Gå til innhold

hormonspiral VS kobberspiral

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er de store forskjellene?

vil ikke ha så mye hormoner i kroppen min, da jeg har reagert mye på det før med humørsvingninger o.l.

men allikevel så anbefalte legen min hormonspiral..? skjønner ikke hva som er galt med kobberspiral?

erfaringer og meninger??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De hormonene spiralen slipper ut er konsentrert rundt livmora di, og ikke resten av kroppen slik at du ikke får humørsvingninger. Jeg er veldig fornøyd med hormonspiralen.

Skrevet

men har du reagert på p-piller før?

hvordan funker denne spiralen da, hvordan blir den satt inn osv?

Skrevet

Jeg kunne bare ta Yasmin pillene, for jeg reagerte på de andre.

Spiralen blir satt inn i livmora di, det gjorde litt vondt.. og der ligger den og avgir bitte litt hormon som gjør at du ikke blir gravid.

Ca 20 % mister mensen helt av hormonspiralen.

Jeg har spiralen som heter Levonova, og det som står i informasjonheftet mitt er at spiralen frigjør 20 mikrogram hormon pr dag i motsettning til 150 som p-pillene frigjør. Spiralen kan sitte inne i 5 år uten at du behøver å tenke på den. og hvis du bestemmer deg for å få barn innen den tiden, kan du bli gravid dagen etter at du har tatt ut spiralen. Og det synes jeg er flott.

Lykke til med valget.

Skrevet

En ulempe med kobberspiral, er at man ofte får veldig kraftige og smertefulle blødninger under mensen med den, og hvis du har hatt kraftig mensturasjon i utgangspunktet, så er ikke det så gunstig.

Hormonene ved hormonspiral vil være mye mer lokale enn ved p-piller og f.eks p-plaster, p-sprøyte og implantat.

I tillegg får du ikke den slimproppbeskyttelsen som du får ved bruk av hormonelle prevensjonsmidler ved kobberspiral. Det betyr at det er noe lettere å få en bekkeninfeksjon (kan forebygges ved bruk av kondom).

Skrevet

ok... om jeg bestiller legetime nå, tror du jeg kan få den satt inn samme dag? eller må jeg få resept å kjøpe og deretter komme igjen??

mange spørsmål her...

Skrevet

Min gyn hadde spiralen. Trengte ikke gå på apoteket eller ha resept.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...