Gjest Sauen og dingsen Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 Hehe, er veldig nyskjerrig, men har ikke tenkt å prøve, da...=P
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 16. juli 2008 #3 Skrevet 16. juli 2008 Ok, så det eksploderer ikke altså? hehe, jeg er jo dum nok til å kunne funnet på det, visste det faktisk ikke før jeg fikk høre det på dib (jada, kall meg dum). men det står jo på flasken, så jeg hadde vel ikke gjort det uansett...=P
OsloMor Skrevet 16. juli 2008 #4 Skrevet 16. juli 2008 Nei, men jeg gjorde det da jeg hadde flyttet hjemmefra og skulle skrubbe badekaret i leiligheten jeg flyttet til (det bodde 3 gutter der, og de hadde ikke vasket badekaret før..). I god tro helte jeg klorin i badekaret og sprayet med baderomsspray tilsatt salmiakk (skulle virkelig ha det rent og fint), det gasset ja og det snørte seg sammen i halsen og sved, ikke bra. (Jeg var jo 19 og trodde jeg hadde blitt løsemiddelskadet for livet, he-he;)
Musemor med tre søte små Skrevet 16. juli 2008 #5 Skrevet 16. juli 2008 Dersom en blander rengjøringsmidler som innholder hypokloritt (f.eks. Klorin) og ammoniakk (f.eks. Salmiakk) dannes den irriterende gassen kloramin. Hvis man blir utsatt for kloramingass i kort tid, begrenser symptomene seg i de fleste tilfeller til irritasjon i øvre luftveier med hoste, heshet og sår hals. Tåreflod, øyeirritasjon, kvalme og hodepine kan også oppstå. Dersom konsentrasjonen av kloramingass er høy, eller en blir utsatt for gassen over lengre tid, kan imidlertid gassen trenge dypere ned i luftveiene. Dette kan medføre utvikling av bronkitt, brystsmerter og pustevansker. I sjeldne tilfeller kan innånding av kloramin føre til kjemisk lungebetennelse og væskeansamling i lungene (lungeødem). Personer som har blitt utsatt for kloramingass, bør fjerne seg fra rommet hvor gassutviklingen fant sted. Det er viktig med frisk luft og hvile. Fysisk aktivitet bør unngås slik at lunger og luftveier belastes minst mulig. Kontakt Giftinformasjonen for vurdering av faren, og for råd om eventuell videre behandling og oppfølging. Formelen for reaksjonen er 2NH3 + Cl2 = NH4Cl + NH2Cl
(0_o) Skrevet 16. juli 2008 #6 Skrevet 16. juli 2008 Det utvikles farlige gasser (klorgass osv) som kan stanse åndedrettsfunksjonen. Man skal aldri blande klor med noen ting som helst, for vaskemidler er kjemikalier. Surt å daue fordi man ville ha det ekstra reint
Northernlights Skrevet 16. juli 2008 #7 Skrevet 16. juli 2008 Det gjorde jeg engang, i do. Hadde hatt klorin i doen. Så vasket jeg med ei bøtte salmiakk et annet sted, og tømte det i do. Det ble en gass med en gang. Klarte ikke puste,øynene sved, og jeg kom meg ut tvert. Så fikk jeg frisk luft, og deretter holdt pusten, sprang inn i huset, og trakk opp... Glemmer aldri hvor skummel den gassen som utviklet seg var!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå