Gå til innhold

Lager dere mme for en hel dag av gangen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte ikke man kunne det, men hs sa at man kunne...forvirret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg lager om kvelden,så varer d til nest kveld igjen... D kan jo stå i kjøleskapet i 24 timer..

Skrevet

Man skal ikke det pga bakterieveksten.. Det burde hs vite.. Det står på alle mme bokser og. Det var ikke sånn før,men da visste de ikke om alle bakteriene heller.

Skrevet

Lager du da av kaldt kokt opp vann? Kan man bruke varmt kokt opp?

Skrevet

Jeg koker opp kaldt vann,og lar d koke i 10 min,og avkjøler vannet litt før e har oppi mme

Skrevet

er vel mer sann at man kan, men bør ikke.

gjør det ikke selv, men vet om flere som gjør det og det går helt fint. men har vann med malt i klart i kjøleskapet som jeg varmer i mikro før jeg har pulver i, går like fort det.

Skrevet

jeg koker kaldt vann fordeler det på flaskene og setter i kjøleskapet. så varmer jeg flasken i microen med den hetta over, den som sitter ut på sutten, på grunn av strålingen fra microen. Så blander jeg i pulveret. når jeg skal bort en hel dag, da blander jeg ferdig hjemme og tar med. skal jeg være borte noen dager da hender det at jeg kjøper ferdig Nan på butikken og bruker det. da tar jeg med bare de kokte flaskene. sånn gjør jeg det, det er jo helt forskjellig hva folk gjør. men tips er greit å ta med seg:):)

Skrevet

Må bare le litt... Dette er tema HVER gang jeg er innom her :-)

Skrevet

Jeg koker vann,blander det med mme i flasken og avkjøler det.

Er det helt feil det?

Jeg pleier å ha det varme vannet på termos.

Bør det være avkjølt før jeg blander det?

Og hva har dere vannet i kjøleskapet i?en mugge eller noe?

Skrevet

Jeg har varmt vann på termos. Tar litt varmt vann i tåteflasken, så litt kaldt vann så vannet holder ca 70 grader,(regnet ut) tar i pulver, rister, og heller på resten med kaldt vann slik at melken har perfekt drikke temperatur. Går minst like kjapt som å ha flasker i kjøleskapet og varme i mikro.

Skrevet

Har det kalde kokte vannet i en mugge i kjøleskapet.

Skrevet

Best og mest info på www.flaskeposten.org

Der kan du finne mer om bakterievekst, risiko, hygiene og andre viktige ting.

Skrevet

jeg laget til for et døgn om gangen, helt til jeg fikk dette svaret hos nestlè da jeg spurte om det:

Nestlé har internasjonalt besluttet å anbefale den samme tilberedningsmetode for morsmelkserstatning i alle land, dvs. kun tilberede en flaske/et måltid av gangen, så blandingen blir så frisk så mulig. Dette fordi det i sjeldne tilfeller har vist seg at det kan være en risiko for utvikling av uønskede bakterier, hvis blandingen tilberedes før den skal brukes og oppbevares over tid. Nan skal derfor ikke tilberedes for flere måltider av gangen. Denne anbefalingen er i tråd med Mattilsynet sine anbefalinger i Norge. Se

http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/11/kast_rester_av_morsmelkerstatning

Drikkeklar NAN er industrielt varmebehandlet og vil derfor ikke omhandle samme problemstilling.

Svar på dine spørsmål vil derfor være at: Nei, vi anbefaler ikke å blande pulver og kaldt vann i en flaske og oppbevare i opptil ett døgn i kjøleskapet, for så å varme de etter hvert som matbehovet melder seg. Tidligere varmet måltid anbefales ikke, av samme grunn å varmes opp igjen.

Som et tips til deg, for at det skal gå litt raskere med tilberedningen, kan du koke opp vannet (det skal koke i noen minutter) og ha det i rengjorte flasker slik at du kun varmer opp vannet til ca 40° C og har i pulveret like før servering. Det kokte vannet må oppbevares i lukkede flasker og kan oppbevares i ett døgn. Du kan også ha ferdigkokt vann på en termos og avkjølt kokt vann på rengjorte flasker. Når barnet er sulten kan du blande litt av det kokende vannet fra termosen i det kalde kokte vannet på flasken slik at du får en temperatur på ca 40° C før du tilsetter pulveret.

Nå lager jeg bare til (av latskap) den ene flasken hun spiser mellom 19 og 05.

Skrevet

Du kan lage for et døgn av gangen. Mme er holdbar i 24 timer i kjøleskap. På nyfødt intensiv på sykehuset hvor vi var med lillegutt gjorde de det så jeg stoler på at de har peiling på det! De laget mme og kjølte den ned i litt kaldt vann på benken før de satte den i kjøleskapet. Det er jo akkurat sånn man skal gjøre med mat også.

Skrevet

man skal da ikke blande mme i varmt vann for å så avkjøle og varme opp igjen siden! det står jo overalt. ikke varme opp igjen mme.

før (frem til 4mnd) kokte jeg masse vann i kjele og hadde i riktig mengde i hver flaske. når han skulle ha mat tok jeg bare ei flaske vann, varmet vannet i mikro og helte i pulver.

etter det varmet jeg vann i vannkokeren og tok vann derfra hver gang han skulle ha mat.

har aldri giddi å styre med å lage mme for en hel dag. hvordan kan det være så mye lettere da? man må jo varme denne flaska og lokket må av uansett da flasketuten ikke skal være med i microen. og siden lokket allerede er av så koster de ikke stort å bare hive oppi pulveret etter at vannet er varmet opp...

det er uansett ikke anbefalt av noen som helst å lage mme for en hel dag.... på hipp-pakka tror jeg det står at mme'n bør drikkes i løpet av en time... og det lukter jo dritsurt av mme som har stått litt!

Skrevet

Ja man bør aldri varme opp mme eller mm som allerede har vært varmet opp, det er da disse melkebakteriene kan blomste. Lager fersk melk til hvert måltid, enkelt som bare det når man får rutiner på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...