gullet og eg Skrevet 13. juli 2008 #1 Skrevet 13. juli 2008 Er det noen her inne som har kjennskap til tidlig overgangsalder? Jeg prøver å bli gravid, men så har blodprøver vist høyere verdier av hormonet FSH enn normalt (er 31 år, så overgangsalderen burde ikke begynne riktig ennå). Sist gang var FSH ca 14 på dag 3 i syklus. Skal ta blodprøve på nytt ved dag 3 for å se. Dersom vi i det hele tatt skal ha noen sjanse så blir det nok IVF på oss, men vi har ikke fått noe endelig svar på om det er noen vits å prøve det eller ikke. Andre som har erfaringer med noe lignende? Fryktelig tungt dette, og følelsene går i berg og dalbane for tida.
Junine Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 Hei Jeg har også hatt høye FSH verdier. Jeg har tatt to målinger, den første var på 16 og den andre på 6, så det kan variere. Jeg synes også det var fryktelig tungt å få en slik beskjed, men jeg har valgt å være optimist, for det er absolutt håp. Det jeg fikk høre på sykehuset var at jeg sannsynligvis ville produsere få egg ved en prøverørsbehandling. I og med at det blir færre og færre egg med årene ble vi rådet til å starte behandling nå, og ikke f.eks om fem år. Det blir også sagt at eggkvaliteten kan være dårlig ved forhøyet FSH, men ved vårt første ICSI forsøk (min mann har dårlig sædkvalitet) fikk jeg ut fem egg, tre ble befruktet og delte seg perfekt i åtte før innsetting. Første forsøk ble negativt, som det kan være utallige grunner til, men nå ruger jeg på et fryseegg og skal ta test i morra. Jeg kan jo også si at jeg fikk prøve pergotime før forsøkene og responderte bra på det og fikk fin eggmodning, men i og med at mannen min har nedsatt kvalitet var det ikke noe poeng egentlig. Jeg synes ikke du skal miste motet enda. Klem:-)
gullet og eg Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. juli 2008 takk for svar! Det er godt å høre at det er andre som har hatt høye FSH verdier, men likevel har fin eggmodning. Vi har ikke gitt opp håpet enda, men vi får vente og se neste hva neste blodprøve viser. Jeg har også vært gjennom pergotimekur og pergotime + puregon. De to første gangene hadde jeg eggløsing, men ble ikke gravid med naturmetoden. Neste gang skulle vi prøve inseminasjon, men da var det ingen egg som hadde modnet. Nå ser jeg ikke poenget i flere slike kurer, men vil vente til vi eventuelt skal prøve IVF. Søknad er sendt til Porsgrunn, men vi vurderer også Danmark. Har lest litt og ser at det er en del som anbefaler assisted hatching ved høye FSH verdier. Lykke til videre, og håper for dere at det blir positiv test!
Gjest Skrevet 13. juli 2008 #4 Skrevet 13. juli 2008 Heisan:) Fryktelig tungt situasjon du har havnet i...Jeg kom i tidlig overgangsalder da jeg var 28. Skjedde helt plutselig i løpet av et halvt år, og det er ikke vanlig. Vanligvis går det mye mer gradvis. Jeg hadde en FSH på 20, og fikk beskjed om at skulle jeg ha IVF måtte den ikke være over 12-15 (er vel 12 som er grensen offentlig, og 15 privat). FSH-verdien kan variere fra syklus til syklus. Har du regelmessig mens forresten?? Veldig positivt at du fikk EL på Pergotime-kur:) Ønsker deg masse lykke til:) Håper dere lykkes:) Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd akupunktur eller fotsoneterapi for og se om dette kan hjelpe.
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 13. juli 2008 #5 Skrevet 13. juli 2008 jeg kom i tidlig overgangsalder som 18-åring. høyeste FSH verdi var da 17,7. Jeg fikk hørte at jeg aldri kom til å klare å bli gravid. Etter 2 års prøving klarte vi å bli gravid ved hjelpa av akupunktur og pergotime. Det var en fryktelig tung besked å få på det tidpunktet, og det er ingen som kan forklare hvorfor dette har hendt så tidlig. Uansett begynnte vi å prøve på nr. 2 rett etter fødslen, vi visste jo at dette kom til å bli ett problem. Vi har nå prøvd 1,5 år, men fortsatt ikke klart det. Vi har vert gjennom ett IVF forsøk, jeg fikk desverre kun ett egg, med andre ord så reagerte jeg veldig dårlig på medisinene. Jeg skal nå bytte medisiner før andre forsøk. Ellers har jeg i løpet av alle disse årene (er 22 år nå) lest meg til en del ting på amerikanske sider. Dersom du skal gjennom IVF så er det antagonist protokollen som er den beste for oss (som oftest), dette er det mange leger i norge som ikke er klar over. Uten om dette vil jeg råde dg til å avgifte kroppen din, kjøp chlorella på helsekosten. Uten om dette sies det at Wheat grass kan være med å ssynke FSH verdien, dette er bra. Noen leger sier at det har ikke no å si fordi at man er så dårlig som det høyeste tallet, mens andre sier at det er mye bedre å ta ett IVF forsøk (eller lignense) en syklus hvor FSH verdien er lav. Grunnen er at da reagerer man mye bedre på medisinene. Jeg har tro på dette teorien, for det er akkuratt i mnd hvor jeg har lav FSH verdi jeg har klart å bli gravid. Jeg har mange andre råd, si fra om du trenger hjelp, send meg en privat melding, så kan du evt få msn adressen min. UIkke gi opp, råder dg også til å lese en bok, husker ikkeh helt navnet nå, men si i fra om du er interessert, så skal jeg lete det opp.
gullet og eg Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 13. juli 2008 hei, og takk for svar! Vil veldig gjerne har flere gode råd Har bestilt time til akupunktur i begynnelsen av august. Her skal ikke noe være uprøvd
Junine Skrevet 14. juli 2008 #7 Skrevet 14. juli 2008 Hei igjen gullet og eg. Jeg har tenkt å prøve akupunktur jeg også om dette forsøket ikke går bra. Jeg trodde jeg skulle teste i dag, men det er visst i morgen. Har du bestilt akupunktur hos noen som tar for seg akkurat dette problemet?
gullet og eg Skrevet 14. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 14. juli 2008 Hei Junine! Jeg vet ikke om han som jeg skal til akupunktur hos kan noe spesielt om akkurat dette problemet. Men jeg har vært hos han tidligere for behandling av migrene, og var veldig fornøyd. Så jeg ønsker å gå til samme akupunktør nå. Så får vi se hvordan det går. Lykke til med testingen i morgen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå