Gå til innhold

Hva kan far kreve i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 7 år,og han pleier å være hos far annehver helg. Dette tredde i gang når sønnen vår var 2-3 år,dette har alltid gått fint,men nå vil han ha han annehver uke. Vi klarer ikke samarbeide om regler eller noe som helst omtrent. Kan han kreve å ha han så mye? Og er jeg dum som syns det er mest riktig at han fortsetter å bo fast hos meg og min samboer her han har alle venner og skolen sin? er vel ikke genialt å ha en uke her med noen regler og så en uke et annet sted med andre regler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er barnets beste som bestemmer hva far kan kreve og ikke.

Dersom far bestemmer seg for å få en rettslig behandling av saken, kan ikke dommeren avsi dom på en delt omsorg dvs annenhver uke. Dette fordi lovgiver har ansett det som helt avgjørende at foreldrene kan samarbeide svært godt dersom man skal gå for en slik løsning. Den eneste måten å komme frem til en delt omsorg på er derfor en avtale om det mellom dere.

Man kan imidlertid få en dom som gir far mer samvær enn det han har i dag, men dette må veies opp mot barnets behov for stabilitet og ro i hverdagen og det å slippe å farte for mye frem og tilbake. Du har mange gode argumenter for å opprettholde dagens ordning, og så lenge du mener at dette er barnets beste synes jeg at du skal være klar og tydelig når du gir uttrykk overfor far når det gjelder dette.

En måte å forhandle på for at ting skal roe seg og begge parter skal være fornøyd er å for eksempel tilby mere og lengre samvær i forbindelse med ferier eller at man tilbyr at helgesamværet skal gå fra fredag til mandag. Mange foreldre synes at dette fungerer bedre fordi man får en mindre kontaktflate med hverandre dersom henting/levering skjer i forbindelse med skole i stedet for hjemme.

Lykke til!

Skrevet

Han har aldri villet ha han mer enn en uke i ferien.... og jeg vil ikke gå rettens vei.... uff,vet egentlig ike hva jeg skal si jeg. he he.... bare syte litt.... er veeeeldig nytt for meg å få uro i forholdet mellom oss og han.

Skrevet

Legg sp.målet inn på mine, dine og våre barn eller snart alenemor debatten. Der tror jeg du kan få flere svar fra likesinnede.

Når det gjelder bekymringen din så vil det ha noe å si om du og barnefar bor "langt" unna hverandre. Om gutten må gå på 2 forskjellige skoler så sier det seg selv at det ikke er en god løsning. Hør med gutten din, men unngå å legge press på han. Hva ønsker han? Vil han ha mere tid sammen med far? Evt muligheter for å utvide helgen?

Om barnefar ikke ønsker mere enn en uke ferie med han så sier det iallefall sitt til meg.....

Lykke til!

Skrevet

takk takk.... han har nå bestemt seg for at han ikke vil ha han noe fast om det ikke blir annenhver uke. og han vil ikke bli med til helsestasjon eller noen andre for en samtale med noen utenforstående.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...