Gå til innhold

Dere med ca. 2 mnd gamle babyer...!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen rutiner på dagtid enda? Synes egentlig dagene her blir veldig rotete og masete...

Når og hvor lenge sover knøttene deres f.eks.? (både natt og dag)

Og pleier dere som ammer å gi en liten skvett hver gang babyen skal sove hvis den spiste masse like etter forrige dupp?

Vesla her sover veldig bra om natten. Gir henne flaske og pupp før legging. Hun sover minst 4-5 timer den første økta og sover videre med meg til 9-10 tiden om morgenen etter å ha fått pupp.

Hun er veldig urolig ved puppen på dagtid og bruker mye tid frem og tilbake før det virker tomt, men likevel er hun urolig etterpå og virker trøtt siden vi har brukt så lang tid på ammingen. Etter å ha holdt henne våken en halvtimes tid etter amming, gir jeg henne en kosetår før hun legges i vogna. Sover normalt 4 timer fra ca.11-15 hver dag, men etter det blir det bare rot og hun sover ikke noe særlig mer om vi ikke triller henne, kanskje en halvtime.

Kveldsrutinen vår er: pupp, prøver å aktivisere henne litt (men hun er gjerne litt for sutrete), bad og på med pysj, pupp og flaske med MME (varierer litt rekkefølgen der da.)

Føler ikke jeg får så mye tid til å prate med henne eller la henne ligge alene i våken tilstand for hun virker alltid litt misfornøyd, enten trøtt eller småsulten eller noe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår er snart tre mnd, men kjenner meg godt igjen. Var forferdelig urolig hele tiden. Prøvde tilfeldigvis en flaske mme en kveld, bare for å se om hun tok flaske. Suksess! Hun sov bedre enn noen gang, og var skikkelig fornøyd. Hadde lenge hatt mistanke om for lite melk, og hadde prøvd å få opp produksjonen uten hell, så vi ga mer flaske. Etterhvert nektet hun å ta puppen :( Men jeg valgte å være en fornøyd mor som fikk sove godt og nok, og med en fornøyd unge, framfor å være en mor som stresset livet av seg for å få ammet. Så nå er det slutt på puppen...

Rutiner har vi ikke stresset med å innføre, men med en fornøyd liten tulle går det nesten litt av seg selv nå. Blir kveld mellom 2000 og 2130, opp for mat i 3-4 tida, og stå opp 8-9. Før måtte hun ha pupp for å sovne, men nå når hun er mett og god holder det med smokk og sutteklut så lenge hun ikke er overtrøtt.

Ikke sikkert at det er samme problem hos deg. Ville tatt en prat med helsestasjonen kanskje?!

Skrevet

Hei!

Her hjemme har vi hatt gode rutiner fra junior var 3 - 4 uker, og etter det begynte ting å fungere mye bedre.

Vi legger han hver kveld mellom 18:30-19. Nakentid på badegulvet, noe han elsker, bading, massasje, kos og pupp så natta. Sover da til alt fra 22-24, ny pupp også sover til 4, ny pupp og morgen kl 7. Pupp igjen, morgenstell, leke og kos. En liten dupp ved 8-9 tiden på alt fra 30 min-1,5 time. Så mat ved 10-11 tiden, etterfulgt av lek, kos og pludring. Sover lenge fra 11.30-14 ca i sengen sin eller vogn. Ny pupp når han våkne, lek og kos. Tar en liten blund mellom 16 og 17. Får mat ved 17 tiden. Kl 18 tar jeg han med på badet og starter kveldsstellet( noe som er veldig koselig). Får pupp med kort mellomrom før natten sånn at han "fylles opp". Etter at vi innførte dette har det ikke vært noe sutring på kveldene. Junior er blid og fornøyd. Selvfølgeig blir det justeringer på dagene, men jeg passer alltid på at han ikke blir overtrøtt. Deilig med litt mere forutsigbarhet på dagene. Han er forresten 2 mnd nå.

:)

Skrevet

De 3 første månedene er det helt vanlig at babyene har såkalt rotetid på kvelden. Tarmene kan gjerne være litt umodne enda, og de kan ha vondt i magen, være overstimulert osv osv.. Jenta mi var veldig rolig første 3 ukene, så kom 3 uker med mye bæring på dagtid. Ikke at hun skrek, men var bare makkete og urolig. Nå har hun hatt falsk krupp, og etter det har vi fått en helt ny baby. Nå er det bare soving og soving.. Rutinen nå om dagen, som hun har laget selv:

Opp mellom 8-9

kos og stell, sover igjen fra 10-ca 13-14.

Stell, pupp og lek. Oppe maks 2 t før hun sovner igjen.

Sover kanksje 2 t.

Stell og pupp.

sover 1 t.

Stell og pupp.

sovner for natta ca.21. Sover til ca.06. får pupp og sover videre til 8-9-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...