Gå til innhold

til de som har tatt rektoskopi!

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har tatt det? JEg hadde time men greide ikke å tømme meg med den drikke greieiene. blir helt dårlig av å ikke få spise. er det ikke noen annen måte å gjøre det på for å få tatt undersøkelsen? tarmskylling el noe? var det foresten vondt,fikk dere smertestillende,beroligende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da vel mulig å få klyster? På rektoskopi skal man jo ikke s langt opp i tarmen, så det burde da vel være tilstrekkelig å få klyster.

Det er bare å be om å få beroligende og/eller smertestillende om du trenger

Skrevet

skrev feil,mente endoskopi.skal hele veien:(

Skrevet

Siden du skulle tømme hele tarmen regner jeg nesten med at du skulle ta koloskopi.

Jeg har tatt det to ganger. Det er ubehagelig og en del vondt, men siden du skal ta det er det nok nødvendig. Jeg bare helte ned drikken uten å tenke noe særlig over smaken. Men når jeg vet at noe må gjøres så gjør jeg det.Samme når jeg tok sukkerbelastningstest og skulle drikke noe søtt klisj.

Det er nok ikke noen annen måte å få skylt tarmen godt nok slik at de får sett nøye på tarmveggene. De smører på lokal bedøvelse ytterst i endetarmsåpningen før de starter.

Du vil ha en del luft i tarmene etter en slik undersøkelse og det er derfor godt å gå en lang tur etterpå der du slipper ut luften under veis.

Sa du i fra til saykehuset at du ikke kom til å stille til timen?

Skrevet

Ved Colonoskopi går ein heile vegen opp, for å sjekke. Heilt til tynntarmen. Det du kan gjere, er å f eks drikke klar buljong og eplejuice. Dette gjev litt næring, slik at ein slepp å gå svolten. Men dei 2 små flaskene du skal drikke, må du berre gjennom. Ha eit glas med juice eller noko å drikk rett etter, evt litt innimellom. Veit det smakar skit, men det går betre om ein har noko med smak å skylle med:)

Grunnen til at tarmskylling ikkje hjelper, er at heile systemet må tømmast, frå magesekk til endetarm. Dersom du tar tarmskylling, vil det fortsatt vere like mykje i tynntarmen som kjem ned til tjukktarmen etterkvart.

Du kan be om beroligande/smertestillande, men då kan du ikkje køyre bil etterpå:)

Skrevet

Hei

Jeg jobber på endoskopisk seksjon og er har med pasienter som skal til coloskopi daglig. Det finnes 2 middler å tømme seg med. Laxabon og noe som heter Phosphoral. Jeg anbefaler deg det siste da det er mye mindre å drikke, men du må være mye flinkere med lettere kost de siste dagene før coloskopien din.

Lykke til, du kommer helt sikkert til å klare det.

Skrevet

Har aldri prøvd det selv, men jobber på en medisinsk gastro-post. Drikk mye klare væsker slik at du får skylt ordentlig gjennom tarmsystemet:) Altså ikke noe drikke med "grums" eller matbiter som kan ligge igjen i tarmen. Avføringen skal blir vanntynn, og da mister du mye væske, så drikk i vei:) Dersom du ikke tåler avføringsmiddelet så gi beskjed, det finnes en metode til. Hos oss iallfall:) Det får du eventult informasjon om der. Ikke sikkert alle sykehus har akkurat samme prosedyre.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...