Gå til innhold

Flere med drikkeproblemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa vår på 8 mnd nekter å drikke noe som helst. Hun er født 11 uker før termin. MME vil hun absolutt IKKE ha, hun blir bare sint hvis vi tilbyr det. Vann skyller hun munnen med og spytter ut igjen. Saft kan hun ta to slurker av, til nød. Føler vi har prøvd det meste med å tilby forskjellige ting av MME, vann, juice, saft, forskjellige merker, i forskjellige flasker og kopper og med forskjellige smokker/drikketuter. Problemet startet etter at hun ble introdusert for fast føde, men hun drakk en del i løpet av døgnet da. Nå drikker hun MAX 50 ml ren væske (på en god dag), i snitt ligger det vel mer rundt 25 - 30 ml ren væske i døgnet. I tillegg sliter hun med treg mage, vi må gi henne lactulose for at hun i det hele tatt skal greie å få ut avføringen, og dette blir ikke akkurat bedre når hun ikke vil drikke.

Er det flere som har opplevd noe lignende og har noen gode råd å dele med oss? Hva gjorde dere? Og går det over en gang? Håper noen kan hjelpe oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva om du prøver å tilby drikken fra kopp / glass (ikke med drikketut, men med helt vanlig glass)

Vi har hatt det samme problemet. Det er enda ikke helt borte. Vår er snart 1 år korrigert, og legene er ikke fornøyde med væskeinntaket, og da blir jo jeg stresset -til tross for våte bleier og en fornøyd unge med vektoppgang. Vi begynte med kopp til henne da hun var rundt 6 mnd korrigert. Selvfølgelig ingen stor-suksess til å begynne med, men mye mer inntak enn før vi introduserte koppen.

Skrevet

Har prøvd det også, uten særlig hell.. Har tatt opp problemet på helsestasjonen flere ganger uten å få særlig hjelp der, de har ikke andre forslag enn de vi har prøvd selv, men de har heller ikke sagt noe om at de er bekymret for utviklingen hennes siden hun spiser bra og er fornøyd og blid, det er vel tross alt ganske mye væske i maten også, og vi lager grøten ganske tynn slik at hun skal få i seg mest mulig væske. Er vel mest jeg/vi som er litt bekymret og stresser med det. Men uansett takk for svar, greit å vite at det er flere som ikke er så flinke til å drikke. I hvilken uke er jenta di født forrresten? Vår er født i uke 29+2, og hun er vårt tredje (og siste!) prematurbarn. De andre to har ikke vært "superdrikkere" de heller, men ikke så ille som lillesøster.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei!

DEt gikk seint med drikking her også en periode. Var i overgangen fra flytende til fast føde. ca 4 mnd korrigert og et par mnd fremover. Men fikk da beskjed om, både fra helsesøster og barnelegen på sykehuset, at mesteparten av væsken inntas gjennom maten. Så lenge de da spiste godt og var friske og raske med vektoppgnag kunne jeg bare slutte å bekymre meg. I denen perioden fikk vi i henne mer med glass, enn med flaske.

Var jo litt bekymra selvom de sa jeg ikke trengte. Nå er snuppa 1 år korrigert og drikker masse og spiser masse. Ho er født i uke 25+4.

Så du må nok bare se an barnet. Og virker ho slapp og utilfreds så må dere jo gjøre noe, men det går jo ikke an å bruke makt heller.... Så resepten er nok bare å slutte å bekymre seg.... Skikkelig lett, NOT!

klem

Skrevet

Takk for svar:) Joda, hun er flink til å spise, legger bra på seg og er frisk og tilfreds, så hun får sikkert i seg det hun skal likevel.. Det er vel sånn det er når man har barn, ett eller annet å bekymre seg for er det vel hele tiden. Ihvertfall lettere sagt enn gjort å slutte med det :-)

klem til deg også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...