Gå til innhold

babysete eller bag m nett på tur??

Anbefalte innlegg

Jeg har termin 23.november. Til jul ønsker vi å reise hjem til min familie på julefeiring, ca 5-6 timer unna. Da er babyen bare noen uker gammel...i værstefall går jeg over termin i tillegg...

Det jeg lurer på er da babysete eller bag? Litt usikker på hvilken type vogn jeg skal kjøpe, har sett litt på en som ikke har hardbag.. går det greit for en baby i babysete? Noen som kan tipse meg om noen gode seter med god liggestilling for nyfødte??

Fortsetter under...

Har hørt av noen som har en baby at små babyer ikke skal sitte i babyseter så mange timer mens den er så liten pga nakken, så på en tur på 5-6 timer tror jeg du burde ha bag, men du kan jo spørre jordmoren din om det.

Håper du finner det ut:-)

anbefaler virkelig bag med nett...det er jo virkelig tongt og sitte i en stol så lenge,så kan jo babyen sove bedre hele veien...vi brukte bag og nett vi...eller så må dere jo helst stoppe hver halv time på grunn av rygg og sånt i setet,vis dere bruker det i steden da...

se på tryggtrafikk.no.

De anbefaler ikke bag med nett og sier også at det ikke er farlig å ha babyer i barnesetet lenge. Men jeg hadde nok minst tatt barnet ut hver andre time. Kjørte 4t. med vesla i babysetet da hun var 2-3 mnd. Gikk greit. Men stoppet etter en time da hun var 6 uker.

Men hadde uansett valgt barnesetet. BArnet sitter mye tryggere der.

Annonse

Ikke finn på å bruke noe annet enn bakovervendt sete, verken boxette eller bagnett er trygt nok (dette i følge http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2828). Det er en grunn til at begge deler er forbudt i feks. Sverige. Det eneste som er trygt er bakovervendt sete, og det er heller ingen forskning som tilsier at det er skadelig for ryggen å sitte/ligge i setet:

Denne fant jeg på http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=283464:

"Det finnes ingen dokumentasjon på at det er skadelig for ryggen til de små å sitte i en bilstol. Noen velger bagnett/boxette på lengre bilturer fordi de er av den oppfatning at bilsete er skadelig for ryggen til barnet, men det stemmer altså ikke. Man skal uansett stoppe å ta pauser på lengre bilturer, det trenger både store og små. Overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus sier til Trygg Trafikk at man burde ta en pause ca. annen hver time, sover barnet trenger man ikke vekke det for å ta en pause. Lytt til barnets signaler, barnet sier som regel i fra om det har det ubehagelig."

http://www.dinside.com/php/art.php?id=314926 så står det også referert til denne undersøkelsen:

"En undersøkelse gjennomført av Statens väg- og transportforskningsinstitut (VTI) i 2005, konkluderer i hvert fall med at det ikke er vitenskapelig dokumentert at opphold i barnesete er skadelig for spedbarns-rygger."

Jeg spurte helsesøster med førstemann hvor lenge han kunne sitte i bilsete fordi vi skulle på langtur. Både ho og barnelegen på hs sa at babyen kunne sitte der så lenge han sov for da er de helt avslappet i kroppen og ikke får feilbelastninger, i våken tilstand skulle de kun sitte en times tid om gangen før man tok pause og de fikk strekt på seg. Babyer sover som regel i bilen :)

• 4 uker senere...

Jeg har også spurt jordmor og kiropraktor om dette, for min familie bor på sørlandet (5 timer med bil).

Både hun og kiropraktoren sa at babyen kunne sitte der så lenge den sov. Kroppen da helt avslappet og vil ikke få feilbelastninger.

I våken tilstand kunne de sitte en times tid om gangen før man tok pause og de fikk strekt på seg, men oftere hvis babyen gråter eller er utilpass, men det sier seg val nesten selv. Hvis babyen min gråter ville jeg jo stoppet uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...