Gå til innhold

Kva skjer med eingongsbleier etter bruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har snakka med mamma og søstra mi om at vi planlegge å bruke tøybleier. Dette meiner dei er tungvindt og unødvendig, då eingongsbleiene i dag visstnok er så miljøvennlege og blir kasta i matavfallet og blir komposterte etter bruk.

Er det virkeleg dette som skjer med eingongsbleier etter bruk? Dei består jo blant anna av plastikk?

I denne artikkelen står det noko anna:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.6139797

Noken som veit kva som skjer med dagens eingongsbleier? Blir dei brendt, nedgravd eller kompostert?

*sukk* er blir så forvirra...:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bleiene blir som regel enten gravd ned eller brendt, men de brenner veldig dårlig og bruker lang tid på å brenne så som oftest blir de nok grav ned...

grønnhverdag.no skriver litt om det.

Skrevet

I egersund og omegn kastet vi brukte bleier i matavfallet før. Men nå skal det i restavfallet.

En trivelig mann på miljøverket forklarte at dei hadde bytta plass å levere kompostavfallet til. Hommersåk vs. Flekkefjord. Husker ikke hvilket det blir sendt til nå, men grunnen til at det tidligere kunne bli kompost, var fordi det var et bedre anlegg for å klare prosessen der det ble sendt før. Jeg syntest det var for ille at ting bare skulle bli gravd ned, men han sa at det var forsvinnende lite som ble deponert.

Restavfallet blir brent på et forbrenningsanlegg like ved bomstasjonen i nærheten av forus.

Og varmen fra det forbrenningsanlegget ga strøm til en del som holder til på forus.

Først kildesortering/gjenbruk, så forbrenning, til sist deponi.

Skrevet

Det er ikke sant at engangsbleier kan komposteres, de inneholder for mye plast og kjemikalier, så det sier jo seg selv...

Grunnen til at de ble kastet i matavfall var såvidt eg vet fordi mange kaster så utrolig mye bleier at restavfall ble fort fullt, og fordi da ble bleiene kjørt vekk flere dager i uken og slapp å ligge å lukte, Bleiene havner i restavfallet tilslutt uannsett, desverre.

De blir som oftest gravd ned, og noen ganger brent (men brenner dårlig pga plasten). Det tar hundreårevis før de råtner helt....

Skrevet

Der det er forbrenningsanlegg så vil engangsbleiene bli brent, og innen 2010 (tror jeg det var? Husker ikke helt årstallet) så er deponeringsanlegg forbudt slik at all søppel skal enten gjenvinnes eller brennes.

Og i forbrenningsanlegg så er temperaturen flere tusen grader, så selv om plastbleiene brenner dårlig så brenner de...

...men plastbleier er fremdeles ikke bedre for miljøet enn tøybleier - produksjon, frakt, deponering/brenning og utslipp av gasser av 5000 bleier (1 tonn avfall), som hvert barn bruker i løpet av en bleieperiode, er ikke akkurat miljøvennlig.

Skrevet

Det er såvidt jeg vet Libero som står bak påstandene om at bleier er så himla resirkulerbare, og at tøybleier er så himla energikrevende å vaske.

Det er inntrykket jeg får etter å ha lest den babyboka jeg fikk fra helsestasjonen her, og den er gitt ut av Libero.

Der står det nettopp disse tingene som "alle vet", men som ingen (ikke engang Libero!) kan oppgi kilden for.

Å påstå at "undersøkelser viser at..." uten å faktisk vise hvilke undersøkelser og hvilke resultater det gjelder er en av de triksene man kan bruke for å få påstander uten grunnlag til å virke pålitelige.

Det er derimot enkelt å finne undersøkelser som motbeviser alle andre påstander enn 1: det er billigere med tøybleier. Alle undersøkelser jeg har funnet viser at dersom man får dilla på tøybleier, så kan det bli dyrt å prøve alle merker og alle farger hehe

Klart at mye i en bleie kan resirkuleres, men tror dere virkelig de har egne ansatte som river fra hverandre hver eneste bleie som kommer inn på søplemottakene for å ha plast ett sted og cellulose et annet sted?

Jeg er helt sikker på at jeg kommer til å bruke mange engangsbleier på babyen min når tiden kommer, men jeg lurer ikke meg selv til å tro at det er greit fordi det er like miljøvennlig som noe annet. Jeg kommer til å bruke det av praktiske og egoistiske årsaker, og jeg innrømmer det iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...