Gjest Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 Hvilke syptomer hadde dere og hvordan fant dere ut at dere hadde pcos? Er det mulig å ha dette uten å være klar over det selv?
blirjegsnartmamma Skrevet 16. juli 2008 #2 Skrevet 16. juli 2008 Jeg fikk diagnoesen etter ultralyd som viser masse masse cyster, og bloprøver som viste "feil" med hormonene mine. Jeg hadde ikke mistanke selv, men var bare 18 når jeg fikk diagnosen. Men jeg var hos legen fordi det gikk mange mnd mellom hver gang jeg fikk mensen.
Callach Skrevet 16. juli 2008 #3 Skrevet 16. juli 2008 det vil jeg mene... jeg kjempet i mange år for å finne ut hva som feilte meg.. men en må ha noen symptomer for å få en diagnose da.. sikreste er vel folikler på eggstokkene.. (over 14 på hver side tror jeg), manglende el, og uregelmessig mens...
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 17. juli 2008 #4 Skrevet 17. juli 2008 Hei Sig68. Jeg hadde lenge mistanke om at jeg hadde pcos, men desverre så var ikke legen på det offentlige sykehuset jeg var på interesert i å høre på meg... Da jeg etter 3 mislykka forsøk i det offentlige begynte privat, var det første legen sa til meg- "du har pcos". Bittert,men slik er det . Mine symptomer på pcos er /var insulinresistens,variabel og plutselig vektøkning,variabel follikkelmodning (Ved uttak 1,8,11 og 19 egg !!),manglende el og hormonforstyrrelse. Hilsen
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 17. juli 2008 #5 Skrevet 17. juli 2008 Tror ikke jeg fikk vite det før jeg passerte 35 år. Som ung kvinne hadde jeg mensen kanskje 4 ganger i året, om jeg hadde EL aner jeg ikke. Barn var ikke noe tema før jeg traff min mann som 30-åring. Har hatt episoder med eggstokkcyster som har gitt ømme eggstokker, før cystene har sprukket. Var en gang innlagt med store smerter i buk, da snakket de om cyste som sprakk. Gynekolog har sett spor av spukne cyster og mumlet noe om PCOS som jeg ikke tok notis av. Etter fyllte 30 ble jeg gravid med min mann. Første endte i MA (uke 14) Andre graviditet førte til at barnet ble båret fram. Så gikk det ca tre-fire år før ny graviditet som endte i MA (uke 11). Da oppsøkte jeg gynekolog for å se hvorfor vi hadde det så vanskelig med å få barn. UL viste en stor cyste (10 cm) på ene eggstokken, og legen sa jeg sikkert hadde PCOS. Cyste og ene eggstokken ble fjernet, overflate av eggstokker brent. deretter ble jeg ganske kort tid etter spontant gravid, og så ble vårt andre barn født. Etter 2 barnefødsler normaliserte syklusene seg, og jeg ble noe tykkere ("40-års tillegg"). Fikk lyst på ett barn til etter fyllte 40, men da gikk vi rett til klinikk Hausken. Han konstaterte også PCOS, og ved ICSI metoden fikk jeg ut 17 egg som resulterte i 1 barn i 2007. Fikk OHSS av middelsgrad, sykehusopphold. OHSS er også hyppigere blant de med PCOS. Mine problemer med PCOS har vært uregelmessig mens, manglende EL, vanskelig å bli gravid, sannsynligvis tendens til øket abortfare, tendens til lett å legge på seg til tross for mye trening, mange eggstokkcyster, men ikke påvist insulinresistens. Det er fullt mulig å ha dette syndromet uten å være klar over det selv.
Gjest Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 Hei tusen takk for langt og utfyllende svar. Tror jeg kan slappe av da. Jeg har alltid hatt regelmessig mens. Går i behandling hos Hausken jeg også, antar han hadde sagt det til meg om han oppdaget noe.
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 18. juli 2008 #7 Skrevet 18. juli 2008 Hei Sig68.. Jeg maa si at jeg fikk hoere at jeg hadde PCO (vet ikke hva forskjellen paa det og PCOS er), og jeg hadde lite symptomer.. De fant det ut under utredningen for IVF, og kom litt som et sjokk paa meg.. Jeg er ikke overvektig, har regelmessig mens etc.. Eneste jeg har merket naar det kommer til hormonendringer de siste par aarene er min flotte lille "bart" ;-( Saa i mine oyne kan man hvertfall ha PCO uten aa vaere klar over det..
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 18. juli 2008 #8 Skrevet 18. juli 2008 Hei Sig68! Hausken vil garantert informere deg om han mistenker PCOS, men du kan jo spør han for sikkerhets skyld. I mitt forrige innlegg skrev jeg om en fjernet eggstokk, men det var en fjernet eggleder som er mindre dramatisk. Klarte jo faktisk å bli spontant gravid etterpå med bare 1 eggleder...så kom gulljenta vår;) mvh
Gjest Skrevet 18. juli 2008 #9 Skrevet 18. juli 2008 Vet ikke forskjell på pco og pcos jeg heller. Jeg søkte på nettet og fant ut at mange damer som har dette ofte legger på seg mest over magen og gjerne er plaget med uren hud. Og sånn er jo jeg da, og det fikk meg til å tenke litt. Det blir kanskje ny runde med ivf en gang ut på høsten, jeg får spørre legen da tusen takk for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå