Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #1 Del Skrevet 13. juli 2008 Jeg venter mitt andre barn og skal som sist forløses ved ks grunnet fødselsangst. Jeg syns i det hele tatt det var en tung bør å bære å ikke være åpen om årsaken til mitt ks. Alle spør jo om hvorfor det ble og skal bli ks. Det er en tung hemmelighet som jeg ikke kan dele med andre. Det er nok anderledes å få ks etter tramatisk vaginal fødsel, for da har man forklaring til angsten. Jeg sliter med åvergrepsproblematikk og har ikke lyst å fortelle om det. Er redd jeg skal blir sett på som pysete når jeg velger ks fremfor vaginal fødsel, selv om saken er at jeg ikke har noe valg. Dilemmaet er at jeg ikke vil fortelle om årsak til fødselsangst, og dermed føler jeg meg i en veldig vanskelig situasjon.... Hvordan har dere som har vært åpne om at fødelsangst er årsak til ks ved førstegangsfødsel blir møtt av andre? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138220887-er-dere-%C3%A5pne-om-ks-grunnet-f%C3%B8dselsangst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #2 Del Skrevet 13. juli 2008 Hei Skal også ta ks pga angst, og syes det er helt okay å fortelle andre om det, det viktigste er at du føler at du gjøre riktige valge og hva andre mener skal du bare gi f i. vi er jo i år 2008 og viss man føler at der mere normalt for deg å operere enn føde vaginalt fordi vi kvinner er bygd for det og måååå føde sånn fordi det er blitt forventet av oss slik så er det dumt det også synes jeg. Jeg skal ta ks, fordi jeg er redd, ønsker å ha noe kontroll over kroppen min og meg selv etter 9 mnd med null kontroll. jeg føler meg mere trygg og gleder meg mere til å se barne mitt, bruker ikke mere energi på angsten og tanken ved hvor grusomt det er å føde vaginalt. Lykke til, og ikke være flau! det er unødvendig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138220887-er-dere-%C3%A5pne-om-ks-grunnet-f%C3%B8dselsangst/#findComment-138221252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-girl Skrevet 13. juli 2008 #3 Del Skrevet 13. juli 2008 Jeg har hele veien vært 100% åpen om at jeg har "valgt" KS pga fødselsangst.Hvis folk har spurt om når jeg har termin, så har jeg svart datoen, men sagt "men jeg skal ha KS ca en uke før". Om de da har spurt om hvorfor, så har jeg bare sagt "jeg har total fødselsangst, så vanlig fødsel har aldri vært et alternativ for meg". Jeg har faktisk aldri møtt noen negative reaksjoner på det!!! De som ikke kjenner meg så godt har bare svart "åja...". Nærere venninner/familie har nok spurt litt mer - og kanskje kommet med noen kommentarer om at "er ikke vanlig bedre både for mor og barn?" - men da har jeg bare svart at "mye kan gå galt - både med mor og barn - under en vanlig fødsel. Ved et KS er det veldig kontrollerte forhold, og når man i tillegg har total fødselsangst, så er dette det beste alternativet for oss". På nettgruppa mi (terminklubb på et annet forum) kunne jeg nok få litt kraftigere motbør... ble instendig oppfordret til Lamaze-kurs, yoga, "bølgemusikk", ønskebrev mm. Jeg kunne nok oppfatte en liten negativ undertone... MEN etter at alle fødslene i den klubben var overstått fikk pipen en annen tone! Noen av de som diskuterte litt med meg skal ha KS neste gang, enten pga av store rupturer ved sist fødsel, eller store traumer (eler begge deler). Jeg er en veldig åpen og selvsikker person, og har ikke noe problem med å snakke om KS pga av fødselsangst. Men nå har jo jeg "bare" fødselsangst pga angsten for skader på barn, mor + smerter, og ikke noen overgrepstraumer i min fortid. Kanskje det gjør at det er lettere for meg å prate om? Du skal ikke føle deg tvunget til å forklare deg om årsaken til KS! Desverre er det alikevel mange som spør. Om du evt svarer "pga fødselsangst" så skulle det være MER enn nok! Du kan også svare at "det er legene som har bestemt det. Har ikke så lyst til å snakke om hvorfor". Eller du kan ta en liten løgn, si at bekkenet er for trangt. Masse lykke til!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138220887-er-dere-%C3%A5pne-om-ks-grunnet-f%C3%B8dselsangst/#findComment-138221295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smil08 Skrevet 13. juli 2008 #4 Del Skrevet 13. juli 2008 Du vet hvorfor - det er ditt valg om du vil snakke om det eller ikke. Din rett. Du er like mye kvinne om du får barn sånn eller sånn;)) Stol på degselv. Masse lykke til;))) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138220887-er-dere-%C3%A5pne-om-ks-grunnet-f%C3%B8dselsangst/#findComment-138221547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #5 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg synes også dette er et vanskelig tema... føler ikke for å utlevere meg heller... og jeg har et yrke og nettværk som gjør at jeg kommer til å måtte svare på mange spørsmål omkring dette. Jeg har som deg traumatiske opplevelser som ikke har noe med fødsel å gjøre. Men jeg tror at mitt valg på hva jeg skal si til de "nysjerrige" faller på å bare svare at legene sa jeg var "for smal i bekkenet". Blir jo som å juge litt men.... søren heller de har da egentlig ikke noe med det å gjøre!! Gleder meg uansett jeg! Og har hørt masse positivt om KS! så bare gled deg du!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138220887-er-dere-%C3%A5pne-om-ks-grunnet-f%C3%B8dselsangst/#findComment-138237986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. juli 2008 #6 Del Skrevet 16. juli 2008 Jeg sa ingen ting om at jeg skulle ha ks, annet enn til de aller nærmeste. Når folk spurte om terminen, sa jeg ul-terminen og nevnte ikke ks med et ord. Jeg er i en litt annen situasjon enn deg, da jeg ikke har vært utsatt for noe fælt som kan forklare saken. Jeg synes fødselsangst er flaut. Redselen kommer jo ingensteds fra og jeg forstår det ikke selv, så hvordan forklarer man andre det? Til felles har vi at vi ikke kan/vil si grunnen. Til de som nå i ettertid har spurt meg om hvorfor (jeg hadde ks på fredag), har jeg svart at jeg etter samtaler med jordmor fikk velge og at jeg mener at jeg tok det rette valget. Til de som har spurt mer har jeg sagt at jeg fikk innvilghet grunnet fødselsangst. Der har spørringen stoppet - foreløpig. Jeg er fortsatt redd for at noen kommer til å grave mer etter det svaret, for da er jeg blank. Det er vel bare å prøve å heve seg over dem som evt vil grafse i privatlivet mitt utover det jeg vil fortelle dem, og rett og slett bruke frasen "det har ikke du noe med". Barnslig som det kan virke, så tror jeg det er svaret mitt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138220887-er-dere-%C3%A5pne-om-ks-grunnet-f%C3%B8dselsangst/#findComment-138247404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå