lille lam Skrevet 18. juli 2008 #9 Skrevet 18. juli 2008 Nei de som bærer og tar av luen trenger ikke være faddere, det bestemmer dere.
Trulte76 Skrevet 18. juli 2008 #10 Skrevet 18. juli 2008 forledre kan ikke vøre faddere, men de kan bære visst de vil. Men jeg har hatt en fadder til å bære jeg da:) Liten plass, kjenner til problemet. Denne i magen har en annen far, og nå er set så mye ste på hans side. Så vi blir oppi mot 30stk, og det har ikke vi plass til, så vi må bare leie. Men med mine to eldste hadde vi det hjemme da. Da var vi 19stk Det gikk helt fint. Hadde koldtbord, så jeg dekket på stuebordet og spisestuebordet. Og det gikk fint. Plass til alle. Jeg baket litt, mamma baket litt og exsviger baket litt. Så var nok kaker. Regner med jeg kan få mamma til å lage noe kaker og svigermor ei denne gangen også, så lager jeg et par selv Holder i massevis det Visst du bestiler koldtbord, så er det alltid rikelig med mat, så trenger ikke bestile for 19stk. kan evt trekke fra barna og bestille hvor mange voksne dere er..er dere kun voksne så kan dere f.eks bestille for 17-17stk. Er alltid mye mat igjenn.
jente Skrevet 18. juli 2008 #11 Skrevet 18. juli 2008 Husk,, Det er dere som bestemmer hvordan dere vil ha det,,, Det gjelder hvem som bærer og tar av luen,, Hos oss har det alltid vært mannen min som har bært barnene våre og andre som har tatt av luen,,,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå