Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa på 3 mnd gulper så mye for tiden. Har lenge vært flink å rape nå, men siste dagene vil hun ikke, og det resulterer i mye gulping. Alt lukter surt gulp! Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ammer vet jeg ikke..... mens hvis du gir mme, finnes Nestargel, ett pulver som has i melken og den blir tykkere, dermed forsvinner også gulpingen som regel. Er litt ekstra styr å bruke da.

Skrevet

Ammer du?

Jeg har lest, at dersom barnet ikke får tømt brystene, men liksom bare drikker den tynneste melka (den som kommer først) så kan det resultere i gulping.

Det var tilfelle her en periode. Jeg byttet pupp, før tulla fikk i seg den tykke, fete melka, og da ble det til at hun drakk mere for å bli skikkelig mett. Gulpet hele tiden omtrent =o/

Skrevet

Hei. Har ei jente som var et skikkelig gulpebarn. Hun gulpet ned senga mi på sykehuset rett etter fødselen og var i grunn konstant klissvåt av gulp fram til hun var 9-10 mnd gammel. Jeg tuller ikke.

Noen barn gulper mye. Det er veldig slitsomt. Vi prøvde å regulere måltidene litt, prøvde å holde henne mest mulig i ro en god stund etter måltidene hennes - vi skiftet altså ikke klær rett etter måltid. Vi garderte oss med håndkler og kluter overalt - i sofa, seng, vogn etc etc. Og hun gikk med smekke døgnet rundt til hun var ca 8-9 måneder. Vi skiftet klær tre-fire ganger om dagen på henne.

Og selv om dette høres mye ut, så er det faktisk helt normalt. Noen barn spiser for mye og kvitter seg med overskuddet. Vi fikk hele tiden høre av helsesøster og lege at dette er normalt. Det kommer til å gi seg etterhvert. Først fikk vi høre at det kom til å bli mindre når hun begynte med grøt, men det viste seg at helsesøster tok feil der, for grøten kom rett opp igjen den og. Hun gulpet og gulpet og gulpet. Men det ga seg den dagen hun kunne sitte selv og maten dermed sank litt mer ned. Når hun lå på magen ble det jo bare gulp hele tida.

I ekstreme tilfeller utredes man for reflux - som betyr at det er noe feil med lukkemuskelen ned til magesekken. Men mange barn har en lukkemuskel som ikke er ferdig utviklet. Og så utvikler den seg etterhvert. Vi fikk høre gang på gang at så lenge jenta la på seg normalt, var dette ikke noe å bekymre seg over.

Slitsomt er det, men dere må bare ta forholdsregler. Ha gulpekluter, smekker og håndkler tilgjengelig hele tida.

Skrevet

du kan bruke nestargel vist du ammer også....

du koker bare opp feks. 50ml vann, har i 1/2 måleskje med pulver, koker opp langsomt under stadig omrøring... kokes ca 1/2min.

så gir du det på skje, kan også blande litt morsmelk på skjeen....

vist du ikje blander det med morsmelk, kan du sette det i kjøleskapet til neste måltid. :o) så det er ingen problem.

selv gir jeg mme...

Skrevet

Min sønn på tre måneder gulper også mye, har gjort det siden fødselen. Han fullammes. Dette er hva jeg har funnet ut at hjelper:

-Ikke tvangsfôre ham, la ham slutte å spise med en gang han slipper puppen, ikke dytte ham på igjen.

-Gi mat fra ett bryst pr. måltid (han får selvfølgelig fra begge dersom han ber om det).

-Holde ham oppreist i rapestilling lenge etter at han har spist, slik at maten får synke. Legges han på rygg kommer alt opp igjen.

-Ikke gi meg før han raper etter måltid, selv om det kan ta lang tid.

-Alltid bruke smekke og ha masse gulpekluter tilgjengelig ;) Sånne smekker som tres over hodet, uten borrelås, er fine.

Han veier nå 7 kg, så han får nok mat. Jeg tipper gulpingen kommer dels av at han er grådig og spiser for mye (gulper mer om han er veldig sulten og ligger lenger enn normalt ved puppen), og dels av umoden lukkemuskel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...