Anonym bruker Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 Fant sete i denne testen med totalvurdering: "Bra" Jeg kan vel ikke være en så dårlig mor som folk her antyder da? Er jo testet til å være et bra setevalg!! http://forbrukerportalen.no/Tester/2008/test_av_bilbarneseter (jeg har forresten: RÖMER Safefix Plus)
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 16. juli 2008 #2 Skrevet 16. juli 2008 Du er ikke alene. Jeg har også fremovervendt sete.
*Maggi* Skrevet 16. juli 2008 #3 Skrevet 16. juli 2008 Setet kan være vel og bra det, men i frontkollisjoner er det barnets nakke som tar støyten, og ikke noe forovervendt sete kan kompensere for den trøkken nakken får. Denne trøkken ungår man ved bakovervendt sete. Og til du anonyme som svarte HI - grow up!
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 17. juli 2008 #4 Skrevet 17. juli 2008 I vår bil er det ikke plass til å ha setet bakovervendt dersom det skal sitte på en passasjer eller to. Skulle vi finne på å krasje og airbagen blir utløst er det i alle fall stor fare for å bli kvalt av den. Skulle gjerne hatt setet andre veien, men det får bare bli sånn inntil vi kjøper oss større bil (som ikke er planlagt med det første).
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #5 Skrevet 17. juli 2008 Setet selges, og det er bedre med setet enn uten:-) Men det er ingen tvil om at barnet har liten sjans til å overleve i en frontkollisjon. Men de er sikret for en masse and¨re krasjer.
trine_og_mathias+knøtte Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 yaiks.. slutte den her diskusjon aldri.. vel .. uansett om ungen sitt forover eller bakover.. tenk viss man får sleng å en bil kommer i sia..? eller om en kjøre på en bakfra så hele bak partie blir smaddra?? eller om det e en kollisjon det biln fær på take å bla bla bla.. vel masse kan skje.. å æ tvile ikke på uansett om man har ungen forover eller bakover at man vil det beste for ungan sine.. æ har enda til gode å se en 3 åring som sitt bakovervendt, så æ trur de fleste e bare tøff i kjæften.. som vanlig
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #7 Skrevet 17. juli 2008 Disse argumentene deres holder ikke. At det selges forovervendte stoler, betyr ikke at det er det beste for ditt barn. De er godkjente i forhold til gjeldende regler. Det er kun et spørsmål om tid, før det blir forbudt med forovervendte stoler (det diskuteres i alle fall i EU, hvor de legger til grunn at det er 80% større mulighet for barnet ditt og overleve en fronkollisjon i bakovervendt). En trenger ikke å være så veldig intelligent for å skjønne at nakke og hodet til et lite barn er bedre sikret når det sitter bakovervendt. Se på videoer av tester så ser du det. Denne er fin: Men det går sikkert like bra med forovervendt også - helt til dere frontkolliderer. Det finnes sikkert biler hvor det ikke er plass til bakovervendte, men vi kjører en liten corolla, og her går det bra. Sitter riktignok noe trangt i passasjersetet, men det er det verdt med tanke på sikkerheten til mitt barn. Prøv og hold dere til saken og diskuter personene (kjerringene), jeg er forøvrig en far.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #8 Skrevet 17. juli 2008 Trine og mathisas: Da har dere ikke sett godt nok. Selvfølgelig så kan mye skje, men det som er forskjellen er at hvis du kræsjer skikkelig så gjør du det meste sannsynlig i front, ergo vil barnet mulig få alvorlige hode og nakkeskader hvis det sitter med fartsretningen. Dette reduseres kraftig ved å vende setet. Treffes bilen bakfra er det mest sannsynlig i bevegelse eller rygger sakte og da er skadeomfanget noe helt annet uansett. Smellet er mye mindre antagelig. Dere synes og tror mye, men vet lite.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #9 Skrevet 17. juli 2008 Jeg har nettopp vært på teorikurs til lappen,og vi hadde denne diskusjonen. Og det står veldig klart i teoriboka at i byer, på forkjørveger, i kryss o.l er påkjøring bakfra den største faren. Og har man da bakovervendt,så er det ikke bra!!! Ta har det setet ingen effekt. Derimot, i front-mot-front (hvor ofte skjer egentlig det?) er det bakovervendt som er best. Så man er egentlig dømt enten man gjør sånn eller slik.. Bare gøre det som passer best for dere.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #10 Skrevet 17. juli 2008 "Derimot, i front-mot-front (hvor ofte skjer egentlig det?)" Fersk statistikk, hittil i år: ANTALL DREPTE I SOMMER 63 (15 kvinner og 48 menn) TYPE ULYKKE Møteulykke: 18 Kryssulykke: 6 Utforkjøringsulykke: 20 Fotgjenger/Sykkelulykke: 6 Annet: 5 You do the math.. Kilde: http://www.vg.no/trafikkdoden/trafikkdoden.php
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #11 Skrevet 17. juli 2008 Du kan ikke påstå at et bakovervendt sete ikke har noen effekt ved påkjørsel bakfra. Da betyr vel det at en forovervendt sete ikke har noen effekt ved frontkollisjonen. Det skjønner du og at blir feil. Men hvilke ulykker tror du har de største hastighetene? Fra Trygg Trafikk: Påkjørsler bakfra (der det eventuelt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer i så lave hastigheter at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Foreløpige tall for 2007 viser 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens 46 % omkom i møteulykker.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #12 Skrevet 17. juli 2008 bla bla bla!!! vi har å fremover da snuppa nekta å sitte andre veien, jeg har sotte fremover og min søster osv.. før i tiden var det ikke noe bakover.. sier verken at det ene eller det andre er bedre... men det avgjør man selv...
