Lillie25 Skrevet 14. juli 2008 #1 Skrevet 14. juli 2008 Babyen min på 7 uker sovner veldig lett hvis hun blir bært eller legges ved puppen, men legger jeg henne fra meg våkner hun med en gang. Hun er ikke flink til å finne søvnen selv, og skriker hvis jeg legger henne i vognen. Litt frustrert nå, hva skal jeg gjøre?
Lykkeliten86 Skrevet 14. juli 2008 #2 Skrevet 14. juli 2008 Samme hos meg, gutt på 8.uker. sover bare på mamma og pappa og våkner når han blir lagt i senga.
lille er født:) Skrevet 14. juli 2008 #3 Skrevet 14. juli 2008 samme her.. sovner sammen med meg men må bruke masse tid for å få han til å sovne i vugga si. Er bare fem uker da, men slitsomt likevel.
Spira31 Skrevet 14. juli 2008 #4 Skrevet 14. juli 2008 vel jenta vår er straks 11 måneder og vil heller ikke ligge alene!
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 14. juli 2008 #5 Skrevet 14. juli 2008 Har hørt et tips om at på barneutstyrsbutikker så finnes det en lydboks som spiller av lyder fra livmoren..Dette skal visstnok virke beroligende på dem, slik at de finner søvnen selv..Kan være verdt å prøve.. Du kan jo også prøve Hysj-metoden som er beskrevet her, selv om kanskje er litt for liten for den enda?? Uansett, ikke la henne ligge og skrike mer enn 2-3 minutter før du tar henne opp.. Hvis ingen tips funker, får du bare ta tida til hjelp, som regel vil de finne søvnen selv etter en stund
Bergene Skrevet 14. juli 2008 #6 Skrevet 14. juli 2008 Dette hørtes helt normalt ut! De aller aller fleste babyer er sånn når de er så små. Egentlig helt naturlig da babyen er vant til nærhet døgnet rundt i mors mage. Blir feil for babyen å plutselig skulle ligge timesvis alene, de trenger en sakte overgang. Etterhvert kommer de helt av seg selv til å ville ligge mer alene når de er modne for det, det er hvertfall min erfaring og andre jeg kjenner sin. Det er jo veldig intens for oss når det er slik, med så mye kroppskontakt, spesielt om man ikke hadde foventet det på forhånd. Min erfaring er at det handler veldig om innstilling også. Det vi gjorde var å bruke masse bæresjal, vi lot henne bare sove på oss når det var det hun ønsket.
Bergene Skrevet 14. juli 2008 #7 Skrevet 14. juli 2008 Flere spedbarnsforskere sier at dette er en av grunnene for at de fleste babyer ikke vil ligge alene: " En gang i tiden var det livsviktig at barnet var i stadig kontakt med en annen kropp. Barnet skulle beskyttes mor rovdyr og andre farer. Spedbarnet i dag er fremdeles tilpasset et slikt liv, derfor kjenner et spedbarn seg mye tryggere så lenge den er i noens armer, helst foreldrene." Noen linker om du vil lese mer: http://www.barnvedhjertet.no/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=100 http://www.solveig-spedbarn.com/tapt.htm http://www.fodsel-i-fokus.org/smabarnstid/a-bare-barn-naturlig-omsorg.html
mamsen=) Skrevet 14. juli 2008 #8 Skrevet 14. juli 2008 slik var også jenta mi helt frem til nå nylig, hun er nå snart 3mnd og kan finne søvnen selv innimellom. hun var også veldig var på at jeg måtte være helt inntil henne mens hun sov. men dette har altså, helt av seg selv, blitt bedre. synes ikke det er så rart heller, leste et sted at de ser seg selv som en del av oss fram til de er ca 5mnd, da først skjønner de at de er egne vesener. jeg syntes det var veldig koselig jeg da:) men noe slitsomt da jeg ikke fikk gjort noenting annet...
Bergene Skrevet 14. juli 2008 #9 Skrevet 14. juli 2008 Dette har jeg også hørt noe om, men jeg har hørt at de ser seg selv som en del av oss frem til seprasjonsangsten kommer, og den kommer vel en del senere enn 5 mnd.? Noen som vet hvor jeg kan lese om dette? =)
mamsen=) Skrevet 14. juli 2008 #10 Skrevet 14. juli 2008 mulig det var noe senere enn 5mnd...husker ikke helt hvor jeg leste om dette. var iallefall på nett! men det gjør det ikke akkurat enklere å finne, hehe=)
Mamma&snuppa&spiren Skrevet 15. juli 2008 #11 Skrevet 15. juli 2008 Samme problemet her.. hun er 3 mnd. Du kan prøve : Smokk Legge en skjorte du har hatt på deg slik at babyen kjenner lukten din synge legge noe rundt hodet til babyen (føler seg trygg) Pakk godt inn med et pledd, ganske stramt Vugge
Nætte;mortil2 Skrevet 15. juli 2008 #12 Skrevet 15. juli 2008 Så små babyer har det nok mye tryggere sammen med mamma eller pappa ja.. Tuppa mi sover om natta veldig godt når hun ligger sammen med meg, mens om dagen har vi lagt henne i vogna når hun sover, og det har funket bra. Det jeg har gjort når jeg har lagt henne er å ta henne opp bittelitt med en eneste gang, bare det kommer et lite knyst, så legger jeg henne igjen. Noen ganger blir det flere runder opp og ned, men det har funket ok. Men på natta så gidder jeg overhodet ikke stå slik, må sove jeg også, pluss at det er nå kos å ha henne sammen med meg.. Så inntil videre tar jeg det med stor ro. Gjorde det samme med førstemann, tok alle slike "avvenninger" og tilvenninger når det kjentes ok ut for meg og naturlig. Tuppa mi er en måned i dag, men tror førstemann var en del større da jeg begynte å gjøre han vant til å sove alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå