Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde denne månden en inntekt på 6000,- og min samboer hadde 35000,-

Er det likevel greit at vi betaler likt på alle fellesutgifter? Med fellesutgifter mener jeg:mat og husholdning, felles boliglån, bensin, ting til jenta vår, husleie osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff, putta det på helt feil plass og skulle jo være anonym..........

Skrevet

hehe..

Nei, syns ikke det. Er dere ikke sammen om dette da? Her har vi alltid hatt felles økonomi, han lån, jeg regninger, og ellers har den med mest penger betalt:)

Skrevet

svarer deg allikevel jeg... :)

Jeg syns ikke dette er rett. Etter min mening er det rettferdig dersom dere har ca like mye å bruke på dere selv etter at alle utgifter er betalt. Du skal ikke svi av alt på huslån, mat, strøm og forsikringer, mens han sitter igjen med over 10.000,- til seg selv i måneden. Snakk med han-kommer til å ødelegge forholdet deres hvis du alltid har for lite og må be han om penger.

I løpet av noen år vil kanskje lønnsdifferansen utjevne seg, og dere får begge litt mer å rutte med. Dere har jo tross alt barn sammen, da må en kunne dele inntekten til husholdningen, eller ihvertfall utgiftene slik at den ene parten ikke sitter med konstant tom konto, mens den andre alltid kan gjøre som den vil..

Skrevet

Når forkjellen er så stor som 6 kontra 35 tusen så synes jeg ikke dere skal betale det samme nei. Hva med en prosentdel av inntekt? Det er det mange som har.

Vi tjener nesten det samme, han 2-3000 mer enn meg og vi betaler det samme til fellesutgifter hver måned.

Skrevet

Det er jo kun dere to som kan bli enige om felles økonomi eller ikke. Om du ikke syns det er urettrferdig får du nesten snakke med han om det.

Men da må du også være åpen for at han kanskje mener du må jobbe mer og tjene mer til fellesskapet.

Jeg og mannen ble enige om felles økonomi da vi giftet oss og fikk barn sammen.

Skrevet

Absolutt ikke! Men jeg vet at det er noen som er slik, dessverre.

Her i huset betaler vi etter inntekt - han som er student betaler noen tusen i husleie, mens jeg som har vanlig inntekt betaler resten. Og sånn er det med andre ting også, han betaler det han har mulighet til, og da har vi sånn omtrent like mye igjen å rutte med etter at regninger, etc. er betalt.

Skrevet

det syns jeg ikke er rettferdig.

nå mens jeg har vært student å fått 6-7000 i mnd og han 30 000, så har han betalt nesten alt!!!

det går jo til samme "pott" uansett!!!!

Skrevet

Mente om du ikke syns det er rettferdig

Skrevet

Vi har aldri blitt enige om dette, bare gjorde det slik. Synes noe annet ville være helt feil når han har 8000 og jeg 22000 i måneden.

Dersom jeg noen gang skal gå ned i stilling (etter at han har begynt å jobbe) for å ha litt mer tid sammen med barna våre, og han er enig i at jeg skal redusere - gjør vi det motsatt.

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Nei det synes jeg ikke er rettferdig. Et godt tips over her om å betale prosent av inntekten syntes jeg :-)

Skrevet

Hvorfor ikke bare ha felles økonomi??

Skrevet

nei det syns jeg VIRKELIG ikke. Her er alle penger VÅRE penger, uavhengig av hvem som tjener hva...

Skrevet

Her er det også våre penger, ikke mine og dine.

Men så har vi også en mer "felles fritid" også. Sjelden vi finner på noe alene, uten barna.

Så vi har ikke det helt store behovet for "egne penger" til å bruke som vi vil selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...