snartmammapåny Skrevet 13. juli 2008 #1 Skrevet 13. juli 2008 Lurer på å planlegge familieferie til USA og Disney World. Vi er to voksne og et barn, men blir kanskje noen vennefamilier også. Er helt i startfasen av planleggingen så trenger tips om ALT;) Hvilke flyselskaper lønner det seg å reise med? Er det greidest å bo i selve parken eller er det like greit å bo utenfor parken? Hvor mange dager bør man ha? er det greit å ta hele 14 dager ferien i parken eller bør man legge inn andre steder og? Har sjønt det slik at det er inndelt i mange parker, er det noen som er bedre enn de andre og som man heller bør gi tiden sin til? Hvor mye penger bør man regne med å bruke på en slik 14 dagers tur? Er det urealistisk å tro at noe slikt kan komme inn i et budsjett på ca 40.000-50.000 inkludert lommepenger? Eller kan vi klare å få det billigere? Eller blir det mye dyrere? Ble mye spørsmål her, men bare å svare de som kan. Har du mer du vil legge til med tips så bare kom med det.
Kræsj pink Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 Hei:) Jeg har både jobbet i Disney world og vært på ferie der borte... Disney world er stooort, nesten større enn mann kan fatte og hvis dere vil få med dere alt og ta dere god tid vil jeg anbefale at dere ihvertfall har en uke på dere å gå igjennom parkene. Og evt bruke siste uken til å f. eks ta en liten kjøretur til Miami (ca 4 1/2 timers biltur) eller kysten. Der er det kjempefint:) DW har 4 tema parker og to vannparker... nå vet jeg ikke hvor gammelt barnet ditt er men regner med at Magic Kingdom kan bli en stor suksess. Det er der man finner eventyrslottet og div disney figurer. Masse gøy for barna! MGM er en film park... kanskje mer artig for større barn, men selvsagt disney har noe for enhver alder:) Epcot er "world showcase". Her finner man representanter fra div land i verden. Blant annet Norge (det var her jeg jobbet) jobber ca 150 norske der, som trasker rundt i bunad. Har man ei lita jente som har prinsesse dilla vil jeg anbefale og spise frokost, lunsj eller middag i den norske restauranten. Her kommer nemlig div disney prinsesser rundt til bordene, de skriver autografer og man kan ta bilde med de. Kjempe populært! Den fjerde parken heter Animal kingdom, her kan man dra på safari og se både løve og elefant. Når det gjelder bosted tror jeg at jeg vil anbefale å bo i parken. Jeg bodde på noe som heter "french kvarter". Fra alle hotellene går det transport til parkene hele tiden og syntes de virket mye lettere. Det er veldig store avstander det er snakk om, så sånn sett er det enklest. Dessuten mye gøy for barna. De har ikke tid til å kjede seg for å si det sånn, ikke voksne heller:) Vil også anbefale de to vannparkene,,,, der likte jeg meg godt.. hehe Når det gjelder fly... tror jeg continental har rimelige priser.. mellomlanding på island. Det er billigere å fly til stansted som ligger 1 times tid fra orlando enn den internasjonale flyplassen. Første gang jeg reiset fløy jeg fra stockholm, sparte ca 2000kr på det. Fløy da med sas til Arlanda før jeg dro videre... Greit å følge med på litt lavpris bill til Sverige... kan spare penger på det. Når jeg var på ferie der borte var jeg der i 16 dager. Brukte i alt ca 30000kr. Jeg shoppet en del i Miami, var på disney cruise (ca3000kr), fly billetter (ca 7000kr), div hoteller (bodde mest hos en venninne), mat, nytt pass og forsikring. Venninen min jobbet i Epcot parken når jeg var på besøk så fikk gratis inngang til parkene... så jeg sparte jo selvsagt en del penger på det... inngang per pers er ca 600kr, tror jeg, ta det med en klype salt. Da kan dere selvsagt dra innom alle parkene for den prisen. (Unntatt vannparkene). Det går et slags tog/bane mellom alle parkene, så veldig greit å komme seg fra en park til en annen. Jeg ville nok ha satset på å sette av ihvertall 50000kr ja, kankje litt til. Vanskelig å si siden folk er forskjellig:) Nå skal det sies at jeg hadde verken mann eller barn da, så det var shopping og alkohol for alle pengene nesten. hmm når jeg bodde der borte husker jeg at det var skilt ved veien hvor de reklamerte for billig hotell og inngang i prisen. Mulig du kan finne noe sånt hvis du surfer litt på nettet. Ble mye det her:P håper du får noe fornuftig ut av det. God tur:)
It's all about me Skrevet 13. juli 2008 #3 Skrevet 13. juli 2008 Har vært i Disney World 2 ganger iår så har litt erfaring. Disney World består av flere parker ja. Magic Kingdom - Den som er mest for barna med de fleste kjente figurene. Epcot - Litt god gammel Disney, men mye om fart og de nyere Disneyskikkelsene også. Dette er min favoritt. Her er også alle de internationale paviljongene, inkl. en fasinerende norsk en, he he. Hollywood Studios - Film, effekter og stunts. Etter min mening skuffende og drar nok aldri tilbake. Animal Kingdom - Dyrepark. Var aldri der. Pluss så her Disney 2 vannland. Tycon og en annen...... Disney er dyyyyyyyrt, men kjøper dere flerdagerspass blir det rimlige fra dag 4. Dere kan kun besøke en park pr dagspass, ikke rekker dere mer heller. Men dere trenger ikke dra alle 4 dagen på rad hvis dere kjøper 4 dagers pass. Hadde ikke bodd inne i Disneyparkene. Det er ikke så gjevt som en tror, og når alle parkene ligger for seg selv er det like greit å bo utenfor og betale mye mindre. Med biletter og budsejett kan jeg ikke hjelpe deg da jeg bodde i en annen del av Florida da vi tok turene. Ellers må dere ikke sentrere så mye på Disney. Disney er oppskytt. Når dere er der på ferie bær dere også ta turen innom Sea Worl og Bush Garden. Sistenevnte ligger i Tampa en halv time unna, men knuser Disney ned i stævlene. Den har alt fra skikkelig berg og dal baner til dyrepark. Hotellet anbefaler jeg å bestille gjenneom www.hotwire.com. Det er genialt og dere får masse for pengene. Litt risk er det med det jo.... Dere får da bare se fasilitene hotellet har, antall stjerner, ca beliggenhet og pris. Hvilket hotell det dreier seg om får en først vite når det er booket og betalt. Og det er da ingen avbestillingsmulighet. Men vi betalte rønnepris for et luksushotell midt i sentrum da vi booket der. Tok den med mest stjerner selvfølgelig )
Gjest -<<- Skrevet 13. juli 2008 #4 Skrevet 13. juli 2008 Vært der et par ganger. Ser ingen grunn til å bo inne på parkområdene, dessuten svindyrt. Plenty av leilighetshoteller i Buena Vista Lakes-området, som f.eks Staybridge Suites - finere priser, helt fin standard. Vi hadde omkommet av kjedsomhet og glor & glitter-faktor om vi skulle tilbragt 14 dager i parkene, og det tror jeg i grunn ungene hadde også. Overdose, liksom. Maks en uke for min del. Synes SeaWorld er finere enn de fleste Disney-parkene, og hvilke Disney-parker som passer best kommer an på alderen til ungene. Dere MÅ ha leiebil. Anbefaler dessuten en avstikker til vestkysten - er vel halvannen time å kjøre, og et besøk til Busch Gardens der om fornøyelsesparker er greia. Drives av samme foretak som SeaWorld og man får kombi-billett. Dessuten er Clearwater Beach rett i nærheten der, og har langt bedre strand- og bademuligheter enn østkysten ved Orlando. Men the Florida panhandle er finest, altså, om dere kunne tenke dere å kjøre litt oppover. =) Tru'kke noen flyselskaper stikker seg ut, er litt begrenset hvor mange som flyr direkte til Orlando fra Europa, så hadde vel sett primært på antall flybytter og pris.
Northernlights Skrevet 13. juli 2008 #5 Skrevet 13. juli 2008 Hei, du har fått mange gode svar, så jeg skal bare foreslå noe annet: Ikke glem å se Sea World!!! =o) Det var virkelig flott der... Var der 2 ganger. Vi bodde i Kissimmee, FLorida, og hotellet hadde gratis turer til Disney parkene hver dag, flere ganger pr dag. Shuttle bus, så hvis du søker fks på hotels.com, og ordner med hotellet selv, så kan du virkelig spare tusener. Bakdelen er at det er litt langt fra flyplassen, men vi tok buss for 1 dollar per person, og kom oss til hotellet til slutt,etter et par busser..hehe (tok 1 time) Vi var også så heldige å få tak i en privatsjåfør!! En privat drosje (ikke pirat taxi) som vi fikk mobilnummeret til, og avtalte at vi skulle ringe når vi trengte han. Han var dessuten billig. Ga oss deals. Det går an å prute. ;o) Du trenger ikke 5 stjernes hotell. Fordi du skal ikke være på hotellet mye, uansett. Men at det har basseng er et stort pluss. Og frokost var inkludert der vi var. Det er også noe å tenke på. Om du betaler ti dollar mer for et hotell med frokost, så sparer du uansett. Folk må jo ha mat. ;o) Sjekk denne fks: http://www.hotels.com/property.do?searchMtmPropertySupplierId=&propertyIdsToCompareString=&COMonth=8&PSRC=OT2&TSRC=1&numrooms=1&searchType=&usertypedcity=Kissimmee%2C+Florida%2C+US&alternateSell=&acDestinationId=CE2CC4B3-7238-452A-A27B-26EE30310F1A&allPropertyTypesSelected=true&COYear=2008&CODay=6&paging=1&acDestinationType=1&searchID=AC102644-A58D-F911-B1B2-7966E29061EF&CIYear=2008&mtnHotelID=294098&destination=CE2CC4B3-7238-452A-A27B-26EE30310F1A&roomOccupancyString=1%7C%7C2%7C2%7C2%7C3%7C8&CIDay=30&sortBy=HCOMPICK&s=1&position=7&CIMonth=7 Basseng,shuttlebusser til BÅDE sea world og Disney. Og veldig rimelig pris! (jeg fikk opp ca 300 kroner pr natt)
snartmammapåny Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 13. juli 2008 Tusen takk for flotte og utfyllende svar folkens:) Har fått mange gode tips og innspill jeg kan jobbe mer med! Om noen har mer å tilføye så er de velkommen;)
hekrimamma Skrevet 13. juli 2008 #7 Skrevet 13. juli 2008 Et lite tips til, hvis du synes det er stress å bestille enkeltvis, så finnes det faktisk pakkereiser dit også nå. StarTour har begynt med dette fra høsten av. God tur og kos deg. Vi er der borte annenhvert år, ungene elsker det, men vi bor privat, så for oss koster det ikke allverdens. Betaler under 20 ' i flybilletter for 2 voksne og 2 barn
prince and princess brud060609 Skrevet 13. juli 2008 #8 Skrevet 13. juli 2008 jeg elsker disney hehe sendt deg en pm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå