Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 Tror det er litt forskjellig hva folk gjør, men i Norge er det vel mest vanlig å ha forlovelsesringen på høyre hånd. (I "utlandet" er det mer vanlig med venstre hånd men da har man også gifteringen på venstre hånd) Mange bruker også forlovelsesringen som giftering etterpå.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #3 Skrevet 17. juli 2008 Når jeg var forlovet hadde jeg ringen på høyre hånd... tror det er mest vanlig i norge.
#Aurora har tre gutter# Skrevet 17. juli 2008 #4 Skrevet 17. juli 2008 jeg har min på høyer..men har hørt at noen har den på venstre for da kommer den nærmere hjertet.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2008 #5 Skrevet 18. juli 2008 Min gullsmed fortalte at tradisjonen er forlovelsesring på venstrehånd, og giftering på høyre (i utlandet er det omvendt). Dette var veldig viktig nå når mange bruker glatte forlovelsesringer som gifteringer, fordi spesielt den eldre garde tror at du er gift mede forlovelsesringen på høyre hånd!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 Den "tradisjonen" varierer. Både mine foreldre og mine norske besteforeldre og samboers norske familie, (som kan sies å være av den eldre garde 60++ år)hadde forlovelsesringen på høyre hånd, og de brukte forlovelsesringene som gifteringer etterpå også. Mine danske besteforeldre hadde begge forlovelses og gifteringer på venstre hånd. Mine venner har hatt forlovelsesringen på høyre hånd og gifteringen på høyre hånd. Så i praksis kan man vel gjøre som man føler for selv....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå