Gå til innhold

Har fått masse kirsebær - hva kan jeg gjøre med de (oppskrifter mottas med takk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri brukt kirsebær til noe, men nå er kjøleskapet fullt av bær jeg gjerne skulle brukt til noe... =)

Skrevet

Lage likør :o) nam nam

Skrevet

Kirsebærpai:

Ingredienser:

150 g hvetemel

125 g smør eller margarin

1 ss sukker

1 eggeplomme

1-2 ss vann

Fyll:

1 kg kirsebær uten sten

2-4 dl melis

Smuldre hvetemel og smør til en grynet masse. Tilsett sukker og rør inn eggeplomme og vann til en smidig deig. Sett den kaldt i kjøleskapet ca 30 minutter.

Trykk deigen ut i en rund form ca 22 cm i diameter. Noe av deigen kan legges til side for å lage et gitter oppå paien til slutt.

Stek den ved 200 C i ca 10 minutter. Ta den ut av ovnen og fyll med stenfrie kirsebær. Sikt på melis.

Stek videre ca 30 minutter til paideigen er gyllen.

Server med pisket krem, eventuelt vaniljekrem.

-----------------------------------------------------------

Kirsebærsyltetøy:

Ingredienser:

1250 g. Kirsebær

1 dl. vann

1/2 dl. eddik

750 kg. sukker

3 ts. Rød Certo

De skylte bær, vann, eddik og sukker helles i en gryte og settes lunt i en time, til det safter. Syltetøyet varmes langsomt opp under omrøring. Laken må ikke komme i kok, før sukkeret er smeltet.

Når laken perler i kanten, holdes den svak i kok 10 min.

Certo og 2 ss. ekstra sukker blandes godt og drysses i under omrøring. Syltetøyet kokes kraftig i 2 min., skummes og fylles i varme, Atamonskyllede glass, som lukkes.

Hvis bærene steines ut, safter de mere. Vann og eddik kan da settes til det halve.

---------------------------

Kirsebærlikør

5 dl kirsebær uten steiner

4 dl brennevin

---

Knuste kjerner av 8 kirsebær

0,5 dl brennevin

---

2,3 dl sukker

Legg de rensede bærene i et tett glas, og hell over brennevin. Knus kjernene av 8 kirsebær, og legg disse på et separat tett glass med 0,5 dl brennevin. Snu på glassene noen ganger hver uke. Sil væskene fra bær og kjerner etter 2-4 uker, bland og filtrer gjennom et tøystykke. Hell over på en ren flaske, og tilsett sukker. Likøren må lagres i 6 mnd eller mer. Juster søtsmaken etter 2-3 måneder. Dersom man ønsker sterkere kjernesmak, må man benytte flere knuste kjerner.

-------------------------

Kirsebær med eggedosis:

500 g steinfrie kirsebær

eller moreller

1 dl vann

1/2 dl sukker Eggedosis:

2 egg

2 ss sukker

1 – 2 ss likør (kan sløyfes)

Pisk eggedosis. Spe evt. inn likør når den er stiv. Kok opp vann og sukker, ha i bærene og la dem bli varme. Fordel kirsebær i 4 ildfaste skåler og legg noen skjeer eggedosis over. Gratinér under grillelementet til eggedosisen er gyllen (kan sløyfes). Stekes i ovnen i 2 - 3 min på 220 °C under grill (pass på at den ikke blir brent).

---------------------------------------------

Kirsebærsaus:

2 dl kirsebær, helst stenfrie

2 dl vann

1 dl sukker

0,50 dl Cherry Heering (kirsebærlikør)

1 stang kanel

1 ss potetmel

Ha alle ingrediensene i en kjele bortsett fra potetmel, og kok opp. La sausen koke i to minutter slik at kraften kommer ut av bærene. Bland potetmel ut i litt kaldt vann og hell en tynn stråle i sausen under omrøring for å jevne den. Pass på at sausen ikke blir for tykk, den tykner litt når den avkjøles. Server den nylaget mens den fremdeles er litt småvarm. Den lune kirsebærsausen og mandlene er det som gjør "Ris à la mande" til en gastronomisk nytelse fremfor norsk riskrem.

Dette er en dessertsaus (is, puddinger osv)

Skrevet

HMM..JEG HAR FÅTT DET SAMME:-)

Tenkte lage likør til jul.

Men kom akkurat på at det må da gå fint i smoothie, så nå skal jeg ta ut stener og fryse ned:-)

Skrevet

En enkel kake som kan lages med masse typer bær. Prøvd den med rips og blåbær, vil tro den kan lages med kirsebær også.

75 g smør

2,5 dl mel

2 dl sukker

3 middels store egg

2 dl bær

rør egg og sukker sammen, tilsett mel og smeltet smør. røren skal ikke vispes hardt sammen, kun blandes lett. bærene kan du enten røre inn i røren, eller bare ha på toppen.

den er kanongod- har laget en sann med rips idag som jeg hadde i frysen. er bærene frosne trenger du ikke tine de engang. tar kort tid og smaker himmelsk. ringle melisglasur over- eller bare strø litt melis. kan serveres med vispet krem eller is til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...