Gå til innhold

trenger gode søvntips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som kan hjelpe meg/oss..?

bruker en.to timer hver kveld for å få henne til å sovne, det skjer vel rundt halv elleve tenker jeg..(mannen holder på nå..) stod opp kl 8 i morrest og hun har sovet to dupper på en liten time hver (trilletur og kjøretur..) jeg er jo derimot søkke trøtt! (det er sikkert hun også, men sutringen kommer først når vi har prøvd en stund)

tips mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er din baby omtrent like gammel som min (4,5 mnd)?.

Jeg vet ikkeom jeg har noen tips, men det virker som hun sovner svært sent 22.30. Hva med å forsøke å legge henne tidligere, kanskje 19.30-20. Det er mulig hun er overtrøtt så sent. (tips fra sovekarin).

Og vanskelig å gi tips uten å vite hva dere gjør... Men vi legger jenta etter et fast nattrituale: (bade), stelle, amme, lese bok, så på med soveposen og opp i senga. Sier "god natt jenta mi", nusser henne og går ut. Som regel ligger hun en stund og sovner så til slutt. Noen ganger maser/sutrer hun litt, da lar vi henne sutre litt og går inn innimellom og gir henne smokken (hun har smokk og koseklut). Hvis hun skriker veldig gjør vi det samme en stund (av og til roer hun seg da også av seg selv), eller jeg tar henne opp raskt for å sjekke om det er en rap,så rett ned igjen i senga. Hvis det DA fortsetter, så sjekker jeg om hun er sulten, evt gjør sovekarins hysjing (som du sikkert har lest om her). Men altså som regel går det greit, evt med litt sutring nå.

Anbefaler sovekarins bok!! (Karin Naphaug Sov Godt.)

Lykke til fra en annen trøtt mamma ;-)

Skrevet

Jeg kan anbefale en bok som heter Babyguiden skrevet av Gary Ezzo og dr Robert Bucknam. Det handler om å etablere gode rutiner; gi nok mat ca hver 3. time, ha en liten våkenstund etter måltidet og deretter soving. Babyen skal lære å sovne av seg selv og ikke måtte ammes / bysses / trilles i søvn, men det er viktig at de ikke er overtrøtte for da tar det lang tid før de finner søvnen selv og kan da ligge og klage lenge.

Jeg har fulgt prinsippene i denne boken til begge mine barn på hhv 2,5 år og 3 mnd, og de sov begge ca 10 timer i strekk fra de var 8-10 uker gamle. De kan sovne i sengen eller vognen uten noen stimulans. Men det er viktig å lære å høre forskjell på gråting og klaging. Babyen må legges mett og ikke overtrøtt, også må man tåle å høre dem klage litt før de finner søvnen. Gå inn og ro ned babyen, kos den på kinnet, gi den smokk, men ikke ta den opp. Gå ut igjen eller vær i en annen del av rommet.

Skrevet

Gutten vår er 4 1/2 måned og har lagt seg for natta rundt halv syv -syv tiden et par måneder allerede. Før vi begynte med det hadde vi det likt som dere.

Det var nok det at han var overtrett, som var "problemet".

Nå legger vi han altså tidlig, etter kveldsstell, melk og en porsjon grøt. Legger han i senga med tutt og koseklut, så går vi ut med en gang. De fleste kveldene sovner han uten en lyd, mens noen få kvelder inni mellom må vi inn for å gi han tutten igjen. Etter å ha fått tutten sovner han.

Så mitt tips er å ta mat og kvelsstell tidligere, og legge henne med noe som er trygt for henne (hos oss er det tutten og kosekluten)

Lykke til

Skrevet

takk for svar..

når vi har lagt henne tidlig våkner hun etter et kvarter og ligger lysvåken å tuller i vogga..desverre tar hun ikke smokk (tar den i hendene og tygger på den) får prøve å innføre en koseklut eller noe da og bare fortsette å prøve å legge med de samme rutinene hver kveld..

Skrevet

Jeg anbefaler boka "Healthy sleep habits, happy child" skrevet av søvnforskeren Dr. Marc Weissbluth. Har fulgt hans råd på begge mine barn og er veldig fornøyd. Den har avsnitt som tar for seg søvn ved de ulike utviklingstrinn, ettersom søvnbehovene endrer seg hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...