Madamina Skrevet 15. juli 2008 #1 Skrevet 15. juli 2008 Skal male barnerommet i dag. Det går vel fint så lenge man bruker skikkelig maske? Skal ha full utlufting etterpå og sove med lukket dør og vindu åpent i de andre rommene.
Gjest elissa2 Skrevet 15. juli 2008 #2 Skrevet 15. juli 2008 hvilken maling skal du bruke?? jeg lurte også på dette,og fikk beskjed om at vannbasert maling var i orden, men burde holde meg unna oljebasert...... det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt hva en gjør, men jeg har holdt meg unna oljebasert hvertfall..... på butikken der du kjøpte malinga, skal de vite............
Vilde08 Skrevet 15. juli 2008 #3 Skrevet 15. juli 2008 Her får du utrolig mange svar helt avhengig av hvem du spør! En lege sier noe en annen lege sier noe annet. Jeg forhørte meg i en malerbutikk som jeg VET er veldig oppdattert. Der fikk jeg til svar at jeg måtte ha en ordentli malemaske, ikke disse engangs greiene, jeg måtte bruke hansker for ikke å få maling på huden og jeg kunne ikke bruke white sprit. I tillegg fikk jeg beskjed om at maling gasser i opp til 3 uker. Derfor måtte rommet også luftes i 3 uker, holde døren lukket og jeg burde ikke oppholde meg i nærheten av rommet! Jeg har vaglt å følge de rettningslinjene, men nå har vi et helt hus som skal males innvendig ikke bare et rom, så for meg å ikke oppholde meg i rommene i 3 uker etterpå har vært umulig! Vi malte ett og ett rom, luftet noen dager også fikk det være greit når det ikke luktet nymalt lengre (vannbassert maling vel å merke). MEN det var mitt valg og vet at det er mange her inne som er uenig med meg! Så du må bar vurdere det selv....
Mrs. Charming Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 Jeg er nå enig med deg Vilde08. I tillegg sier min mor at til og med vannbasert maling, er farlig når du pusser det med slipepapir. Jeg husker da jeg malte med oljemaling i den forrige leiligheten vår, da fikk jeg utslett i ansiktet, jeg hadde konstant hodepine og var veldig trøtt. Så det er ikke til å spøke med!
minimee->Trym Skrevet 15. juli 2008 #5 Skrevet 15. juli 2008 Dette var litt kjekt å vite egentlig... Vi tenkte å pusse opp litt nå før lillegull kommer i januar, men mye jeg da ikke får gjort? Må pusse ned trapp og gulv i 2. etg siden det er lagt på sånn glatt klarlakk. Tør ikke gå ned den livsfarlige trappa med unge på armen. Plutselig så glir jeg på kanten... Har jo skjønt at pussestøv ikke er bra for meg, men tenkte disse engangsmaskene var gode nok. Med andre ord, kondomdress og gassmaske ;-))
Chantelle Skrevet 15. juli 2008 #6 Skrevet 15. juli 2008 En jeg kjenner jobber hos en av de store malingsprodusentene her i landet og han sier at uansett malingstype og verneutstyr, så skal gravide holde seg langt unna maling og malingsarbeid. Like garlig som røyking sier han.
Lilja121 Skrevet 15. juli 2008 #7 Skrevet 15. juli 2008 Teknisk institutt har foretatt en undersøkelse. Stami, som er Statens arbeidsmiljøinstitutt sier at maling med vannbasert er helt ok, og maling med organiske løsemidler ok med maske. Overlegen der sier konkret: - Gravide bør være mer forsiktig med organiske løsemidler enn andre. De bør unngå å være i rom hvor slike malinger brukes. Men når malingen er tørr, kan den gravide eller den nyfødte gjerne oppholde seg i rommet på lik linje med andre. Når det gjelder de vannfortynnbare malingene mener Kristensen at de trygt kan brukes av gravide. Også malinger med organiske løsemidler kan benyttes av den gravide dersom hun bruker maske. Kristensen mener imidlertid at profesjonelle malere bør ta opp med arbeidsgiveren om arbeidet kan legges opp slik at hun kun bruker vannfortynnbare malinger, sier Kristensen i en pressemelding. http://www.nbbl.no/46913/Side/Gravide_kan_male_selv Jeg malte i hvert fall hjemme med god samvittighet!
*gull ungen* FØDEKLAR!! Skrevet 15. juli 2008 #8 Skrevet 15. juli 2008 hei jenter jeh har malt bådeinne å ute med vannbasert maling spurte lege å jormor å de på malerbutikken det skulle ikke gjøre noen ting sa de...mala masse i mitt forgje svangerskap ogs å det skjedde ingen ting frisk å fin gutt...er så glad jeg er ferdig å male babyrommet
birrisj05.02.09 Skrevet 15. juli 2008 #9 Skrevet 15. juli 2008 Luft godt iallefall! Og ta pauser i frisk luft hvis du er bekymret. Men ja, oljebasert maling bør man holde seg unna. Men dagens innemaling er ikke oljebasert, og lukter nesten ikke noe (sambo jobber på byggern), så da skal du bare male i vei. Hvis dere ikke av en eller annen grunn likevel har oljebasert. Men forfedrene våre har sikkert mala, i total uviten, og vi er da friske og raske, er vi ikke? :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå