Gå til innhold

Mamma på besøk etter fødsel, eller vente?

Anbefalte innlegg

Mamman min bor ikke i samme by som meg - og jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre det med fødsel/nedkomst til lillegullet. Jeg har lyst til at mamma skal komme/være der.. (og da må hun bo hos oss) men jordmor, svigermor, kjærste, venninner etc mener at det bare blir stress med besøk de første dagene etter fødsel! Mulig det - men jeg vil jo at mormor skal se sitt førstefødte barnebarn tidligst mulig - og jeg har sikkert en million spørsmål :)

Hva gjør dere som er i samme situasjon? eller hva synes dere at jeg skal gjøre?

Fortsetter under...

sist gang ( og denne gangen) fikk mormor 2 ukers karantene..hehe. Både jeg og mannen min vil være alene de første 2 ukene, synes ikke det var så mye stress når hun kom etter 2uker, fordi da ble jeg jo "alene" siden mannen dro på jobb igjen. Verre ble det da svigermor kom..uff uff...hun kom 1 mnd etter...å da kunne jeg ha ønsket at mannen min var hjemme..

Mine foreldre bor heller ikke i samme by som oss, og de kommer ca to uker etter termin. Det var faktisk min mamma som foreslo å ikke komme tidligere med mindre jeg hadde et ønske om å ha henne tilstede under fødselen. Hun sa at hun selv satte pris på å få litt tid til å bli kjent med barnet før hennes egen mor kom på besøk. Personlig synes jeg dette er en god løsning.

Tror ikke moren din vil lide noen nød av å måtte vente litt. Bilder kan sendes på mail og mms, og spørsmål kan besvares også over telefon. :) Spør henne hvordan hun gjorde det med sin mor. Kan hende hun selv synes det er greit å gi dere litt tid alene?

Hva dine venner og svigermor mener om saken er vel ikke så viktig? Viktigst er det vel at du og din samboer er enige om hva dere synes er den beste løsningen for dere.

Mamma kommer til å komme å hilse på babyen etter fødselen (bor ca. 4 timers kjøring unna), men ikke for å bli. Hun blir kanskje en natt hjemme hos oss mens jeg er på sykehuset tenker jeg.

Ellers så kommer vi til å reise ned til henne mot slutten av de to ukene etter fødsel for at olderforeldrene skal få hilse på babyen.

Tror alt kommer an på hvilket forhold man har til familien, hva som passer eller ikke, og hvor sliten man er etter fødsel såklart :)

Mine foreldre skal komme 2 uker etter termin. De bor langt fra norge og jeg synes det blir fint å ha dem på besøk da. Mannen min skal være hjemme i tre uker etter fødsel,så vi får nå bytta på oppgaver og fordele netter ;))

Gleder meg til det,selv om har ikke peiling,korsn er formen rett etter fødselen.

Når jeg fikk sist var jeg så heldig at mamma tok 1uke ferie når jeg hadde født. Mannen min var student og kunne ikke være hjemme. Var kjempe deilig å ha mamma der. Orket ikke besøk av noen andre den uka, men mamma "kjenner sin plass". Ho var aldri i veien, men var der når vi trengte ho. Denne uka har gitt oss mange gode minnner:)

Gjør det som føles rett for deg!

Annonse

Svigermora mi vil gjerne komme ned etter fødsel. Men jeg har sagt at da må hun komme ned og mens jeg er på sykehuset og dra igjen når vi kommer hjem med babyen. Hun har tilbud seg å bake litt mens jeg er på sykehuset så jeg har noe til barselbesøk. Så skal mannen min være hjemme i 2 uker sammen med meg og etter det får hun lov til å komme på besøk, men da må hun komme i helg mens mannen min har fri så jeg slipper å underholde henne. Det blir mye regler, men jeg vil gjerne at vi får den første tiden alene og hvis hun da ikke klarer å vente så får hun komme på våre premisser :)

Vet ikke hvor slitsomt det er. Men hvis du synes det er trygt å ha mamma der de første dagene, ser jeg ikke noe grunn til at hun ikke kan det. Dessuten er det jo mamman din, kan jo være deilig at hun kansje rydder litt og lager litt mat og avlaster på den måten :-)

Mamman min bor et kvarter unna, hun skal være her å re opp senger til lillegullet og vaske over gulv osv. mens jeg er på sykehuset. (Hun som har bestemt selv, og vil ikke ta fra henne den gleden) Hun har også tilbudt seg å sove over hvis vi vil det. Synes det er veldig deilig å vite at jeg har henne i nærheten.

Dette må du og samboeren din bestemme. Mest du som har født, med tanke på alle hormoner og barseltårer. Det er spesielle dager rett etter fødsel. Dere skal bli kjent med vidunderet. Pappan også. Mødre og svigermødre har noen ganger en tendens til å vite litt mye.( Selfølgelig har de erfaring, men det er lenge siden de hadde barn)

Min svigermor kom etter 2 uker da min første ble født. Alt for tidlig ble min erfaring. Etter nr 2 kom mamma med en gang. Det var helt greit for meg, men rollen til min kjære ble litt uklar for ham. Denne gangen har alle forbud mot å komme den første mnd. Vi 4 skal bli kjent med babyen først, og jeg skal vimse rundt med morgenkåpe og puppene ute.

Jeg må tilføye at både mamma og svigermor bor langt fra oss, de må være hos oss 24 timer i døgnet når de først kommer.

Mamma mente selv at hun ikke ville komme før hun ble invitert - av den akkurat samme grunnen som du oppgir Løvemor. Hun vil at vi skal bli kjent med lillegull alene først!

Skal prate litt med min bedre halvdel, så finner vi nok ut av det!

Det kommer helt ann på hvordan forhold du har til din mor!

Selv føler jeg at jeg er forpliktet til å være sosial hele tiden (til tross for at vi ikke har så mye å prate om), i tillegg roter hun fryktelig. Er ikke verdens mest ryddige menneske selv, men når mine foreldre er her ligger det plutselig aviser overralt, rester etter matlaging på kjøkkenet, oppvasken står på benken istedenfor i maskina etc. - Når huset da renner inn av folk vil jeg ikke ha det slik... -For meg er det faktisk enklere med svigermor, som trår litt varsomere, er ryddig og ikke har det enorme behovet for å være sosial.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...