Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har spurt om dette en gang før, og prøver igjen. Gutten min på 4 mnd bruker ikke høyre arm\hånd like bra som den andre.

F eks når han ligger på rygg, tar han bare tak i venstre fot. Griper etter leker med begge, men ofte er den høyre tregere, og ligger ofte igjeb langs kroppen.

Jeg lurer på om dette er normalt?

Har snakket med HS som sier at vi skal se det an, får ikke noe svar der. Føler at de unngår å si ting for å ikke gjøre meg redd. Jeg vil ha harde fakta :-)

Noen som vet dette her ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er helt normalt så lenge det ikke er STORE avvik i bevegelsene på ditt barn.

Min gutt var sånn fra 3-4 mnd..

Vanskelig og korrigere og kontrolere så mye på en gang.

Ikke nok med at de skal ta tak i en leke,de skal holde balanse,løfte litt på beina,holde hode,styre tunga...u name it...

Det varte en 2 mnd tid og nå merker jeg ikke noe...

Skrevet

Vår lille gutt har hatt samme problemet, bare med motsatt arm. Vi tok det opp på 3 mnd kontroll og fikk henvisning til fysioterapeut. Hun besøker oss hver annen uke og gir oss tips til hva vi skal trene på. Kort fortalt går det ut på å få gutten til å bli venstrehendt noen måneder - gi ham leker i venstre hånd, sitte på venstre side av ham, ligge på venstre side for å få ham til å snu hodet den veien (hodet har også blitt litt skjevt pga høyrevridningen) osv. Magetrening er også viktig i tillegg til å passe på at han ligger rett på ryggen (ikke som en banan). Vi trodde først gutten var høyrehendt, men fikk høre at unger ikke skal ha noen klare preferanser før ved 2 års alder...

Jeg ville ikke bekymret meg i hjel, men ta det på alvor. Balanse, styrke og koordinasjon skal bygges opp likt på begge sider for at en skal kunne klare normale aktiviteter senere i livet. Det er mange som går til manuell terapeuter med lignende symptomer da det kan skyldes låsninger (KISS). Men, det behøver absolutt ikke være så alvorlig. Når gutten din har begynt å få til ting med venstre hånd, hvorfor skal han da gidde å trene opp høyre hånda? Den spennende leken kan jo enkelt nås med venstre hånda. Vi er jo alle litt sånn at vi velger enkleste vei ut, det gjør bebisene også...

Men, vurder å ta det opp med HS igjen og stå på for å få en henvisning så kan du få treningsopplegg som passer akkurat din gutt. (Jeg måtte også stå på litt).

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar :-) Dytter den en gang jeg, greit å høre liknende historier.

Jeg er veldig redd cp, da han hadde gulsott en uke før behandling.

Han hadde en tydelig asymmetri. Jeg merka fort at hodet la seg møt høyre side, så vi har vært hos fysio i forbindelse med det. Det er mye bedre nå.

Nå er det altså hånden som bekymrer meg. Han bruker den, men den er som sagt mye tregere. Og den er mer lukket enn den andre, men ikke hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...