Gå til innhold

Andre som reagerer på jerntabletter her??

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk målt ferritin nivået mitt da jeg var hos jordmor sist, og fikk vite at jeg har jernmangel. Har ikke merket noe til at jeg har det. Null hodepine, svimmelhet eller noe annet. Begynte å ta jerntabletter i går kveld, og har da bare tatt 2 stk totalt. Men i dag har formen vært helt rævva.. Har kastet opp det jeg har spist/drukket, er kvalm, vondt i magen, vondt i hodet og slapp.. Kan det værejerntablettene som gjør det? Syns det er litt kjapt å reagere sånn siden jeg bare har tatt 2 stk.. Er 38+4 i dag. Var på kontroll hos legen i dag tidlig, men det var før jeg ble dårlig.. Alt så bra ut, både med urinprøven og blodtrykket. Blodprosenten var lav bare, men om jeg har jernmangel er vel ikke det så rart..

Mvh

Fortsetter under...

Tror nok ikke det har noe med jerntablettene å gjøre.

Ville heller ha satset på den festlige omgangssyken som er ute

og går om dagen.

Men har selv også følt meg rimelig groggy enkelte dager

i den siste perioden. Mulig det bare er en " bivirkning " av

å være gravid :0)

Åh, er det omgangssyke ute og går nå ja.. Kanskje det er det jeg har fått da.. Eller kanskje kroppen gjør seg klar til fødsel? Har hørt at man kan bli dårlig dagene før det skjer.. Uten at jeg har noen forhåpninger til det :P hehe..

Takk for svar :)

Skal nok ikke se bort ifra hverken det ene eller det andre :0)

Har vært litt uggen selv de siste dagene,

og nå ser det ut som om jeg muligens burde ringe føden.

Så at kroppen gjør seg klar, er absolutt sansynlig det også!

jeg begynte på jerntabeletter da jeg hadde mangel på dette. startet først med hemofer. dette var visst en mild type som ikke skulle gi deg problemer som løs eller hard mage. måtte etter noen uker gå over til duroferon da hemofer ikke hadde hjulpet meg noe. men disse fikk jeg beskjed om at var sterke. å det har jeg merket. har problemer med veldig hard avføring samt smerter i magen. hadde så vondt en dag at hadde det vært nærmere termin hadde jeg vært sikker på at det var rier:P avføringen har også blitt helt svart/grønn:S (sorry ekle detaljer) hehe. men det står på pakken at dette er vanlig. men utenom dette merker jeg ikke noe annet.. var mye plaget med at jeg ble fort dårlig når jeg sto og var ute å gikk. er sånn enda så tablettene har nok ikke begynt å virke ordentlig enda selv om jeg har gått på de en stund no..

Annonse

I mitt første svangerskap led jeg av jernmangel og måtte ta jerntilskudd. Prøvde de fleste typene, prøvde både å dele opp dosene og å ta dem i en engang på kvelden, men resultatet var alltid det samme: Kvalme, oppkast, treg mage og magesmerter! Det var mildt sagt et helvete! Det gikk ikke over før jeg sluttet å ta jern. Gikk heller til termin med HB på 7-tallet, enn å ha det slik daglig.

Om du leser pakningsvedlegget, ser du at dette er velkjente bivirkninger.

Om du ikke er bevneverdig plaget av symptomer på jernmangel, kan du nok vurdere å kutte dem ut eller prøve et annet merke.

Hmmm...jeg reagerer også på absolutt alle jerntabletter utenom Hemofer....Tilogmed multivitaminer med jern blir jeg dårlig av. Rett før jeg ble gravid var jeg innlagt pga jernmangelanemi og da fikk jeg noen tabletter som hadde 65mg og det er ikke så mye, det gikk bare en time så begynte jeg og kaste opp....fikk etter dette kvalmestillende med hver tablett fram til jeg ble utskrevet....

Kan ikke gi deg noen råd om noen du ikke blir kvalm av, det er bare Hemofer jeg ikke blir kvalm av og de er bare 27mg pr. dag og da altså ikke så stor dose....

Hva med å kjøpe noen milde jerntabletter som Hemofer og så passer du på å spise masse jernrik kost sammen med appelsinjuice.

Melk hindrer opptak av jern så hvis du venter lit med å drikke melk når du har tatt jerntablettene.

Takk for svar jenter! :)

Tenkte jeg skulle prøve å ta jerntablettene noen dager til så ser jeg an hvordan det går. Tar multivitaminer i tillegg, og skal prøve å få i meg litt jern i det jeg spiser og. Gikk til innkjøp i går :P Blir jeg dårlig av tablettene, så har jeg hvertfall fått i meg jern fra andre kilder. Og jeg har bare 11 dager igjen til termin..

En annen ting jeg nå lurer på er om det går utover bebisen at jeg har jernmangel??

Mvh

Om det er tilfellet at det går utover babyen, undrer jeg på hvorfor jeg ikke ble informert om det når mine verdier var halvert... Jeg fikk t.o.m. "lov"/aksept for å slutte med jerntilskuddet, siden jeg ble så syk av det.

Okei. Fikk heller ikke noe beskjed om at det gikk utover bebisen, så da gjør det nok ikke det.. Det er jo vanlig at gravide får jernmangel, og bebisen tar jo det den trenger uansett så det er oss det går utover..

Så kjedelig at du ble så dårlig av jerntilskuddet :( Merket du at du hadde jernmangel før du begynte på jerntilskuddet? Syns det er så rart at jeg ikke merket noe til det.. Hadde ferritin-nivå på 2, og det skal være på minst 15.. :S

babyen lider ikke hvis du har lavt ferritin nivå, men du kan bli veldig daarlig etter fodselen hvis du mister mye blod siden du ikke har reserver og i verste fall maa du ha blodoverforing. Sorry merkelig skriving, finner ikke de tre siste bokstavene paa Iphone:(

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...