Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor finner jeg noen informative kilder som omtaler dette. Står ganske presis om motorikk, men lite om språk. Hva skal en på 13 mnd kunne si/forstå f.eks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På helsestasjonen foretrekker de at en 1 åring skal kunne si 1-2 ord, men de blir ikke bekymret dersom barnet ikke gjør dette. Når barnet er blitt 2 år er det forventet at de skal ha et ordforråd på minst 30 ord og kunne sette sammen minst 2 ord, som f.eks "se pusen". Ofte sier ikke barnet så mye før rundt 1,5 års alder, da løsner det for mange, men noen er trege. Min svigermor påstar at da min mann var barn sa han bare noen ytterst få ord til han var 3 år, da begynte han plutselig å snakke flytende og rent en dag og han er en sær intelligent og oppegående mann ;-)

Når det gjelder språkforståelsen er denne mye viktigere enn om barnet kan si et ord eller ei. Jeg har selv en på 13 mnd nå og han forstår enkle spørsmål eller setninger som "kan du vinke?", "Vi skal ut, kan du finne skoene dine?" (da legger jeg trykk på ordet "ut" og på ordet "skoene"), men det er også mye han ikke later til å forstå, han leter f.eks aldri etter koppen eller smokken sin når jeg spør hvor de er. Av egne ord er jeg usikker på hva som er faktiske ord og hva som er litt tilfeldig, men han sier mamma, pappa, der, lys, ferdig (av alle ord??), mer, ja, nei og bæ. Ikke alle helt rent uttalt da nødvendigvis og slett ikke alle hver dag, kan gå dagesvis mellom hver gang noen av ordene brukes og han bruker dem noen ganger feil også. Slik jeg ser det er han helt normal språklig.

Tror grunnen til at det står så lite om dette er fordi det er så enorme forskjeller. Synes en venninne av meg beskrev det ganske bra da våres gjevnaldrende eldste gutter var akkurat 2 år og en annen spurte oss hva 2 åringen egentlig kan si, hun svarte: "Vis det f.eks kommer en lastebil bortover veien så sier min sønn "se brm-brm-BRM", brm tre ganger for å vise at det er en stor bil, mens sønnen hennes (min) sier "se mamma, der borte kommer stor lastebil!" Som du ser er det store forskjeller og begge guttene våres som i dag snart er 6 år er helt normale ;-)

Skrevet

Min gutt sier ingentig, bortsett fra å herme etter katta når den mjauer.

Skrevet

HIHIHI Yrha... så søt! Gutta kan jo også være litt tregere enn jentene, jenta mi er 12 mnd og sier; mamma, pappa, boka, klokka, lys, bade og tiss bevisst. andre ord hermer hun bare:)

Skrevet

Hjertelig takk for informativt svar :) Hvor mye er du bevisst på språket i det daglige? Når hun peker sier jeg alltid tingens ord o.l, leser endel for henne men hun er fortsatt utålmodig og litt lite interessert. Tror ikke vi kan gjøre så mye mer enn vi gjør...Hun sier mamma, mjau, bø, nei, der og noen ganger pappa, men går veldig mye i babbel og lyder enda. Forstår "kan du klappe/vinke/vise hvor stor", "nei, ikke rør" , "Oppe på fjellet der bor det tre trolle (sangen-sier bø), "hva sier pusen?" og øver litt på "hvor er pappa/ballen etc", men ikke alltid det stemmer enda...Hun er vel i rute da får en tro :)

Skrevet

Ja det høres sånn ut, kanskje litt tidlig også :-)

Jeg tenker ikke så veldig mye over språket hans sånn til dagen, det må jeg innrømme, med 3 barn blir ikke fokuset helt det samme som med "bare" ett barn, fokuserte mye mer på sånt med eldstemann da jeg hadde tid til det. Men peker han på ting så sier jeg hva det han peker på er, og jeg fremhever også noen ord og gjentar dem slik at han skal få et forhold til de ordene. F.kes prøver jeg å lære ham ordene "drikke" og "tørst" slik at han selv skal kunne gi beskjed, skjønt en dirrende pekefinger mot koppen akkompagnert av et "diddi-dadda-da" som oftest er helt forståelig det også, hehe...

Skrevet

Gutten min er 15 mnd og sier heller ingen ord, men det kommer nok. Merker jo at han skjønner en hel del, men ordene sitter langt inne foreløpig.........

Skrevet

Mini blir ett år til helgen. han sier mamma, pappa, tittei,bø,voff-voff, bæ, mjau,godag,hei, nei - ellers forstår han når vi sier kan du vinke/vise hvor stor,klappe søte, finne feks. ballen/smokken/flasken/boka ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...