Gå til innhold

Er det fødsel på gang mon tro??? (kattefødsel) (",)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri vært med på kattefødsel før så jeg går her å tripper for øyeblikket :o) Hun går å vagger og vi har kjent liv inni magen hennes opptil flere uker nå så det er nok like før tenker jeg. Nå går hun rundt å kikker seg omkring, opp på rommet til dattera mi og graver seg under dyna??? Er dette tegn på at det nærmer seg/ rett rundt hjørnet?... hmmmm, spennende... Noen tips fra erfarne katte-eiere??? (",)

Klem fra

Skrevet

Har vært med på kattefødsel da kattefrøkna mi fikk 4 fine kattunger. I dagene før fødsel gikk hun rundt å leita etter et godt og trygt sted å føde. Klora i underlaget og laget seg reir flere steder. Plassen hun til slutt valgte egna seg dårlig (for meg da), men hun ville absolutt være der så jeg flytta ikke på henne før fødselen var i gang. Det er viktig at de har et sted som de føler er trygt nok. Pusen min var ikke helt fornøyd med fødekassa hun fikk så etter fødsel bar hun ungene bort til gjemmestedet sitt. En god mor altså.

Selve fødselen starter med at det kommer en slimpropp ut bak og så kommer det fostervann etter hvert. Når vannet har gått bør det ikke gå mer enn ca en time før den første ungen kommer. Kan se det veldig tydelig når hun får veer. Strammer seg i hele kroppen hennes og så puster hun fort. Begynner å presse etter hvert og da er det like før. Høres vondt ut for det kan komme rare lyder...

Katta mi fikk to ganske etter hverandre og så tok det flere timer før de neste kom så man må følge med på om alle er ute.

Kan hende du må hjelpe henne litt med å få slimposen vekk fra ansiktet til ungen og hvis hun sliter litt med å gnage over navlestrengen kan du godt hjelpe henne litt. Gnag over med neglene dine.

Pusen liker å ha deg der når hun føder og derfor blir de ofte kosete og klengete før fødsel.

Ha noe i kassa der hun føder som absorberer godt så det ikke blir vått og kaldt for de små. Ikke lurt med frottehåndklær for de henger klørne sine fast i det.

Høres ut som pusen din gjør seg klar. Kos masse med henne så hun føler seg trygg. Også viktig at hun har vann tilgjengelig under fødselen.

Og så kan man jo ringe dyrlege hvis det er noe man lurer på under veis. Så er du trygg på at alt går som det skal.

Blir spennende å høre hvordan det går.

Lykke til!!

Skrevet

Tusen takk for detaljerende og veldig god beskrivelse på kattefødsel. Jeg hadde ikke sett for meg verken slimpropp eller fostervann (hehe), men nå er jeg jo litt bedre forberedt :o)

Akkurat nå har jeg fått jentene i seng & katten går her frem og tilbake (virker veldig rastløs), så det er nok ting på gang :o) Får følge med henne utover kvelden og nå har jeg jo tid til å kose masse med henne også :-)

Ja dette blir veldig spennende & du skal få hele fødselshistorien etterpå :o)

Klem igjen fra

Skrevet

Du har allerede fått mange fine råd, så jeg skal ikke komme med så mange flere når det gjelder selve fødselen. Krysser fingrene for dere! Katter klarer oftest fødselen veldig fint, men det er VIKTIG at noen er til stede. Katten min, for eksempel, presser ut kattungene som en drøm, men hun hjelper dem ikke ut av fosterhinnene overhode, hun er bare opptatt av å vaske seg selv bak. Teit katt. ;) Hvis ingen er til stede når hun føder, vil selvsagt alle kattungene dø. Ting kan gå galt, og da kan de gå galt veldig fort. Ha vaktnummer til dyrlegen klart, så slipper du stresse med det hvis noe skulle skje.

En veldig viktig ting, er at det skal ikke komme ut brunsvart utflod FØR den første kattungen har blitt født. Da er en morkake i ferd med å løsne, og da trenger kattemor hjelp raskt - ellers dør kattungen(e). Etter at den første kattungen er født, er det derimot normalt med brunsvart utflod. Hold telling med morkakene.

Jeg vil også anbefale deg å veie alle kattungene etterhvert som de blir født, og helst gjenta veiingen daglig de første 1-2 ukene. Da ser du det raskt hvis det er en kattunge som henger etter og trenger litt ekstra hjelp. Hvis to kattunger er like, f.eks. to svarte, kan de merkes med litt neglelakk på klørne så du ser forskjell.

Lykke til med kullet! Kattunger er herlige. Husk bare at de skal være minst 12 uker før de flytter fra mammaen sin. :)

Skrevet

Tusen takk for enda mer nyttig og bra info :o) Setter veldig stor pris på det!!!! Men nå er jeg litt småredd for at pus skal føde i natt når vi alle ligger å sover.... med tanke på at noe skal gå galt!!!!! For øyeblikket virker hun veldig rolig igjen, ligger under bordet under meg å sover :o) Så det kan vel ikke være så nærme??!!!

Prøvde å løfte henne opp for å kose for ei lita stund siden, da bare mjauet hun og ville ned.... ikke likt henne i det hele tatt for hun er til vanlig veeeeeldig kosete.... men det presser vel sikkert på og da er det vel ubehagelig med løft å sånn....

Skrevet

Katter er veldig forskjellige. Katten min graver i nesten en uke før hun føder, mens andre ikke gjør det før like før. Det er mao vanskelig å si når fødselen starter. Om hun har melk eller ikke i pattene er heller ikke noe sikkert tegn. Med begge fødslene til katten min har jeg visst akkurat når hun ble parret (planlagt - og observert - parring av rasekatt), men likevel er normalvariasjonen på når fødselen starter (59-70 dager) så stor at det er umulig å vite akkurat når det store skal skje! Hvis man har usikkert parringstidspunkt, slik mange huskatter har, blir det enda vanskeligere. Jeg pleier å sette på klokka en gang eller to i løpet av natta i tiden når jeg vet hun kan føde, slik at jeg får sett til henne. Man kan jo ikke være oppe i natt etter natt og vente, selv om man gjerne skulle ønsket det. :) Det er kanskje ikke så rart hvis det er ubehagelig for henne å bli løftet, hun var vel kjempestor mage nå? La katten hoppe opp i fanget ditt hvis hun ønsker å kose i stedet, hun kommer nok. :)

Hun kan føde snart selv om hun virker rolig, også. ;) Umiddelbart før forrige fødsel her hjemme lå katten og jeg og koset oss i sofaen leeeenge... Ikke det minste tegn til at fødselen skulle starte. Så kom samboeren min hjem, første rie startet like etterpå. 5 minutter etter var første kattunge ute, og alle fire var ute i løpet av en time. De er utrolige, de kattene!

Gjest elissa2
Skrevet

hei:)

så spennende da:)

ser du allerede har fått så mange gode råd,at jeg har vel ikke så mye mer å komme med....'¨

men jeg vil også påpeke at det er viktig at noen er tilstede.....

pusefrøkena vår fikk 4 nydelige kattunger (de er 9 uker nå),og hun vasket ikke bort slimet i annsiktet på kattungene, og ikke gnagde hun av morkakene heller.....så det måtte jeg og manen min ordne:)

hun var veldig rolig så lenge vi var der,men om en av oss gikk ut av rommet en tur,bynte hun å mjaue og ble urolig.....

når du snakker om ugunstig plass å føde på, så skal jeg si meg enig....he he....pusen vår ville ikke føde andre plasser en i ei hylle i kleskapet til sønnen vår...........så da var det bare å rydde bort klær,og legge inn handduker....

masse lykke til:):)

Skrevet

Hehe, ja de er søte de kattene :o) Status nå er på samme stadie som i går egentlig, lillemy (pusen vår) går rundt å "jakter" etter steder eller plass for å føde.... ingen tvil om at det er like før, men når det skjer????, hmmmm, ja det blir spennende å se :o)

Jeg er i alle fall mest mulig hjemme nå sånn at jeg/ vi kan være der for henne, men håper det blir fødsel denne uken da både jeg og min mann begynner å jobbe neste uke......

Tusen takk for svar alle sammen + lykke til ønskninger (tror nok vi trenger d, både jeg og pus *hihi*)

Skrevet

da pusen min ble mamma så hadde hun ikke lett noe særlig etter noe sted å føde, ikke som vi hadde sett, men hun hadde lenge vært rund og god så vi visste at det ikke kunne være lenge igjen.

Da riene starta var det ikke tvil, hun ble helt rolig å gapte og pustet. Men hun laget ikke en eneste lyd, ikke da hun pressa dem ut heller, så deres fødsler er like forskjellige som våre.

Fint kommer det til å gå, men vær oppmerksom, vi måtte hjelpe ut de 2 siste, hun fikk tilsammen 4 og nr 3 satt fast slik at samboer måtte få den ut. Men bra gikk det;)

Skrevet

Hvordan gikk det med kattefødselen??

Skrevet

Uff..vær så snill og stereliser kattepus når hun er klar til det (6 uker), og ikke gi bort kattungene før de er fylt 12 uker , det er mange som tror det er 8 uker, noe som ikke stemmer.. Lurest å følge reglene til mattilsynet, NRR, huskattforeningen, DB, og alle oppdrettere over hele landet:)

Blir født 60 000 kattunger i året, ca 20 000 får seg et nytt hjem, resterende blir drept ved bruk av drukning i bøtter, slengt i veggen, knekt nakken på og andre makabre varianter. Sier seg selv at det er NOK kattunger i norges land..

