Gå til innhold

Forskjellen mellom 2 og 3 barn? Ønsker MANGE svar:-)

<3 trekløver i april 2011<3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg venter nå nr. 4..

Husker godt når jeg oppdaget at nr.3 var på vei :)

Da hadde jeg en jente på 4,5 år og en gutt på nesten 3..

Hadde alltid sett for meg 3 barn, så gleden var stor :)

Jeg synes ikke det var noen forskjell faktisk!

Jeg var veldig overraska over hvor greit alt gikk!

Derfor er spenningen litt større nå når nr 3 på 3,5 år blir storesøster i oktober.. men tror det også skal gå fint.

Vi har latt barna ta del i graviditeten hele tiden, sett på filmer av dem som små babyer, og vist dem hvilken vogn vi kanskje skal ha, snakka masse om det som skal skje. På den måten har det hele gått lekende lett faktisk. Klart at det var litt sjalusi på han som var nr 2, alene gutt blant bare jenter også, men det gikk fort over :)

Lykke til med valget! Nr. 3 er bare en bonus!! (synes jeg da!)

Venter også nr.4, og det å få nr.3 gjorde egentlig ikke stor forskjell. Bare det at man blir flinkere og flinkere til å organisere hverdagen, og at de voksne er påpasselige med å kommunisere med hverandre slik at det ikke blir dobbeltbookinger osv. Selvfølgelig er det mindre stille tid i hverdagen, men å fordele kjærlighet og omsorg er ikke noe problem, det kommer med rutinen. Det er så deilig å vite at man har gjort dette før, og vet hvordan man skal imøtegå de ulike utfordringene som dukker opp underveis. Vi planla faktisk nr.4 og det sier vel nok om at det å ha tre ikke er så verst, så da prøver man litt til....

Jeg venter også nr 4 som de to over her, og må bare si meg enig i at overgangen mellom to og tre barn gikk veldig fint! Jeg synes overgangen fra en til to barn var større, egentlig. Har man to barn eller mer, har man hendene fulle uansett. Så da merkes ikke et barn til like godt :) Det er klart at det blir litt mer stell, mating, sykdom osv, og man trenger mer plass. Våre to største er gutter og deler rom. Nr tre er jente, og hun måtte jo selvfølgelig ha et eget rom. Men har man nok rom å ta av, er jo ikke det heller noe problem. Også er det jo en fordel at aldersforskjellen mellom barna ikke er for stor, så hvis dere ønsker et barn til er det jo et bra tidspunkt å prøve på:) lykke til!!

Gjest Mamsen t 3 jenter *har født*

Hei,

jeg har vært trebarnsmamma i 3 dager, så erfaringen er ikke tilstede :)

Så jeg lurer også på hvor stor forskjell dette kommer til å bli.

De store jentene er 3 og 4,5 år, og de er på vidt forskjellig plan i forhold til å få en lillesøster. Hun eldste viser interesse for å hjelpe, og ønsker å legge ting tilrette for at mamma og baby skal ha det bra.

Hun på 3 ønsker sterkt å være til hjelp, men trenger likevel litt mer hjelp enn hun gjorde i forrige uke. Hun har litt problemer med å finne sin plass i den nye familien. Dette forstår jeg godt, hun er jo den eneste i huset med ny tittel, hun har jo også blitt storesøster. Ikke lett for en 3-åring å fylle stillingsbeskrivelsen til en sånn oppgave :)

Til dere med erfaring: Tar det lang tid før hun finner seg tilrette?

Jeg synes overgangen fra 2 til 3 var verst...

Fra før hadde jeg to som var 4,5 år og 2 år.

Men det har kanskje noe med at det ikke var helt planlagt...

Jeg ammet fortsatt mellomstejenta da jeg ble gravid, jeg hadde nettopp fått en ny og spennende jobb og var absolutt ikke innstilt på å gå hjemme et år til.

Da minstemor kom så ble det mye skriking fordi hun hadde KISS (låsning i nakken). Hun sov minimalt til å være nyfødt baby...

Først da hun var 5-6 måneder ble hun bedre og kunne sove i lengre perioder.

Nå synes jeg det er kjempetopp å være 3-barnsmamma, og jeg ser at barna har så mye glede av hverandre:-) De er også blitt flinke til å dele på oppmerksomheten. Før var det en "kamp" mellom de største om oppmerksomhet fra oss. Nå er det nesten en "kamp" om å få leke med minstejenta. De er mye mer selvstendige enn før.

Ser du har unger som er litt eldre enn det mine var i utg.punktet, så litt mer "kos" blir det nok. Jeg har fortsatt 2 bleiebarn...

Ønsker deg lykke til med valget!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...