Alenemor til 2prinsesser Skrevet 15. juli 2008 #2 Skrevet 15. juli 2008 Må ta en takst Får dere en takst på feks 2mill og er 4søsken må du betale 1,5 totalt, 500tusen til hver. Ganske enkelt
Zitro Skrevet 15. juli 2008 #3 Skrevet 15. juli 2008 Søsken skal ha halvparten av husets verdi... Jeg skal også kjøpe ut en bror her... det blir dyrt for meg, men det er jeg selv som har valgt å ta over huset.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 Vi fikk en forsikringsmann til å sette takst på huset da vi kjøpte svigermors. Ikke arv, men måtte jo uansett ta litt hensyn til svogerfamilie siden "gevinsten" jo vil komme som arv senere. Følte nok at vi slapp "billig" unna med den taksten i og med at den ikke tar høyde for hva du får i tillegg for location og hva folk faktisk er villig til å betale. Men svogers syns det var greit og jeg regner med at svigermor gav dem noe ekstra i det tilfellet. Vil si at det mest rettferdige er å betale ut ifht en meglertakst (som er noenlunde realistisk) - det blir jo (om dere er 2 søsken) et billig hus uansett.
Lovemelikeyoudo Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 15. juli 2008 det er snakk om 2 søsken ja. Huset er verdt en del millioner pga beliggenhet og svær hage, men må pusses opp fra topp til tå. Da blir det jo kjempedyrt og kanskje bedre å bare la være..
lille sprelle Skrevet 15. juli 2008 #7 Skrevet 15. juli 2008 Alle skal dele arven likt. Få en takstmann dere er enige om og finn en takst. Del deretter summen på tre og søsken skal da betales 2/3-del. Takstmannen vil ta hensyn til slitasje osv når han takserer. Er det ikke andre verdier som også skal fordeles? Sett verdien på dem også.
Gjest Skrevet 15. juli 2008 #8 Skrevet 15. juli 2008 Det eneste riktige må jo være å kjøpe ut søsken for den reelle verdien på huset. Det var et tilfelle i nærheten av meg for noen år siden hvor et ektepar hadde kjøpt et hus veldig billig av familie. Familien de kjøpte huset av døde noe senere. Da ekteparet enda noen år senere skulle selge huset måtte de dele gevinsten med søsknene etter en rettssak. Rette kom frem til at det var forfordeling av arv, og ekteparet måtte punge ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå