Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi hadde ikke planlagt å bli gravid før om 1-2 år. Jeg er nå 5 uker på vei. Samboer er skeptisk til om det er økonomisk lurt å beholde barnet. Jeg får ikke noen støtte med penger(bare engangs beløpet) pluss jeg "kaster bort" den gode sjangsen og muligheten jeg har med yrkedsrettett attføring(muligheten til å komme meg tilbake i arbeid)

Jeg føler at jeg ikke klarer å ta abort, er allerede blitt glad i den lille klumpen inni meg.

Men det forandrer livet mitt veldig mye, og d gjør fremtiden usikker.Er 28 , har ikke noen utdannelse og har ingen jobb. Hvem vil ansette en gravid dame? Og om noen ansetter meg, tenk så sur de blir når jeg må gå ut i permisjon og de må betale for meg, etter at jeg bare har jobbet der i 6 mnd!!

Blir man gravid når man går på yrkedsrettet attføring så har man ingen rettigheter. Man får ikke en dritt med penger. Pluss at sjangsen min til å få hjelp til å komme tilbake i arbeid blir "tatt fra meg".

Vet ikke hva jeg skal gjøre???

Må jo bare få meg en jobb, hva som helst, slik at jeg får jobbet i 6 mnd slik at jeg får penger i mammapermisjonen.

Samboer driver eget firma. Noen som vet om han kan betale "lønn" til meg.....?!

HJELP MEG!!!! Trenger råd!!!!

Noen som kjenner til dette, som vet noe? Hva gjør jeg?????????!!!

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

For det første: Det er ikke arbeidsgiver som betaler for deg i permisjonen, det er staten, så arb.giver trenger ikke bekymre seg for det.. Får du deg en jobb nå har du god tid til å opparbeide rettigheter til fødselspenger, skulle du bli sykemeldt teller sykepengene også som grunnlag. (Du må jobbe en stund, tror det er 4 uker før du har rett på sykepenger da). Du trenger ikke opplyse arb.giver om at du er gravid, det anbefales faktisk at du ikke sier noe om det, for de har uansett ikke lov til å ikke gi deg jobben pga dette. Hvis du vil beholde barnet ville jeg prøvd å få jobb og dermed sikre dere økonomisk. Det er jo ingen lett avgjørelse å gi fra seg sjansen til omskolering, og jeg kjenner jo ikke historien din og vet ikke hvordan du stiller i arb.markedet uten Y.A. Men uansett; hvis du ikke vil ta abort og ønsker barnet, så tror jeg du vil angre fryktelig om du tar abort. Ønsker deg lykke lykke til!

• 4 uker senere...

Man har rett på engangsstønad og det er det.

Jo far kan ta ut permisjon og mor fortsette attføringen, men det går ikke for oss.

Jeg går fremdeles på attføring, er i tiltak, utplasert på en bedrift(kjempe lite arbeid, så er der max 1 gang i uken)

Prøver å finne meg jobb, noe som ikke er så lett. Har meldt meg inn i div rekruterings byrå, uten noe hell. Håper på å få meg et vikariat. Har hatt noen små jobber som jeg har fått gj fam og kjente.

Så satser på å få tjent så mye penger så mulig med en 60 prosent stilling(er det jeg max har lov å jobbe når jeg går på YA), slik at jeg får noen foreldrepenger. Om jeg ikke får noe særlig foreldrepenger så har jeg jo alltids muligheten til å gå tilbake til attføringen 6 uker etter fødsel. Men vil jo helst ha permisjon å være med barnet.

Innen 2 år kommer disse reglende til å forandre seg. Nav har insett at reglene for de som blir gravid under YA ikke er rettferdig. Så de kommer bla til å øke engangsstønaden med 50%.

Bare synn det ikke gjelder de som er gravide nå:(

En annen ting:

Nå man er ferdig med attføring ¨å begynner i jobb igjen, så må man jobbbe i 26 uker for å få rett på sykepenger fra nav. Får dekket de første16 dagene av arbeidsgiver, men etter det får du ikke sykepenger av nav med mindre du har vært i arbeid i 26 uker. Så blir du eller barnet syk i den perioden så sliter du(igjen) økonomisk!

Hører gjerne fra personer som har vært i lignende situasjon:)

Ja eg var akkurat i den situasjonen.Akkurat ferdig med skule,tatt som Y.A, og oppdaga at eg var gravid.For meg var det ikkje noko valg,av fleire grunner,men ikkje minst det økonomiske,med fem andre barn å forsørge i tillegg.Så eg tok abort.Det viste seg å være to stykker og.Nei deter jammen ikkje lagt til rette å bli gravid på attføring,det er sikkert.Men det har gått fint med meg etterpå.Ikkje angra.Men det var meg då.Hadde aldri trudd tidligere at eg skulle kunne tatt abort,men ein veit aldri kva situasjin ein kjem opp i.Så no er eg fortsatt..på jakt etter jobb som passer helsa.Den eingangsstønaden er jo egentlig ein vits,når ein er avhengig av to inntekter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...