rosami Skrevet 14. juli 2008 #1 Skrevet 14. juli 2008 Hei! Ser at mange gir en flaske mme på kvelden. Er dette for at babyen skal sove litt lenger, og er det helt greit å gjøre det? Jeg fullammer mitt barn, og synes han sover veldig korte skift om natten....
Lille`mor & lillebøll Skrevet 14. juli 2008 #2 Skrevet 14. juli 2008 Prøv deg frem,det er helt opp til deg:=) Fungerer det med evnt lengere soveintervaller så kjør på...
LilleGull *12.03.08* Skrevet 14. juli 2008 #3 Skrevet 14. juli 2008 Mi er 4 mnd. gammel og vil helst ha mm. hver 2 time gjennom hele døgnet og fikk da beskjed av HS om å gi mme i tillegg til mm. men dette går ikke da mi ikke tar flaske. Men jeg hadde gitt tillegg hadde hun tatt flaske, nettopp for å få litt lengre soveperioder på natta. Så jeg ser ikke noe grunn til at du ikke kan gjøre det.
solei Skrevet 14. juli 2008 #4 Skrevet 14. juli 2008 Min tar heller ikkje flaske men sprutet med tutten først en stund...tok laaang tid med 50 ml.Nå heller eg litt og litt med tutekopp...gikk fort å tilvenne han dette.
CB-BabyBoy Skrevet 14. juli 2008 #5 Skrevet 14. juli 2008 Vil bare gi et lite tips mtp det å ikke ville ta flaske; når jeg kjøpte pumpe, så fulgte det flasker med. Vi forsøkte disse uten hell. Men så kjøpte jeg en flaske fra samme merke som vi har i smokk og han spiser som en helt! Det er vel noe i at tuten er lik den han er vant til fra smokken, så da føles det ikke så nytt og overveldende. Tenkte kanskje det kunne være til hjelp for andre også
Firekids Skrevet 14. juli 2008 #6 Skrevet 14. juli 2008 Godt å se at det er flere som gir MMe om kvelden. Min gutt på 7 uker ville ha mat hver andre time på natta (+ hele dagen da) og mamman holdt på å bli gal. Når jeg nå gir en flaske MME etter at jeg har ammet ca kl. 23, sover han ca 4 timer. Våget nesten ikke å si det til helsesøster, da de jo mener så mangt om MME. Kan ikke se at produksjonen min går ned så lenge jeg gjør det etter at jeg har ammet heller. Har noen av dere opplevd å få "kjeft" for å gi MMe som tillegg? Det er jo ikke helt uvesentlig at vi mammaer også har det sånn tålig greit :-) Synes jeg.
Barbafin Skrevet 14. juli 2008 #7 Skrevet 14. juli 2008 Godt tips! Småen vår begynte plutselig å nekte flaske da han var 3,5 mnd, men det kom seg da vi byttet fra Avent til Mam. Verdt et forsøk!
vår baby Skrevet 14. juli 2008 #8 Skrevet 14. juli 2008 Hei. Jeg fullammer min lille gutt. Det var i begynnelsen ganske titt og ofte. Var ofte litt fortvilet om kvelden fordi jeg følte at jeg hadde for lite melk. noe som ikke var tilfelle. Jeg gikk aldri over til å gi litt mme, holdt meg til mm. Nå hvor gutten er 12 uker har han pli\utselig begynt å få lengre intervaller mellom måltidene. Det går nå ca 3 timer og ca 6-7 timer mellom nattmåltidene:) Dette har som sagt gått helt naturlig uten innvirkning fra min side Ville bare fortelle dette slik at du ser at det er fult mulig å ikke gi mme for å få lengre soveperioder. Bare gi bebisen litt tid på seg. Lykket til
Mari80 Skrevet 14. juli 2008 #9 Skrevet 14. juli 2008 Hvorfor skulle det ikke være greit? Hva er du redd kan skje om du gir mme på kvelden? Vi er mange som er nødt til å gi mme til hvert eneste måltid og våre barn lever og...
LilleGull *12.03.08* Skrevet 14. juli 2008 #10 Skrevet 14. juli 2008 ja, jeg prøvte avent flaskene først, da de fulgte med pumpen. Hun tok den fint ved 6 ukers alderen. Hun bruker også avent smokkene. Nå er hun 4 mnd og nekter å ta avent flaske så jeg kjøpte MAM flaske siden de har flatere tut, men hun nekter den også....
