Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #1 Skrevet 15. juli 2008 Har vært plaget med ammingen helt siden start. Men sopp som aldri forsvant, og gjorde att det var smertefullt og amme! Legen min sa jeg bare måtte bite tenna sammen, men da hadde jeg allerede gitt en del mme pga smerten og mistet mye melk. Og sånn gikk det bare nedover. Er så stressende når babyen skriker fordi det er lite melk og det er treig utdrivning. Og i starten hadde hun mye kolikksmerter, så det var vanskelig og legge henne til puppen i det store og hele- så ja, vi valgte en lett løsning med flaske. Da viste jeg att hun ble god og mett, å jeg kunne slappe litt mere av med skrikingen og vite att det ikke var pga sult allefall! Det ble en del "småsuper" av mm og fordi hun hadde så vondt, så magen aldri fikk ro og fre. (råd ifra kiropraktor om fulle måltid med noen times mellomrom.) Så nå blir det mme på dagtid, og mm på natten. Det funker såå bra! :-) Men føler jeg må forklare meg for alle, og så ska alle fortelle meg att mm er det beste for babyen min. Blir litt såret av det og føler meg "lat" på en måte.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #2 Skrevet 15. juli 2008 Hei hei! Jeg valgte selv å gå over til flaske med nr. en og har slitt med mye skyldfølelse pga. det så skjønner at du opplever det som vanskelig.. Litt oppmuntring: Absolutt ingen har noe med hvorfor du ikke fullammer. Skjønner at du føler at du må forklare deg, men detter er noe personlig som ingen har noe med. Jeg fikk det bedre med meg selv når jeg sluttet å gå i forsvarsposisjon og forklare så mye. Sa bare nei jeg ammer ikke, og så snakket videre om noe annet. Har også fått høre i samtaler med lege, jordmødre og ammehjelper at forskjellen på mme i dag og mm er veldig, veldig liten... Og du er ikke lat! Det er mye mere arbeid å ha flaskebarn enn å amme!!! (jeg har prøvd begge deler!!) Du har tatt et valg til det beste for barnet ditt, og bare du vet hva som er best for dere! Mitt flaskebarn ingen allergier, har vært svært lite syk og utvikler seg normalt på alle måter!! Så vær en stolt flaskemamma du! Det er mange av oss og vi har flotte fin fine barn!!! Lykke til og koos deg med babyen, det er det viktigste!!!!
Mammaen til Turid Skrevet 16. juli 2008 #3 Skrevet 16. juli 2008 jeg valgte selv å slutte å amme vesla, jeg hadde melk i overflod..! hadde melkespreng til alle døgnets tider.. men hun hadde feil sugetak på brystet, og det gjorde at jeg valgte selv og slutte å amme, selv om det var tøft der og da (jeg ville så gjerne være en god mamma...!) måltidene var et mareritt..! jeg grein av smerte hver gang hun ble lagt til brystet (prøv å få barnet til å skifte sugetak etter to uker med vane - glem det..!) så når hun var 2 uker gammel begynte vi med flaske, og forskjellen var enorm..! plutselig fikk ei jente som var mye mer rolig og harmonisk. vi kunne gå lengre turer, hun var ikke lengre avhengig av å ligge på brystet å sove.. man skal kose seg i barseltiden fikk jeg beskjed om på sykehuset når jeg valgte å slutte å amme.. vesla er nå 3 mnder gammel og vokser godt.. =) hun er faktisk litt over gjennomsnittet har jeg fått beskjed om (jeg var bollejente når jeg var på hennes alder og jeg var brystbarn..). hva arbeid angår, steriliserer jeg flaskene etter hun har lagt seg på kvelden.. bruker kanskje 10-15 min på det nå..
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2008 #4 Skrevet 16. juli 2008 Vi måtte også gi opp ammingen av den grunn at lillegutt ikke fikk til å die, pluss at han var alt for utålmodig... endte alltid opp med hyl og skrik, veldig lite koselig. Jeg ville også kose meg i barseltiden.... så ga opp å prøve og gikk helt over til mme. Pumpet en stund det lille jeg hadde av melk, men etter 7 uker var det ikke noe særlig melk. Har også hatt mye dårlig samvittighet. Men da jeg selv er flaskebarn og ganske så normal:-) hadde jeg ikke dårlig samvittighet ovenfor gutten min, det viktigste var han fikk mat og var mett og god. Jeg vet ikke hvorfor vi skal gå rundt å ha dårlig samvittighet for at vi gir barna våre mat.... mm og mme gjør akkurat det samme, barna blir helt like, og barnet ditt vil aldri bære nag ovenfor deg at du ga opp ammingen. Og at barn som får mme blir mindre intelligente enn de som får mm er også bare bullshit. Min bror er flaskebarn, fløt gjennom skolen med beste karakterer, har topp utdannelse og en flott jobb. Intelligens nivå over de fleste. Du trenger ikke føle at du må forklare deg for noen.... Jeg drar frem termos, flasker og pulver hvor enn jeg er, om folk glaner eller lurer så driter jeg i det.... tror folk glaner mer når noen ammer faktisk. Har aldri hørt noe negativt fordi jeg gir flaske, synes det er veldig behagelig faktisk. Jeg kan spise og drikke det jeg vil. Pappa eller andre kan gi mat til gutten og jeg kan få frihet til å dra ut av huset hvis jeg føler for det. Gutten er verdens "snilleste" og roligste lille gutt, aldri hatt magevondt eller andre plager. Bare smiler dagen lang. Lykke til med valget ditt, du gjør hva som er best for deg og barnet ditt, og du er ikke lat... du vil bare det beste for barnet ditt. Hvilket barn har det fint med en utslitt gråtende mor som stresser med å få til ammingen når barnet har det supert på mme.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2008 #5 Skrevet 18. juli 2008 Begynte å gi mme til første mann etter å ha noen forferdelige barsel uker.Det hele endte med svangerskapsdepresjon og jeg følte meg som verdens verste mor.Alle rundt meg fortalte meg hvor utrolig viktig mm var for barnet.Som om jeg ikke visste det, alle steder hvor jeg leste om babyer var dette poengtert.Men når du ikke får det til??????Det stod ikke på viljen jeg prøvde alt.Tilslutt var det min samboer som sa stopp og tok komandoen.Han så hvor forferdelig jeg hadde det.Babyen gråt også masse og var aldri fornøyd. Mme ble kjøpt inn og vi fikk nå en fornøyd baby som sov hele natten.Det tok noen månder før jeg helt klarte å nyte babyen for depresjonen satt i.Dessuten var jeg helt sikker på at barnet kom til å få allergier og være mye syk og alt var min feil Ingenting av dette har slått til.Har i dag en usedvanelig frisk 12 åring som omtrent aldri er syk. Likevel var jeg innstilt på og få til ammingen når nr 2 meldte sinn annkomst.(for det er jo skjelden viljen hos den nybakte mor det står på)Jeg fikk da et barn som var født med bla. tett spiserør så amming var uaktuelt.Hun ble opperert i halsen 12 timer gammel. Jeg kunne sitte ved pumpemaskinen men en kirurg anbefalte meg å bare la være ."Bruk tiden sammen med babyen din.Se på meg jeg ble aldri ammet fikk kun mme og har klart meg bra".Det var ett godt råd.Vi ble på sykehuset en mnd. og de dagene var tung nok uten å sitte med pumpemaskinen i mange timer. Det har gått bra med nr 2 også.Frisk og fin og normalt utviklet på alle måter.Så nå når vi har fått nr 3 (12 uker) og er tilbake på flasken har jeg ingen dårlig samvittighet.Jeg har hatt en fantastisk barseltid (for første gang)Vi er begge kjempe førnøyd og nyter tiden sammen. Kjempe bra for de som for til ammingen,stå på;men respekter at ikke alle får det til og at dette kan være sårt for de dette gjelder. Mme funker som bare det.Vi sover hele natten og koser oss om dagen.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #6 Skrevet 18. august 2008 huff jeg føler med deg... akkuratt samme med meg... her begynte alt bra også fikk jeg betennelse deretter gikk det bare nedover. snuppa blei lissom aldri mett av mm følte jeg også fikk hun i tilegg kolikk smerter når hu var 5 uker gammel så jeg gir nå bare mme... men alle som ser dette eller som jeg forteller det til gir meg blikket også begynner de den vanlige kjefte talen om at mm alltid er best å at ingenting er bedre enn å amme osv... er så lei av å måtte forklare meg hele tiden.... jeg prøvde å fikk det ikke, men alikevel skal folk kjefte.....
Bertine123 Skrevet 18. august 2008 #7 Skrevet 18. august 2008 anonym 22.39. *klemmer* Ikke bry deg om hva folk sier eller mener, du er en god mamma for babyen din, du gir den mat og hun blir mett Hun får alle næringsstoffer hun trenger og mye kjærlighet(der er jeg sikker på . Snuppa mi hadde også kolikk, og jeg måtte også slutte å amme, slet veldig med det...leeenge.. for jeg ville jo også gi barnet mitt "det beste". Du får bare gi beskjed til dem som kjefter, at du trenger ikke stå på tiltale fordi du ikke ammer! De har ingenting med om ungen din får maten sin fra flaske eller pupp!
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #8 Skrevet 18. august 2008 Skjønne godt at du føler det som ett sikkelig nederlag å gå over til flaske, for sånn opplevde jeg det og. MEN at folk syns det er en lettvint løsning å gi flaske, at vi ikke "gidder" å amme, det provoserer meg veldig! Takke meg til å løfte på blusen og gi ungen mat... Neida, vi må ha med mat, termos og noe å varme det i... hjelpe meg... Syns det virker som du fikk veldig dårlig hjelp hos legen din... Bite tenna sammen? hadde han hatt litt peiling kunne han vell komt meg litt forslag som hjelper? Men men, kjekt å se at du har funnet en løsning som hjelper for deg og babyen din Vi flaskemødre får trøste oss med at det nok blir folk av ungene våre og hehe Så får vi heller la sårende kommentarer prelle av oss, selv om det kan være veldig vanskelig.... Lykke til videre
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #9 Skrevet 18. august 2008 Foresten, så anbefaler jeg alle flaskemødre til å kjøpe en sterilisator, gjorde iallefall hverdagen min mye enklere
Ella78 m/ A&M Skrevet 19. august 2008 #10 Skrevet 19. august 2008 Åh, jeg kjenner meg igjen. Følte jeg nærmest ble hjernevasket på sykehuset, amming var det eneste alternativet. Jeg var så veldig innstilt på forhånd til å amme, så da det viste seg å bli veldig vanskelg for oss ble jeg virkelig deprimert. Fikk være en ekstra dag på barsel for å forsøke å få til amminga, og jeg sov omtrent ikke en time den første uka. Vel hjemme bare gråt og gråt jeg. Gutten vår ville ikke ta brystet, bare med brystskjold. Etter hvert ville han ikke ha det heller. Jeg produserte rett og slett ikke nok melk for han. Da jeg gikk over til mme gikk det så mye, mye bedre, men jeg sleit virkelig med dårlig samvittighet. Det har jeg sluttet med nå. Gutten vår er tre uker gammel nå, og vokser som bare det. Han er rolig og fornøyd, og mor er det samme... Jeg skulle så gjerne ha ammet, men når det ikke går, så går det ikke. Det er ikke avgjørende...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå