Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg? Stotring eller stamming....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 3,5 år har begynt å gjenta det første ordet i setningen, eller stavelsen i nesten hver setning. Hun gjorde det litt før og, så gikk det nesten over, men nå har begynt igjen.

Hun kan si f.eks :

Ka ka ka kan vi gjøre det? Du du du du sa det du. Vi vi vi vil du bli med? D d d d det er moro. Ska ska skal vi gå ut? J j j je vil det.

Er dette stamming eller småbarnsstotring? Det kommer ikke midt i setningen, men alltid det første ordet. Eller, ofte sier hun "mamma" eller "pappa" også henger det neste ordet seg opp. Hun er veldig ivrig da hun prater og det blir mer da hun ikke helt vet hva nun skal si.

Da hun leker alene og prater med seg selv, eller synger osv, så henger det seg aldri opp.

kan nevne at hun var veldig tidlig ute med mange ord, og eneste lyden hun ikke har enda er r-lyden, men den får hun nesten til nå, virker som om stotringa ble verre nå som hun nesten sier r. Men det er sikkert tilfeldig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke dette høres så alvorlig ut, jeg. Hun er nokså "fersk i ¨språket", ivrig - og det går litt over stokk og stein. Hvordan er det når hun er helt rolig, tar det med ro, f.eks.?

Uansett: ut fra deg jeg vet (leste litt om stamming i forbindelse med studier for noen år siden + har "oppfrisket litt nå): ikke lag noe stort nummer ut av det (mener ikke at du gjør det nå, altså!). Sannsynligvis går det over av seg selv. Og dessuten: husk at stamming er vanligere hos gutter enn hos jenter.

Søkte fram noen nettsider for deg, hvis du vil lese mer. Ut fra det jeg har skumlest, - høres dette mer ut som barnestotring, bare se her (sitert fra helsenytt-pekeren nedenfor):

------------------------ sitert-----------------------

Hva er stotring?

- Barn i førskolealder er i sterk vekst og språkutviklingen går raskt fra enkle ord til lange ord og setninger. I denne utviklingsfasen er det vanlig med talebrudd eller gjentagelser. Det kan være gjentakelser av hele ord: ”Jeg jeg jeg vil ha en kake.” Eller deler av setningen: ”Jeg vil ha jeg vil ha jeg vil ha kake. Det er disse gjentakelsene av hele ord eller deler av setningen, som foregår i en jevn rytme, og med lette og løse brudd som kalles småbarnstotring. At barnet tar en pause når det forsøker å finne riktige ord for tankene sine, er altså helt vanlig.

- Hvordan høres stamming ut?

- Stamming kalles det når barnet begynner å kjempe med ordene. Det kan være brudd inne i et ord: ”Bi bi bi bilen min”, forlengelse av lyd: ”Biiiiii len min” eller blokkering av lyd: ”Bi……..len min”. Tegn på stamming er det også når barnet begynner å bytte ut ord, eller når det unngår ord og talesituasjoner. Dette er enkle signaler som foreldre kan lære seg å kjenne igjen. Tror du barnet ditt stammer, så søk hjelp straks.

------------------------ sitert-----------------------

Ut fra hva du skriver, er det barnestotring! :-)

Nyttige nettsteder du kanskje kan lese litt mer:

www.stamming.no (nettstedet for norsk interesseforening for stamming)

http://www.helsenytt.no/artikler/stamming_hjelp.htm

http://www.doktoronline.no/articles/children/stamming_barn.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...