Gå til innhold

Kan jeg bli dagmamma tro??! :*)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble mamma i Mai, og har tenkt til å gå hjemme med tulla til hun er et par år (håper da på familiebarnehage-plass)

I mellomtiden tenkte jeg at siden jeg skal gå hjemme, kunne jeg jo kanskje vært dagmamma for en liten en (til!?) Vet jo at det er hard kamp om barnehageplassene :)

Men til spørsmålet; For det første er jeg "bare" 23, har 4 yngre søsken og har alltid tatt vare på de (så jeg føler meg meget trygg på det å passe på de små), men synes vanligvis folk at det er litt for ungt? Tenkte at siden enkelte dagmammaer (jeg vet om) er opp i 30-årene, og noen har ikke engang barn selv..så da kan vel jeg være kvalifisert også?

Og hva skal man ta betalt?? Vil absolutt ikke robbe folk, og synes det er mer kos å ha noen smårollinger her, enn å kun gjøre det for å "bli rik". Men en kan jo ikke gjøre det gratis heller :/

Er veldig glad for råd/synspunkter/veiledning(?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du kan bli dagmamma!

Men du ble mamma i mai. Synes du bør vente med dagbarn til over nyttår, slik at ditt barn er omtrent gjevngammel med dagbarnet.

Nå blir du sikkert kjent med andre mammaer gjennom dét å ha noenlunde gjevngamle babyer. Når mange av disse skal ut i jobb igjen, vil de sikkert ønske nettopp deg som dagmamma, og det er ekstra hyggelig at dere da allerede er venner, og at du kjenner barnet/barna.

Skal det være først å fremst en vennetjeneste, så ta bhg-prisen plus kontantstøtta. Så kommer folk hverken bedre eller værre ut med å ha deg enn de ville gjort med bhg-plass. Ett problem er da at kontantstøtte ikke utbetales før mnd etter at barnet er ett år (mens bhg får støtte for alle småbarn de har, også om de er under året).

Men passer du et mai-barn f.eks. fra mars til juni (altså seks mnd) får mora i hvert fall KS for juni, juli og august. Hun får altså med tid og stunder 3 mnd KS = 10.000 og ville betalt 4*2.500 = 10.000 for opphold og mat i bhg. Altså er det rimelig om du tar 20.000 for å passe ett barn i 4 mnd fra mars til juni.

Skrevet

Hei! Tusen takk for svar!

Nei, jeg hadde ikke planer om å ta det før til neste år engang:) Mener du altså 5000,- i mnd? Er ikke det litt dyrt? Altså jeg har jo ikke snøring på dette med priser for barnepass da...men om det er normalt så. Hva skal man tenke på? Mat/drikke og opphold?

Skrevet

Jeg mener velg å bli dagmamma for noen som er villig til å avtale at de faktisk betaler deg 20.000 kroner for å stille opp så mye de trenger innenfor perioden mars-juni. Og forklar dem at de kommer til å få 10.000 i KS for juni-august.

Om du sier 5.000 pr måned, er min gjetting at du vil ende opp med langt mindre enn 20.000 pr barn. For de trengte deg ikke likevel i juni, for de skal vel ikke betale i påsken, for barnet har jo vært sykt og det var så mange fridager i mai...

20.000 kan være dyrt for noen, mens andre godt kan unvære 10.000 av egen lomme for å slippe alle bekymringer rundt barnepass fra mars til bhg-start. Velg da som kunde noen som dette ikke er dyrt for.

• 3 uker senere...
Skrevet

hei.

jeg har vært dagmamma for 4 unger over 2 år(2 barn 1. året og 2 barn neste året) og jeg var bare 21 år når jeg startet.det er kjempe koslig med småbarn og du ser hvordan de vokser..jeg fikk ca 5000 kr i månden for hvert barn.så det er helt greit med 20.000 for 4 månder..bare å sette ut søknad og starte intervjuer og bli enige med de andre foreldrene.og selvom du er ung er det mange andre unge dagmammaer også.

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...