trine_og_mathias+knøtte Skrevet 17. juli 2008 #13 Skrevet 17. juli 2008 æ syns folk kan få gjøre som de sjøl vil å mene e best for sine unga.. så kan alle andre gjøre det dæm vil å slutt å syt å klag på andre. alle har sikkert sine ting som man gjør feil i andre sine øya.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #14 Skrevet 17. juli 2008 Ja tenk på at unger blir lett bilsyke, det å sitte bakovervent er jo fælt når man er kvalm, jeg vet -har alltid vært plaget med bilsyke når jeg var lita, måtte sitte å se ut- helst foran gjennom fronten for ikke å bli kvalm , syns synd på sånne unger som skal sitte bakovervendt og være kvalm- stakkars små.....
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #15 Skrevet 17. juli 2008 Du, bla, bla ,bla, er det mulig å føre en saklig diskusjon med dere brødhuer her? Om du skal komme trekkende med hva de gjorde før tiden kan du vel også ta med at de kjørte uten sikkerhetsbelter, uten nakkestøtte, uten abs-bremser, uten airbag, osv. Med din argumentasjon er det jo like bra å kjøre en bil fra 1960. På tide å våkne, verden og utviklingen går fremover.
<3 Felicia og Jonathan <3 Skrevet 17. juli 2008 #16 Skrevet 17. juli 2008 det er godkjent for det i norge ja.. men biltilsynet går ut og advarer barn under 4år å sitte forovervendt.. de burde ihvertfall sitte bakover til de er 2,5år.. nakken til barnet kan ta stooor skade om barnet sitter forover og man er utfor en frontkollisjon! og for kvalme små prøv en sånn gummi ting til å henge under bilen.. får kjøpt det på biltema og andre sånne type butikker. verdt et forsøk!
<3 Felicia og Jonathan <3 Skrevet 17. juli 2008 #17 Skrevet 17. juli 2008 denne burde virkelig ALLE se.. begynte nesten å gråte her. det er helt utrolig. jeg har vært imot at barna sitter forover hele tiden men nå er jeg ihvertfall imot.. for at det skulle se sååå grusomt ut og at forskjelden var SÅ utrolig stor hadde jeg aldri trodd!!
*mamma*til*markus* Skrevet 18. juli 2008 #18 Skrevet 18. juli 2008 Ho som skrev innlegget er sikkert klar over at det beste er å ha barnet bakovervendt, MEN hvis ho har bestemt seg for at det beste for dem er å ha det forovervendt, så la ho ha det da!! er som de sier over her at, hvis setet ikke hadde vært bra, hadde det ikke blitt solgt i norge! for noen er det nok bedre, hvis barnet er urolig eller blir bilsyk når de sitter andre veien.. selv han jeg gutten min bakovervendt, men jeg ser ikke ned på andre som ikke har det....
Gjest Skrevet 18. juli 2008 #19 Skrevet 18. juli 2008 Setet er "bra" av den enkle grunn at brukervennlighet og pris spiller inn i totalvurderingen. et forovervendt sete vil aldri tilby de minste samme barna samme sikkerthet som et bakovervendt sete. I de virkelig farlige ulykkene kan det faktisk det å ha barnet bakovervendt kontra forovervendt være det som skiller det fra døden... Dette er ikke engang noe å diskutere, det er enkle fakta.
gutt 07 + baby 09 Skrevet 19. juli 2008 #20 Skrevet 19. juli 2008 Jeg vil bare si at det er ditt valg hvilken vei du har barnet ditt i bilen. Men vil gjerne at du leser dette.... http://www.fvn.no/vi_og_vart/article334561.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå