Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det andre som har problem med at ungen skriker mesteparten av tiden det er våkent? Enten så spiser hun, eller sover, eller skriker. Er de vanlig når de er 17 dager gammel? Hun var ganske liten ved fødsel. 2400 g. Kan det være en sammenheng? Litt slitsom når hun bare skriker i våken tilstand. Sover veldig mye, så det er ikke timervis for dagen. Håper noen kan svare meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke vanlig tror jeg. Min skrek kun når han var sulten, også litt på kveldene, men det er ganske vanlig, "skrikestellet" kalte man det før:-) Men det går jo over etterhvert. Ville tatt en telefon til helsesøster og snakket med henne.

Skrevet

Er ikke vanlig at de skriker hele tiden i våken tilstand nei.. Kan jo kanskje være kolikk..? Vet ikke om det er noen andre tegn som kan tyde på kolikk..? Kolikk pleier, så vidt jeg vet ikke å vise seg så tidlig. Det starter oftest i 4-6 ukers alder. Ville ringt til lege eller helsesøster jeg, får å få utelukket at det ikke plager henne. Er sikkert ikke noe alvorlig, men jeg ville skjekket med de...

Snuppa mi har aldri skreket noe særlig, men hun var ganske sutrete å utilpass på kvelden sånn fra 4 uker alder til ca 3 mnd. Hun var plaget en del med luft da...

Skrevet

Jeg kan nok ikke si at jeg kjenner meg igjen i det du skriver, men vi hadde en periode hvor hun skrek veldig mye når hun skulle legges. Det viste seg at hun hadde KISS (se www.kiss-kidd.no).

Det som var nøkkelen for oss var bæring. Nå kan hun sovne helt uten skriking, dersom vi bærer henne. Jeg hadde lest at barn som bæres skriker gjennomsnittlig 40 - 50% mindre enn babyer som ikke bæres. Som test begynte vi med å bære henne i armene, med kroppen hennes mot vår egen, rett opp og ned, men hvor hun får god støtte under stompen og i ryggen. Det var en fantastisk effekt, og hun sovnet i armene våre. Men, det sier seg selv at det kan bli slitsomt i lengden, og derfor anskaffet vi bæretøy. Selv bruker jeg en meitai, men det er mange forskjellige bæretøy som man kan velge. Du kan ta en titt på tettinntil.no, der er det masse informasjon om bæring. Lykke til!

Skrevet

Jeg tviler på at lav fødselsvekt har noen sammenheng med skriking. Jenta mi veide 2500 gram da hun ble født og skriker nesten bare når hun er sulten. Jeg ville tatt det opp med helsesøster.

Skrevet

Huffda! Dette hørtes lite kjekt ut! Hørtes veldig slitsomt ut, både for deg og henne. Ikke meningen at det skal være sånn, å grine er babyens eneste komunikasjonsmiddel og det er fordi det er noe som plager babyen eller h*n har behov for noe. Hadde selv en baby som gren mye så vet hvordan det er =/.

Griner hun når dere bærer rundt på henne også? Hvis bæring hjelper er det nok det hun trenger. Så små babyer trenger utrolig masse nærhet, husk de er vant til nærhet (og næring) konstat fra magen. I tillegg får hun ut luft når hun blir bært. Skaff deg et bæresjal, så kan du rydde, gå tur, shoppe osv. mens hun sitter fornøyd å observerer.

Er det luft som plager henne? I så fall prøv å ha hodet hennes høyt når du ammer (om du får det til er amming med babyen oppreis i sjal genialt). Prøv også om det hjelper å bare gi et bryst til hvert måltid, om du ikke alt gjør det. Du kan også prøve (spesielt om du har mye melk) å gi flere måltider av samme bryst om måltidene kommer tett, da kan du først bytte bryst etter feks. 3 t. Dette for å unngå at hun får for mye av den sukkerrike fomelken som kommer først og som det er mye av i en full pupp. For mye av denne formelken gir luft og vond mage. Bæring hjelper som sagt også mot luft.

Trøst deg med at hun hvertfall sover mye! Og jeg tror nok ikke griningen skyldes at hun er liten/ altså veier lite.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...