sommer1 Skrevet 13. juli 2008 #1 Del Skrevet 13. juli 2008 Vi hadde ikke planlagt å bli gravid før om 1-2 år. Jeg er nå 5 uker på vei. Samboer er skeptisk til om det er økonomisk lurt å beholde barnet. Jeg får ikke noen støtte med penger(bare engangs beløpet) pluss jeg "kaster bort" den gode sjangsen og muligheten jeg har med yrkedsrettett attføring(muligheten til å komme meg tilbake i arbeid) Jeg føler at jeg ikke klarer å ta abort, er allerede blitt glad i den lille klumpen inni meg. Men det forandrer livet mitt veldig mye, og d gjør fremtiden usikker.Er 28 , har ikke særlig utdannelse og har ingen jobb. Hvem vil ansette en gravid dame? Og om noen ansetter meg, tenk så sur de blir når jeg må gå ut i permisjon og de må betale for meg, etter at jeg bare har jobbet der i 6 mnd!! Blir man gravid når man går på yrkedsrettet attføring så har man ingen rettigheter. Man får ikke en dritt med penger. Pluss at sjangsen min til å få hjelp til å komme tilbake i arbeid blir "tatt fra meg". Vet ikke hva jeg skal gjøre??? Må jo bare få meg en jobb, hva som helst, slik at jeg får jobbet i 6 mnd slik at jeg får penger i mammapermisjonen. Samboer driver eget firma. Noen som vet om han kan betale "lønn" til meg.....?! HJELP MEG!!!! Trenger råd!!!! Noen som kjenner til dette, som vet noe? Hva gjør jeg?????????!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138227371-ingen-jobbattf%C3%B8ringhjelp-trenger-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Herkules Skrevet 14. juli 2008 #2 Del Skrevet 14. juli 2008 Det er ikke arbeidsgiver som betaler foreldrepengene. så om du får en jobb som du så må ut i permisjon etter en tid så gjør du som veldig veldig mange har gjort før deg. Virker jo også som om du kommer til å ta en jobb hvor det kanskje ikke er sååå mye opplæring og så avansert å få en vikar etter deg så akkurat den delen ville jeg tatt helt med ro du kan være ansatt hos samboer ja, men du må nok være ordentlig ansatt - få fast lønn osv. Skjønner det er kipt å måtte avslutte yrkesrettet atføring og kanskje miste retten til hjelp, men snakk med nav for du bør jo kunne ha rett til "permisjon" fra opplegget også Jeg trodde egentlig at yrkesrettet atføring var fordi du ikke kunne jobbe i det yrke du hadde, men mulig jeg tar feil der. Lykke til håper det løser seg på et vis. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138227371-ingen-jobbattf%C3%B8ringhjelp-trenger-r%C3%A5d/#findComment-138229458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #3 Del Skrevet 15. juli 2008 hei:) er selv gravid og på attføring... Er nå 31+6 uker. jeg har fortsatt å være på attføring under graviditeten, men jobbet 50% ved siden av slik at jeg får rett til mammapermisjon med lønn. Attføringstiltak har vært deltidsstudie i samme perioden. Ved fødsel tar jeg permisjon inntill 1 år. I følge min saksbehandler på NAV kan jeg uten ny søkerunde fortsette på attføring så lenge jeg ikke har pause over 1 år. De går altså greit med permisjon inntil 364 dager. Du har forøvrig rett på å få utbetalt attføring inntil dagen før fødsel.. Jeg har valgt å fortsette på attføring slik at jeg har den å falle tilbake på etter permisjonen er ferdig:) da kan jeg fortsette med det som var planen for å "komme tilbake til arbeidslivet". Må som du vet jobbe 6 av de siste 10 mnd for å ha rett på permisjon med lønn, for meg har det gått greit (såvidt), men kanskje smart å ikke si opp attføring så får du i det minste de pengene fram til termin om du ikke greier å jobbe i 6 mnd... jeg blir sykmeldt nå, men har jo ikke rett på sykepenger, men får ihvertfall attføringspenger de siste ukene før permisjon. Er utrolig mye å sette seg inn i. Har du omskolering som et attføringstiltak har du rett på permisjonspenger fra lånekassen så sant du har vært over 50% student 6 mnd før fødsel. litt over 40000 hvis du er 50% student, litt over 60000 ved 66% student og litt over 80000 ved 100%student. jeg har vært 50% student så har hatt det som backup i tillegg til engangsstønad om jeg ikke skulle greie å jobbe i 6 mnd... Penger fra lånekassa og engangsstønad er skattefritt så blir ikke så verst det heller:) så ganske mørkt på det når jeg fant ut at jeg var gravid, men etter å ha sett på løsninger syns jeg det har ordnet seg ganske bra:) Vet ikke hva som passer best for deg, skole eller jobb, men anbefaler deg å bestille time hos saksbehandleren din på NAV. Jeg fikk vite om mulighter i forhold til attføring når jeg var der ved 8 uker. Ikke om hvordan jeg skulle få permisjonspenger riktignok, det har jeg funnet ut av selv. De kan ikke hive deg av attføring fordi du er gravid ihvertfall! Vil ihvertfall ikke anbefale å si opp attføring i en fart, bestill time på nav og hør om hva slags muligheter du har:) Lykke til:) Å når det er sagt så er det kjempe urettferdig at man ikke har rett på permisjon med lønn når man er på attføring... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138227371-ingen-jobbattf%C3%B8ringhjelp-trenger-r%C3%A5d/#findComment-138242591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2008 #4 Del Skrevet 23. juli 2008 Hei! Er også på attføring og har ei lita jente på 3 mnd nå. Jeg er fremdeles på attføringstiltak, da di kan lage halvårs-planer med diverse kursing som ikke går ut over di 3 årene man får fastsatt til omskolering. Skal snart å få fornyet en ny halvårsplan. Her har også pappaen fått "min" permisjon, så vi er hjemme og koser oss alle sammen Det finnes løsninger hvis du bare tar kontakt med NAV. Di er der for å hjelpe deg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138227371-ingen-jobbattf%C3%B8ringhjelp-trenger-r%C3%A5d/#findComment-138300264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommer1 Skrevet 28. juli 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 28. juli 2008 Du er fremdeles på attføringstiltak og får penger fra nav..... Men jeg ønsker å jobbe i 6 av de siste 10 mnd slik at jeg kan få foreldrepenger. Regner med du ikke har foreldrepenger, men "bare" mottar attføringspenger fra NAV? NAV har desverre ikke vært særlig sammerbeidsvillig i denne perioden, og min saksbehandler er på ferie. Så får vente til hun er tilbake..... Men har funne ut at jeg kan jobbe inn til 60 % uten å miste attføringen min. Så nå gjenstår d bare å finne en jobb, ikke lett midt i ferien. Har meldt meg inn på adecco, men har ikke hørt noe fra dem heller.... Krysser fingrene. Tusen takk til dere som har svart meg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138227371-ingen-jobbattf%C3%B8ringhjelp-trenger-r%C3%A5d/#findComment-138324731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2008 #6 Del Skrevet 29. juli 2008 hei hei:) jeg har jobbet hele tiden mens jeg er på attføring fordi attføringsbeløpet mitt er kjempe lavt og ikke mulig å leve av. Har jobbet alt fra 100% til nesten ingenting. De bryr seg ikke om hvor mye jeg jobber så lenger jeg følger opp attføringstiltakene mine som til nå har vært deltidsstudier. Må bare krysse av på melde kort hvor mye jeg jobber. Om jeg jobber 40% i en 2 ukers melde periode blir attføringspengene redusert med 40% for den perioden. Jobber jeg 60% blir de redusert med 60%. Jobber jeg derimot 61% får jeg ingen attføringspenger den 14dagers perioden.. Så det lønner seg å passe på... Enten jobbe maks 60% eller 100%. jeg taper penger på å jobbe f.eks 70%... Lykke til med jobbsøking:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138227371-ingen-jobbattf%C3%B8ringhjelp-trenger-r%C3%A5d/#findComment-138333896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå