Gå til innhold

Resultat på 1:10

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Huff, det er et kjipt resultat. Hvorfor vil du ta abort med det samme, og ikke vente til du er helt sikker på at det faktisk er kromosom-feil?

Jeg fikk samme resultat i januar, og tok forstervannsprøve noen få dager etter. Fostervannsprøven ble behandlet som en hurtigsvarstest, og resultatet var klart innen 2 virkedager. Totalt gikk det ca en uke fra resultatet fra duotesten til resultatet fra fostervannsprøven var klar. Ei utrolig tung uke, men sykehuset gjorde det ytterste for å korte ned ventetiden nettop fordi det ble påvist økt risiko gjennom duotesten. Det bør mao ikke bli så lenge å vente hvis du bestemmer deg for å ta forstervannsprøve. Men vet jo at ventetiden kan være grusom...

Desverre fikk vi bekreftet kromosom-feil, og valgte til slutt og avslutte svangerskapet. Jeg håper det går bedre med dere. Det er jo tross alt 90% sjanse for at det går bra....

Har ikke noe sikkert svar på spørsmålet ditt, men er du mindre enn uke 12, så kan du ta abort direkte. Er du over må det innom en abort-nemd som aviser eller godkjenner "søknaden". Hvis du har fått påvist kromosom-avik gjennom en fostervannsprøve er dette en formal-sak, hvis ikke testen er gjennomført er jeg usikker. Jeg mener jeg har lest en plass hva nemda godkjenner som god nok grunn til å avbryte svangerskapet etter uke 12. Kanskje det går an å søke det opp på Internet?

Lykke til videre, uansett hvilken beslutning dere tar.

Takk for svar! Du har selvfølgelig rett, vi må jo vente. Kan ikke ta fostervannsprøven før neste uke, når jeg er 15 uker på vei. Men jeg er så sikker på at prøven bare vil bekrefte den negative indikasjonen, og det er så leit. Har vært skikkelig elendig gjennom hele svangerskapet (det var jeg ikke i mitt forrige svangerskap) og bekymret meg for hvordan det skulle gå. Hvordan foregår siste del av prosessen rent praktisk? Skjer det på det lokale sykehuset eller ved universitetssykehuset som utfører de genetiske prøvene og testene?

Huff, jeg kjenner igjen den fryktelige følelsen av at noe er galt. Jeg prøvde også å fokusere på de 90%ene, men klarte ikke. Jeg var akkurat som deg skikkelig elendig hele svangerskapet. Jeg var kvalm og helt utmattet, spesielt i slutten. I ettertid har jeg tenkt at det kanskje hadde sammenheng med at barnet var sykt....Men det må ikke du tenke på, det er ennå stor sjanse for at barnet er friskt!!

Det tærer på å gå å vente, derfor er det så viktig at sykehuset tar en hurtigtest på fostervannsprøven. Vanligvis tar det 3-4 uker å få svar på fostervannsprøver, men jeg regner med at du blir "prioritert", og får et raskt svar. Men greit å spørre....

Rent praktisk så taes en fostervannsprøve ved at en lang nål stikkes gjennom magen, og suger opp fostervann. Det kjennes ut som et blodprøvestikk, så er det litt ubehagelig i 20-30 sekunder, så er det over. Ikke noe å grue seg til. Etterpå må du ta det med ro et par dager. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det er kun noen utvalgte sykehus som tar testen, og som dyrker frem resultatet.

Skal ta fostervannsprøven neste tirsdag, det er først da jeg er 15 uker på vei. Er også lovet hurtigsvar i løpet av to-tre dager. Legen jeg var hos for ultralyd, og som også ringte så snart han visste testresultatet, la ikke skjul på at det var et dystert resultat, for å si det sånn. Det er særlig blodprøven min som trekker ned resultatet. Kan du huske hva slags resultat du fikk på ultralyden, og om det var blodprøven som trakk ned på deg også?

Min duo-test var kun basert på blod-prøven (og alder), da vi var noen dager over 13+6. De ville dermed ikke legge inn noe fra ultralyden. Vi fikk imidlertid vite under fostervannsprøven at de så en forhøyet nakkefold (på 3,1mm).

Lykke til! Jeg drar en uke på ferie i dag, men vil gjerne vite hvordan det går med deg (hvis du vil fortelle det...)

Annonse

• 4 uker senere...

Jeg har vært på ferie helt til nå, og ikke vært på nett. Har tenkt på hvordan det har gått med deg. Håper det går bra, og at fostervannsprøven ga svar om et kromosom-friskt barn. Hvis det derimot ikke gikk bra, og du ikke har lyst å fortelle er det helt ok. Jeg ønsker deg uansett lykke til videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...