Gå til innhold

sukker i urinen+sukkerfri uke= nye blodprøver ( trenger svar fra noen på dette feltet)

Anbefalte innlegg

har antydning til sv.skaps.diabetes. Og må gå en uke uten snop, brus, kaker, for så å ta blodprøver, for å sjekke om jeg har dette. Men lurer på hvor fanatisk jeg må være mht til kostholdet... De rundt meg sier at gjør vel ikke noe å spise en bolle, en youghurt, en is osv... Jeg blir irritert!

Lurer også på om sukker i urinen kunne gjøre utslag i at jeg spiste 200 gr sjokolada kvelden før.....(uff, stakkars bebis i magen..)

Noen som kan svare?

Fortsetter under...

jeg kjenner ikke til den måten å gjøre det på, for jeg ble sendt rett på sukkerbelastning dagen etter jeg.

Så skjønner ikke helt hvorfor du skal gå en uke uten sukker først for så å ta ny prøve?

Mine blodprøver er jo veldig fine nå som jeg har regulert kostholdet, men går 1 gang i uka på kontroll og vekstkontroll annen hver uke osv.

Ikke har jeg sukker i urinen heller når jeg passer meg for hva jeg spiser, så skjønner ikke helt den praksisen der.

Men over til det du lurte på ang kostholdet.

frukt mellom måltidene er fy. Spis det rett etter et måltid,. spis 3-4 timer etter måltidene. blodsukkeret er høyest 2 timer etter mat. spiser du da så fortsetter det å stige derifra istedet for å synke ned igjenn.

spis lite poteter, pasta og ris. Litt til middag kan du spise, men begrense det siden det er mye karbohydrater.

lof og annet hvitt brød er fy..som boller osv.

liten is kan du spise til et måltid visst du ikke har noe annet søt til det måltidet, men ikke spis det utenom måltidene. yoghyrt inneholder mye sukker det også. I min sukker porsjonsliste står det 1 naturell eller en halv fruktyoghurt til et måltid er greit visst da man dropper f.eks et glass melk.

Et lite innblikk i hvordan du skal forholde deg til kosten.

Men noen tpler litt mere søtt til et måltid enn andre..kommer an på hvor høyt blodsukkeret var ved belastninga.

Jeg hadde også sukker i urinen på sist kontroll. Ble sendt hjem med forbud mot snop, kaker og is, og et par urinstix til hjemmetesting. Gikk sukkerfri 2 dager før jeg tok stix (det JM tester urinen din med på kontroll) de 2 påfølgende morgenene. Ingen utslag da. JM sa jeg da ikke hadde svangerskapsdiabetes, men burde være forsiktig med inntak av sukker og søt mat. Men fikk lov til å kose meg av og til. Konkluderte med at det kunne være pannekakene med sukker kvelden før kontrollen som gav utslaget. Fikk ordre om å ikke spise søtt rett før kontroll fordi det kan "klusse" litt med urinprøven.

Og er helt enig i at folk som sier at det er helt greit å spise både boller og is når du har fått sukkerforbud er ganske på jordet.

Grunnen til at sukkerbelastning ikke ble bestilt med en gang var nok at det kun var litt utslag på sukker, bare 1+.

ja men med nr 1 hadde jeg kun litt sukker i urinen, men ble alikevel sednt til sukkerbelastning. Og hadde også spist mandariner sent på kvelden og drukket litt fanta husker jeg.

MEN alikevel hadde jeg svangerskapdiabetes. Derfor synes jeg det er rart man får bare beskjed om å holde seg unna søtt.

Min urin er fin så lenge jeg ikke spiser søtt, lell at jeg har svangerskapdiabetes. Så hvordan skal man oppdage det da visst man unngår å spise noe søtt før neste kontroll? Da har jo ikke jeg heller sukker i urinen.

Glad rutinene ikke er slik her :)

Mitt 3 svangerskap med svangerskapdiabetes dette. Ingen av de tre har jeg hatt kraftig utslag på sukker, men på nr 2 og 3 så var jo sjansen høye for at jeg skulle få det igjenn, så hadde skullet uansett tatt sukkerbelastning utti svanerekapet pga jeg har hatt det før, men fikk litt sukker i urinen før jeg kom til den uka (husker ikke hva uke det er)

Det med en uke uten sukker før ny bl prøve er jo bare tull. Selvfølgelig er det ikke noe som er så bra som å holde seg borte fra sukkerholdig mat, MEN en vanlig blodsukker viser kun hva blodsukkeret ditt er akkurat ide du tar prøven. Og blodsukkeret forandrer seg i løpet av dagen. Når du spiser går det opp og så går det ned igjen før neste måltid. Med andre ord hva du spiste for to dager siden eller en uke siden har ikke invirkning på blodsukkeret ditt akkuratt nå. Det finnes en prøve som heter HbA1c som tas på diabetikere for å se et slags gjennomsnitt på hva blodsukkeret har vært siste par-tre mndr, men det er en helt annen prøve. Der det er tvil er det vanlig å utføre et fastende blodsukker.... og evt glukosebelastning-

Jeg har tatt blodprøve på sykehuset annen hver uke. Det er å måle langtidsblodsukkeret mitt, og det ligger på 5, et eller annet hver gang.

Så hjelper lite å sjekke langtidsblodsukkeret ved å holde seg unna søtt ei uke, for da vil jo det også resultere i at prøven blir bra.

Og visst du da etter den uka skulle begynne å spise vanlig igjenn, så vil du få for høyt visst du skulle ha svangerskapdiabetes uten å vite om det.

Så skjønner ikke helt praksisen der jeg altså.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...