Putte68 Skrevet 14. juli 2008 #11 Skrevet 14. juli 2008 Hei. Jeg begynte å spe på med mme på kvelden da jenta mi var ca. en mnd. gammel. Gjorde det fordi hun ikke roet seg ned før kl. var både to og tre på natta. Da hadde hun fått pupp hele kvelden uten å bli fornøyd. Nå sovner hun rundt 23.00-24.00 og sover til kl. 06.00-07.00. Hun er nå åtte uker. Helsesøster var helt enig med oss i at vi bare måtte fortsette med å gi mme så lenge som hun roet seg ned og sovnet tidligere på kvelden. Vi skal jo ha litt overskudd selv også så jeg kan ikke skjønne om noen reagerer på om dere sper på med litt tillegg på kvelden for å få sovet litt selv. Fungerer veldig greit hos oss å kombinere flaske og pupp. Et tips til dere som sliter med at bebisen ikke vil ta flaska er at det er en annen person en mamma'n som gir fra flaska. De små kan bli litt forvirret når de kjenner melkelukta av mamma og så får de ikke pupp men flaske. Det tenkte jeg ikke over med mine to første barn så der gikk det ikke å kombinere pupp og flaske. Førstemann ville kun ha flaske og nr. to ville kun ha pupp. Mens nå som pappa'n gir fra flaska fungerer det veldig bra.
snurkelurke Skrevet 14. juli 2008 #12 Skrevet 14. juli 2008 vi gir mme om kvelden og syns dette funker fint. sambo fortalte dette til hs og jepp da, han fikk kjeft. var "bare" å legge hun inntil hele tida.. men, jeg orker ikke puppe hele tida, syns det er nok som det er og har lite produksjon om kvelden. vet at det skal holde, men når kvelden blir full av kaving ved puppen, så syns jeg heller det er fint at sambo får mata også. vel, hs noterte sirlig og rista på hodet.. dette var ikke bra.. blir så sint og syns forferdelig synd på de som vil, men ikke kan amme når man ser hvor gærne hs er. her går de under navnet "ammepolizei".. (har hørt at andre har fått anbefalt å gi mme på kvelden av hs da..)
rosami Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #13 Skrevet 15. juli 2008 Det jeg tenkte kunne skje var at hvis jeg begynte å gi han det, så kunne min melkeproduksjon gå ned, og at han evt. kunne like flaska bedre enn puppen... Det var ikke ment som noe pekefinger til de som bruker MME i hele tatt.
blaastrek Skrevet 15. juli 2008 #14 Skrevet 15. juli 2008 "Det jeg tenkte kunne skje var at hvis jeg begynte å gi han det, så kunne min melkeproduksjon gå ned, og at han evt. kunne like flaska bedre enn puppen... " Begge deler kan skje, ja! Melkehormonet er jo på topp om natta, så det lønner seg å amme minst en gang på natta. Men man kan jo prøve å kompensere ved å amme mye på dagen, da.. For en del går det også helt fint å delamme. Jeg delammet til jenta mi var 5 måneder. Pumpa, amma og ga mme. Hun likte flaska best, så det ble etterhvert umulig å amme. Problemet var nok at hun fikk flaske ofte så puppen ble liksom noe uvant etter hvert. Når en bare gir flaske på kvelden så er liksom puppen det vanlige så da tror jeg ikke det er så sannsynlig at det blir trøbbel. Jenta mi sov lengre med mme enn med mm. Hun la også dårlig på seg av mm. Hun ble en mye mer fornøyd baby da hun fikk mme.. Vet at det er mange som har dårlig samvittighet for at de ikke får til ammingen eller fordi de gir mme, men det viktigste er vel at barnet blir mett og fornøyd? Om en ikke har grovbrød i hus så nekter en vel ikke de store barna kneippbrød fordi det er grovbrød som er sunnest? Unga må ha mat! :-)
solei Skrevet 15. juli 2008 #15 Skrevet 15. juli 2008 min helsesøster er ikkje dømmende.hun sier at en må prøve seg frem og at å gi litt mme ikkje er ett nederlag.mange babyer blir roligere av litt ekstra på kvelden.min får 50 ml mme og av meg på begge sider når han legger seg.da sovner han mett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå