*tuttemor t prins & prinsesse* Skrevet 13. juli 2008 #1 Skrevet 13. juli 2008 jeg fikk høre på svangerskapskurset om at det var vanlig at man ville slutte å amme en kort tid etter fødsel... jeg skjønte ikke hvor vondt det kunne gjøre, men NÅ vet jeg... jeg trenger virkelig hjelp til sikkert riktig nedlegging.. selv om dem sa han hadde riktig tak på sykehuset... men det blir bare verre og verre og nå blør det og er skorper....huff.... tårene står for det gjør så vondt... holder det ikke me den vondten en har mellom beina.... kan jo nesten ikke sitte, hehe.... dette ekke lett gitt.... vet ikke hva jeg skal gjøre.... :-( er lenge til imorgen hvor jeg får prøve å finne noen til å hjelpe, som helsestasjon eller noe...
brooklyn Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 Hei! Vet AKKURAT hvordan du har det, jeg var dronningen av blødende brystvorter da jeg ammet eldstemann. Mange gode tips og råd der ute, men det viktigste er bla.a at -han har riktig tak, det sk hamburgergapet, der han gaper skikkelig høyt opp og ikke bare sutter på brystvorten - at brystvortene får tørke skikkelig "etter bruk", smør gjerne med mm og la dem lufttørke. I tillegg smurte jeg på en salve som het simplex, en øyesalve fra apoteket som jeg fikk anbefalt på barsel. -at når du ammer, skal det "bare" gjøre vondt de første 10-12 takene, om det fortsetter etter det har han feil sugetak på puppen -om du synes sårene er sv vonde, kan du variere ammestilling for å få avlastning på de såre stedene på puppene. Jeg holdt eldstemann som en kneip under armen, og støttet hodet hans med hånden min. Da fikk jeg "omvendt" amming, der jeg fikk avlastet det vonde blødende såret som ikke fikk fred til å gro. - Om du har kjempespreng før amming og han er helt gal etter mat, kan det hjelpe å håndmelke ut litt først og gi med skje eller kopp, slik at han ikke er helt krakilsk sulten når han blir lagt til. Jeg brukte ikke pumpe, da det vakumet i pumpen rev opp sårene igjen (og DA skal jeg love deg det ble grining og banning i heimen). -om han fekter med armene og små hender kommer borti såre brystvorter, opplevde jeg ihvertfall at det funket greit å reive lillemann inn i en flanellsbleie, slik at han så ut som en mumie. Da er hendene hans ute av veien og du slipper såre brystvorter som følge av babynegler. Det funket fint med eldstemann her, etter to ganger ble han musestille når jeg reivet han inn, og han lå og gapte med munnen. Prøvde det igjen med nr to nå, det gikk IKKE bra. -et siste erfaringstips (litt avhengig av hvor gammel babyen din er), om du virkelig har store kjøttsår på puppen og den MÅ hvile, kan du evt håndmelke ut og gi mm på flaske, for å gi puppen fred til å gro. Jeg gjorde det med den ene puppen i ca ti dager, slik at den skulle få fred. Ammet først den minst vonde, hadde melkeoppsamler på den andre, og gav etter det det oppsamlede på flaske. Funket fint, selv om helsesøsteren ikke var udelt positiv. Håper du finner noe av nytte her, jeg VET hvor vondt det gjør. Denne gangen trodde jeg alt gikk som på skinner, men nå har jeg hatt både sopp på puppen, samt brystbetennelse, og i tillegg har jeg nå fått en sprekk ved roten på brystvorten. Det er pinadø ikke lett dette:) Men vberdt det når alt funker, for det er bare så lettvint! Lykke til!
*tuttemor t prins & prinsesse* Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. juli 2008 ååh, det var et langt godt svar.... masse tusen takk.... godt å bare høre at en ikke er den eneste som sliter me dette, ikke at jeg på NOEN MÅTE unner andre dette *grøss*, men da vet en at ikke det er baaare pga gal amme stilling, men at vortene må herdes.. hvor lang tid tok det før det var over??
rosami Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 Uff, stakkars deg! Jeg har en baby på 5 uker, og kjenner meg igjen... Akkurat sånn hadde jeg det for 3-4 uker siden. Da han tok de første sugetakene, var det så vondt at det svartnet for meg!! Åpne sår på brystvortene og...Uff nei det var ikke noe stas i hele tatt! De "velmenende" rådene man får på sykehus og helsestasjon hjelper jo ingenting når det har gått så langt at det har blitt sår på vortene! Jeg tok skjeen i egen hånd, og jeg må si at dette jeg skriver nå, er mot de rådene du får på sykehuset....men det hjalp meg! Jeg tok skjeen i egen hånd, og var på apoteket å kjøpte skjold til å ha på brystvortene (babyen suger på disse i stedet for rett på brystvorten), og brukte disse i 4-5 dager til sårene mine ble leget. Samtidig smurte jeg meg inn med en salve som heter Lanolin (ikke farlig for babyen å få i seg) etter hver amming. Dette hjalp utrolig. Når sårene var leget, tok jeg av skjoldene og ammet vanlig, og etter dette har ammingen gått helt strålende!! Han suger riktig, og brystvortene mine er helt fine igjen. Bruker fremdeles salven etter hver amming for å holde brystvorten myk og fin. Faren med å bruke brystskjold sies det, er at melkeproduksjonen kan gå ned... Dette skjedde ihvertfall ikke med meg, og for meg var det enten å prøve dette, eller å holde opp å amme... Hadde ikke orket å fortsette, så vondt som det var!!!
*tuttemor t prins & prinsesse* Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 15. juli 2008 hei:) All erfaring er god erfaring mener jeg... det bildet man ofte får på sykehuset er ofte vel og fint og bra og alt det, men av og til funker det ikke i praksis bare.. så jeg har også kjøpt skjold... men er jo selvfølgelig skremt av alle historiene man får tildelt på sykehuset om disse, så jeg har foreløpig bare brukt det til ett måltid.. Men det gikk greit.. han klarte hvertfall å få i seg mat me dem.. har også fått med en tube me lanolin som jeg prøver å bruke.. men hvis dette fortsetter like galt kommer jeg til å gjøre som deg, for jeg vil heller ty til skjold i håp om å få det til når sårene er grodd, enn å slutte å amme!!! Jeg har også kjøpt avent sine kopp oppsamlere eller hva det er... det hjalp meg litt på vei til å få det LITT bedre, derfor jeg enda ammer, hehe.. ingenting som ligger inntil vortene og det er hull i toppen så vortene får puste.. noen som har prøvd disse??
brooklyn Skrevet 15. juli 2008 #6 Skrevet 15. juli 2008 Hvis ett par funker er det dobbelt så bra med to par, så det har jeg:) Jeg brukte dem da jeg bare ammet fra ett bryst, og gav det som kom ut ved amming på andre brystet på flaske. Det presset som kommer på området rundt brystvorten er med på å stimulere og øke produksjonen, så det er jo en god ting (om du trenger det). Ellers sies det at albueskjell funker. for meg hadde det ingen effekt. Jeg brukte oppsamlere (obs, når det er melk i dem, IKKE bøye seg fremover......, og det fungerte bra her, men har ikke prøvd ammeskjold.
Supertea Skrevet 20. juli 2008 #7 Skrevet 20. juli 2008 Det ENESTE som hjalp for meg var brystskjold (ammeskjold). En sånn silikondupp som du setter utenpå brystvorta sånn at babyen får riktig tak. Jeg hadde så sprengte bryster i begynnelsen at han rett og slett ikke klarte å suge seg fast. Lå på sykehuset i 5 dager, og prøvde virkelig ALT, før en gammel barnepleier kom med brystskjoldet. Det løste virkelig alt! Brukte det ca 4 uker, og i løpet av den tiden lærte han seg gradvis å amme uten skjold. Mange er i mot bruk av brystskjold, men for meg var det gull verdt! Det eneste man skal være obs på er at det blir vanskeligere for babyen å få i seg nok melk fordi den må suge gjennom to lag, så de bruker ofte mye lengre tid på å spise. Man må også veie babyen flere ganger i uken for å være sikker på at den legger på seg nok. Dette var ikke noe problem for meg, sønnen la på seg godt over gjennomsnittet og veide over 7 kg på 3-månederskontrollen Mot såre brystvorter lønner det seg å smøre inn vorten med litt morsmelk for så å la puppen lufttørke. Brystsalve med lanolin hjelper også, og myke ammeinnlegg. Dessuten lønner det seg å bruke løs bh så du ikke tetter til melkegangene (jeg fikk brystbetennelse 2 ganger pga dette).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå