Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her mes erfaring av atopisk eksem på små barn. Har en sønn på 14 mnd som jeg lurer på kan ha det. Han er urolig på natta og jeg ser det kan være tegn på eksem innvending i kroppen.. Våkner mye da det virker som han klør da han blir varm.. Han har også steder med utslett på armer og bein.. Er det evt noe barna kan få for dette?

Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!¨

Har ei datter på 17 mnd som har eksem. Fikk det rett etter hun ble året omtrent! Hun har det bak knærne og litt på mage/rygg!

Fikk noe som heter Mildison av fastlege, men bruker helst bare fet krem.

For ca 1-2 mnd siden fikk hun også eksem nedentil, og da ble det tatt blodprøve for å sjekke allergier. Når de fikk det nedentil kunne det tyde på matallergi sa legen.

Skal videre på sykehuset å ta prikktest, men så langt har hun allergi for nøtter og eggehvite.

Ta sønnen din med til fastlege og forklar til han/henne og se hva du får til svar. Evnt. be om allergitest!

Håper det var et greit svar :)

Skrevet

Datteren vår har også atopisk eksem, ganske vanlig ettersom jeg har forstått. Også arvelig (faren hennes har eksem).

Vi merket det etter at hun hadde hatt vannkopper, jeg trodde først det var ettervirkninger av det men fikk beskjed av helsesøster om å ta henne med til legen. Jenta vår har mest utslett i armhulene, magen, ved nakken og bak knærene. Smører henne med fet krem hver dag, når hun er veldig plaget (veldig rødt/ blør) får hun en svak kortison-krem som virker med en gang. Denne kjøpes på apotek uten resept.

Jeg ville tatt han med til lege/ event hudspesialist.

Lykke til!

Skrevet

Gullet mitt har atopisk eksem. Vi har fått mildison til når han har veldig mye eksem. Vi har fått anbefalt å bruke fet krem,men ikke for fet. F.eks. Er rød apobase for fett og huden får ikke puste. Derfor er det bedre med blå apobase. Vi fikk anbefalt kremer med ca 50% fett i.

Skrevet

Hei! prøv å kutte ut alt av melkeprodukter en periode på 2 månder (også de usynlige melkeproduktene).

Skrevet

Bare et spørsmål:

Ser både du og hun over nevner denne mildison-kremen, hva slags krem er egentlig det? Reseptbelagt? Nesten det samme som kortison? Verken legen eller hudspesialisten har nevnt denne til oss...

Skrevet

Mildison er kortison, men en veldig mild type.

Skrevet

å si at rød apobase er for fet er jo noe som isåfall må gjelde ett bestemt barn - mitt barn har mye eksemplager og her trenger vi rød apobase, blå er alt for lite fet. Så det er jo noe man må finne ut av selv - er jo ikke sånn at rød apopase gjør at hud ikke puster.. det er snakk om å finne en krem som trekker inn i huden men ikke alt for fort.

mildison er reseptfritt i små mengder, men skal likevel ikke smøre med kontunierlig, viktig med kortisonpauser. dere bør ta han med til barnelege eller hudlege, fordi man kan jo ikke bare smøre kortison overalt - og om dere ikke ser synlig eksem på huden kan det jo være vanskelig å vite hvor man skal smøre og med hva.

godt råd å forsøke å kutte ut melkeprodukter, vil også foreslå at dere tar en allergitest, kan jo være allergi for andre matvarer også, vår gutt har jo blant annet for egg.

Skrevet

anonyum 21:56 her - det finnes også noe som heter phenamin, det er en kløestillende allergimedisin som kan gis til eksemplagede småbarn slik at de kan sove bedre - det er mye mer egnet for små barn enn f.eks vallergan. Hør med legen om det kan være aktuelt å prøve dette hvis barnet plages veldig om natten? er reseptbelagt og gis nok ikke sånn uten videre, men om barnet tydelig klør om natten bør det jo ikke være noe problem å få dette.

Skrevet

Utslett som atopisk eksem kan være et resultat at barnet mangler omega 3 og 6.

Leste dette i et legeblad på et venteværelse.... Min sønn har også hatt utslett og jeg begynte å gi dette og utslettene har blitt borte. Men holder jeg opp en stund med omega kommer de tilbake.

Lykke til

Skrevet

Vær obs på at det ikke er alltid allergitester slår ut. Vi har ikke klart å få utslag på noe enda, men ser jo at han blir verre med en gang han får meieriprodukter eller appelsin. Så dersom du ser det er spesielle ting som gjør at barnet ditt bli verre, prøv å kutte det ut.

Eksem kan også slå ut ved forandringer eller stess. Sier ikke at det er det som er tilfellet her, men det kan være greit å huske at man ikke alltid finner en forklaring på hvorfor det slår ut.

Jeg har selv eksem og min lille har arvet dette (og mormor har hatt), og fete kremer er et must. Har brukt mye rød apobase her også (men ikke nå lenger - hater lukta både av den og decubal). Det er viktig å finne fuktighetskremer med mye fett, ikke bare fukt (du kjenner det på konsistensen). Selv blir jeg helt dårlig av kremer som lukter fett, så let litt til du finner en som du synes er god.

Skrevet

Hei! Gutten min fikk atopisk eksem tidlig. Helst bak knærne, under haka, albuene og litt på ryggen. Nå er han snart 14 mnd. Vi har prøvd et par kremer for å døyve tørrheten i utslettet pluss dempe kløinga. Vi fikk tips om å prøve aderma.. Den holdt utslettet fint, men så prøvde vi en krem som et aloe vera propolis og den er kjempegod!! Utslettene har forsvunnet helt!:) :) Vi smører ham 2 ganger til dagen. Slutter vi en periode kommer det tilbake, så jeg vet at kremen fungerer(for ham hvertfall!) Vil anbefale alle å prøve den!!! Har en god og svakt lukt også:)

Skrevet

Her smører vi med acreme og apo base rød. Ellers så har vi god erfaring med silkeolje i det daglige.

Vi har også elocon på blå resept og phenamin. Mildison uten resept er også brukt, men den er for svak når det virkelig trengs. Da gir vi heller phenamin og smører med silkolje+ elocon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...