Mvh Kelly ( jobber på veterinærkontor og oppdretter)

Skrevet

Hei Lykkeliten :-)

Så koselig at du lurer :-) Fødselen gikk kjempe fint, 3 søte pusunger kom til verden 18. juli :-) (har skrevet fødselshistorien under innlegget "lillemy med guttepjokk i magen" startet av Elissa :-)

Jenta mi på 5 har smisket fint med pappa`n sin og vi skal beholde den ene pusen :-) kjempe stas :-)

Klem fra

Skrevet

Til Kelly!!!!

Hva mener du egentlig med dette innlegget?!? Og hva mener du med "uff, vær så snill å steriliser kattepus"???

Det er jævlig å høre hvordan disse små blir drept, men vi ville ALDRI ha gjort noe slikt mot våre kattepuser. Den ene skal vi beholde selv og mine brødre skal ha de andre og skulle vi ha fått 7-8 pusunger så hadde vi gjort ALT i vår makt til å gi bort disse også.... det er faktisk flere interesserte som har spurt oss om å få, men nå fikk ikke lillemy (pusen vår) mer enn 3 stk. og vi har lovet bort disse....

Kansje DU synes det er nok kattunger i verden, men det betyr da vel ikke at du skal bestemme hva vi/ jeg skal gjøre med vår katt for det??? vi hadde lyst på pusunger og ville gjerne ha et kull på henne før vi steriliserte henne, men du må ikke komme her å si hva andre bør gjøre for det....

Selv om du jobber på veterinærkontor og er oppdretter så må du være litt forsiktig med hva du sier da det er MANGE dyreelskere her i norges land også, ikke kun slike makabre personer og varianter som du beskriver......

Skrevet

Jeg sier det som det er, og det er egoistisk å bevist avle på huskatten sin når man vet at det finnes så sinnsykt mange katter (hjemløse) i norges land.Det er så mange at man ikke engang vil betale for en kattunge, men en mus/rotte kan en godt punge ut for.

Tar du f.eks betaling for kattungene?

Krever du at brødrene dine kastrerer kattungene? Siden de igjen sikkert vil ha kull , da sitter man i en ond sirkel, med en hel drøss kattunger som igjen blir gitt bort og satt kattunger på.

Hvis man er dyreelsker gjør man ting som hjelper til for å f.eks forbedre kattens status i norge, ta betalt /lage kontrakt på kattungene hvis man ER uheldig å få kull. Slik at ihvertfall ikke de kattungene igjen blir satt kull på, da er man like langt og burde tatt seg en tur på sitt lokale db og se hva som skjer til slutt :)

Flott at du har nye eiere til de, at jeg reagerer må man bare regne med, og jeg sier ikke hva DU skal gjøre med katten din, men siden det er en myte at katter burde få et kull, blir det kun for egen interesse å sette kull på katten.

Skrevet

Kelly dette var et upassende innlegg under en overskrift "Er det fødsel på gang mon tro??? (kattefødsel)"!!!!

Selv om jeg er enig i noen av dine synspunkter, ble måten du skrev dette på helt feil. Inlegget ditt på gjorde nok HI veldig opprørt og lei seg!!!!

Dette er faktisk ikke en tråd hvor det er meningen å drøfte dette i det hele tatt!!!!

På plass med en unnskylding kansje???

Ellers var det godt å høre at det gikk bra med fødselene :)

Skrevet

LillyMy, Kellys innlegg var nok skrevet i beste mening på mer generelt grunnlag! Ikke at du har noen som helst planer om å gjøre horrible ting med kattungene dine! Det er jo tydelig i hele denne tråden at du er kjempeengasjert og veldig glad i katten din og ungene hennes. Jeg skjønner godt Kellys synspunkter ang sterilisering og leveringsalder, for jeg deler dem. Jeg er også oppdretter og dyrlege. Når man jobber på dyreklinikk får man dessverre innblikk i endel ting som de fleste andre er forskånet fra.

Det ER for mange kattunger i verden uten hjem, det er et faktum. Heldigvis får dine tre kattunger gode hjem, og det er supert! Enda bedre er det at du kjenner de nye eierne, da er du sikker på at de vil få det bra. Men generelt er overproduksjonen av huskatter ganske massiv, og mange sliter med å "bli kvitt" kattungene sine. Det er bare å ta seg en titt på finn.no... eller på dyreklinikkene, som mottar ganske så mange kull til avliving. Det er ikke noe gøy å avlive friske kattunger, det kan jeg love deg. Jeg tipper Kelly har vært borte i det mange ganger også. For min del føler jeg meg som en bøddel hver gang jeg avliver en frisk kattunge. For ikke å snakke om når det ligger fire stykker på rekke og rad foran meg på bordet! Det eneste som hjelper litt, er å tenke at det er tross alt bedre at kattungen får dø raskt og smertefritt, enn at den blir hjemløs/druknet/skutt/forlatt/you name it. For dette skjer!!! Hvis folk var flinkere til å sterilisere og kastrere kattene sine, ville tilgangen på kattunger gått drastisk ned. Min lille drøm er at alle hadde tatt 500kr for en kattunge, inkludert en vaksine og veterinærattest. At kattunger ble noe man kjøpte og måtte lete etter. Ikke noe man får kastet etter seg, og ønsker å kvitte seg med når sommerferien kommer. Jeg leste akkurat en artikkel i lokalavisa om dyrebeskyttelsen, som hadde fullstendig sprengt kapasitet pga alle som ringte og ikke ville ha katten sin lenger, for de skulle på ferie. Det høres helt sprøtt ut for alle oss som er katteelskere og behandler kattene våre som unger, men slik er dessverre verden. Det er også en helt klar sammenheng mellom slike holdninger og overproduksjonen av kattunger.

Jeg pleier å si at sterilisering/kastrering er det beste man kan gjøre for katten sin. P-piller har flere potensielt svært alvorlige bivirkninger, og i tillegg skal det lite til før det skjer et "uhell" og det kommer et uventet kull. Jeg har en sterilisert hunnkatt og en hunnkatt på p-piller gående hjemme for tiden, og jeg er ikke det minste i tvil om hvem som har det best! Den usteriliserte er hormonell og stresser, selv om hun får p-piller.

Det er også kjempeviktig at du har kattungene hos mamma til de er 12 uker - mange tror dette er altfor lenge, og at kattunger er flytteklare når de er åtte uker, men det er helt feil. De lærer veldig mye nyttig av mamma i ukene mellom 8 og 12! De nye eierne vil få belønningen i form av tryggere og mer stabile kattunger. Dessuten får du mye ekstra moro (og endel ekstra grå hår *hehe*).

Skrevet

Jeg er HELT enig og støtter innlegget til kelly fullt ut. Så overhodet ikke NOE sårende eller opprørende ved det innlegget. Syns heller det er opprørende at noen velger å sette et kull på katten før de steriliserer.

Skrevet

Jeg har heller ikke nevnt noen plasser at jeg regnet med at trådstarter skulle ta livet av kattungene, men står enda på at det er kun egne interesser når man VET at dette skjer daglig i disse tider+ at det fødes alt,alt for mange uskydlige kattunger.

At disse f.eks har fått seg et hjem, betyr ikke at kattens status i norge øker, hvis man da ikke krever en symbolsk sum/vaksinerer og krever at kattungen blir kastrert så snart det går. Eller så blir det en ond sirkel med enda flere kattunger.

En unnskyldning kommer ikke, på et offentlig forum må man regne med at andre reagerer/har andre meninger. Og som nevnt har jeg da ikke sagt noe om at jeg trodde trådstarter skulle ta livet av de, det synes jo lang vei at hun faktisk bryr seg om de små!

Skrevet

Jeg har heller ikke nevnt noen plasser at jeg regnet med at trådstarter skulle ta livet av kattungene, men står enda på at det er kun egne interesser når man VET at dette skjer daglig i disse tider+ at det fødes alt,alt for mange uskydlige kattunger.

At disse f.eks har fått seg et hjem, betyr ikke at kattens status i norge øker, hvis man da ikke krever en symbolsk sum/vaksinerer og krever at kattungen blir kastrert så snart det går. Eller så blir det en ond sirkel med enda flere kattunger.

En unnskyldning kommer ikke, på et offentlig forum må man regne med at andre reagerer/har andre meninger. Og som nevnt har jeg da ikke sagt noe om at jeg trodde trådstarter skulle ta livet av de, det synes jo lang vei at hun faktisk bryr seg om de små!

kelly

Skrevet

Dette var jo faktisk planlagt, HI må jo regne med reaksjoner. Det er fint og vel og bra å være glad i dyr, men innenfor dette feltet her er det så mye uvitenhet at jeg syns det er godt å se noen svare ordentlig. Tar man til seg en huskatt, kastrerer man den - kort og godt. Det er ikke engang et forsvar å si at man får gitt bort alle kattungene - for man vet aldri hvor de havner til slutt (omplasseringannonsene av kattunger og voksne kattunger er eksploderende og deprimerende mange) og hvor mange kull de vil ende opp med å få hos nestemann. Poenget er at man må ta ansvar og stoppe kjeden der og da, hos sin egen katt. Ingen her sier at HI er en dårlig dyreeier, men hvis dette fortsetter hos brødrene er man jo like langt, som det ble sagt over. Det koster å ha katt og de kan leve i opptil 30 år.

Skrevet

Voksne katter mente jeg naturligvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...