*nr 2 på vei* Skrevet 13. juli 2008 #1 Skrevet 13. juli 2008 leste i bladet gravid at salami går ikke ann. men jeg har spist det i nesten hele svangerskapet, ungen er like hel. så er det egentlig farlig?
PeterPanmamma Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 Har aldri hørt at salami er skadelig.... Spekemat fra utlandet skal vi ikke ha, men de som MÅ sier at det går fint an å fryse det først. Rødt mat skal man heller ikke ha for mye av tror jeg - sier noen, men salami - det har jeg ikke hørt noe om. har ikke såist sdet s¨mye før - men hadde dilla på det forrige gang - og den gutten er frisk og fin : D hørte om en som advarte mot knekkebrød fordi hun hadde spist så mye av det og fikk et barn med hørselskade.......... Det går nok bra : )
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #3 Skrevet 13. juli 2008 Jeg har også spist salami ganske mye frem til ikke så lenge siden da jeg hørte man ikke skulle gjøre det, er vel for at den ikke er kokt eller stekt. Tror det kan være litt farlig, men det er som med alt annet, hvis du spiser kjøtt som ikke er gått stekt KAN man bli smittet av toxoplasmose, men er ikke sikkert man blir det, så det er vel egentlig opp til hver enkelt hva man vil ta sjansen på. Jeg tenker litt sånn "alt med måte" man kan nesten ikke kutte ut alt man liker, men trenger ikke overdrive inntaket heller.
Billefrøken Skrevet 13. juli 2008 #4 Skrevet 13. juli 2008 Jeg spurte jordmor om det samme spørsmålet, og fikk til svar at både salami og svartpølse var spekemat og at det skulle jeg holde meg unna. Så jeg velger heller noe annet på maten fremfor akkurat det jeg har blitt frarådet å spise disse 9 mnd. Det er nok liten sjangs for å bli smittet, men altids en grunn til at vi blir frarådet å spise det tenker jeg.
Gjest Skrevet 13. juli 2008 #5 Skrevet 13. juli 2008 Tydligvis STORE forskjeller fra jordmor til jordmor.. Jordmora eg har vore til,sa da var ingen problem aa eta salami.sku berre kosa seg..Men vere oppmerksom paa dato og kor lenge da har lagt opent... Eg hadde sagt,et og kos deg..
Eline på vei med nummer to Skrevet 13. juli 2008 #6 Skrevet 13. juli 2008 Det er det som er de offisielle rådene fra myndighetene: at man ikke bør spise rått kjøtt pga fare for toxoplasmose og listeria (spekemat er rått kjøtt). Toxoplasmose dør ved frysing (og oppvarming over 60 grader) slik at man kan fryse ned spekematen i noen døgn og være kvitt det problemet. Men listeria dør kun ved oppvarming (over 70 grader) og det er en ørliten sjangse for listeria også i spekemat (selv om den er mindre enn i annet pålegg siden det er såpass salt). I forhold til toxoplasmose så er det også større sjangs for tox i malte spekeprodukter enn i hele kjøttstykker, så salami og andre farseprodukter er jo mer utsatt enn feks spekeskinke. De offisielle kostholdsrådene finnes på: http://matportalen.no/Emner/Gravide Jeg styrer unna spekemat, det koster meg så lite (men det er det jeg savner mest), synes det er greit å følge de rådene som myndighetene gir for det er en grunn til det. Hvis man har for stor cravings så går det an å spise det stekt, feks på pizza
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #7 Skrevet 13. juli 2008 Er enig med deg, som du sier koster det så lite å holde seg unna disse tingene di 9 mnd, har jo spist salami og spekemat selv etter jeg ble gravid, men etter jeg fikk vite at det var lurt å holde seg borte fra det har jeg gjort det. Greit å være på den sikre siden:-)
PeterPanmamma Skrevet 13. juli 2008 #8 Skrevet 13. juli 2008 oj - har aldri tenkt på at salami er spekemat.... glad nå, for at jeg ikke har hatt lyst på det denne gangen : ) for jeg er helt enig at det er ikke nødvendig å spise eller gjøre ting som anbefales å la være.... gleder meg mest til et nystekt rundtstykke med Saga og paprika på - det er mannens oppgave å ha med til måltidet etter fødselen : ) Sist så lo jordmord godt og sa at det var fortjent med et slikt måltid og ikke de tørre brødskivene med brunost som blir tilbudt på sykehuset!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #9 Skrevet 13. juli 2008 Hehe, så kosli, tror jeg må få kjæresten min til å lage til noe gått til meg å jeg kan spise etter fødselen som jeg ikke kan spise nå. Indrefilet som er ganske rød inni var liksom favoritten når vi skulle kose oss før jeg ble gravid, nå som den må være gjennomstekt blir det jo ikke det samme. Tro hva de ville sakt hvis han kom på sykehuset med indrefilet, fløtepoteter og alt annet tilbehør som hører til:-) Hehe
Girlygirl83 Skrevet 16. juli 2008 #10 Skrevet 16. juli 2008 Holder meg unna salami, det er jo spekemat. Gleder meg så sinnsykt til skiver med salami etter fødselen! :)
jcam Skrevet 20. juli 2008 #11 Skrevet 20. juli 2008 salami er ikke behandlet kjøtt det er bare saltet og kan da gi sykdom tl barnet, noe det ikke tåler!, det står overat på alle sider at spekemat skal ikke gravide spise.
jcam Skrevet 20. juli 2008 #13 Skrevet 20. juli 2008 http://www.speketips.no/forbrukersenter/faq/gravid_spekemat/
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2008 #14 Skrevet 21. juli 2008 Fikk litt dilla på salami for 2 mnd siden,men leste også i blad at du ikke skulle spise det,og fikk litt sjokk...men dro til legen,og han sa at man trygt kunne spise det.Alt som inngår i et normalt kosthold kan man trygt spise....
Girlygirl83 Skrevet 23. juli 2008 #15 Skrevet 23. juli 2008 Det at det har gått fint med ungen din til nå er jo bare tilfeldig. Det er jo ikke slik at man automatisk blir syk om man spiser salami. Poenget er bare at salami KAN inneholde farlige bakterier for babyen. Om du vil ta sjangsen og gamble med ditt barns liv er vel opp til deg. Jeg hadde ikke gjort det.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2008 #16 Skrevet 27. juli 2008 Uff vanskelig dette her. Alle syntes jeg er tullete som ikke kan spise ting. Er i familieselskap og alle sier spis nå hva du vil, det har vi alle gjort gjenom tidene. Så jeg knaska i meg parmaskine og brieost. Fikk litt dårlig samvittighet. Men som jordmor sa til meg, hva er egentlig sjansen for å få listeria eller toksoplasmose, det er så utrolig få som får det. Så nå håper jeg at det gikk bra, ville jo aldri tilgitt meg selv hvis det ikke gjorde det..
mabla Skrevet 30. juli 2008 #17 Skrevet 30. juli 2008 Jeg har også spist salami helt til siste utgave av bladet Gravid kom ut og jeg leste at det skulle jeg ikke. Ikke lett med alle disse tingene vi ikke kan spise. Men heldigvis går det som regel greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå