Anonym bruker Skrevet 12. juli 2008 #1 Skrevet 12. juli 2008 Jenten vårres er nå blitt 2,5 år. Tiden flyr. Men jeg lurer på dette med trapp. Vi har trappegrind påbe nede og oppe. Vi går altid forran henne og holder henne i en hand når vi skal ned trappen, og vi går altid lite bak henne år hun skal opp trappen. På tide at hun begynner gå trappen selv` Når fjerne trappegrinda------?
yasmina Skrevet 13. juli 2008 #2 Skrevet 13. juli 2008 Her fjernet vi grinda lenge foer det iallefall, mini er akkurat blitt to og vi har ikke hatt grind paa ialelflal 6 mnd tror nok dere kan fjerne den naa!
It's all about me Skrevet 13. juli 2008 #3 Skrevet 13. juli 2008 Den bør du fjerne ifjor. På den alderen bør de fint kunne gå i trapper selv, uten støtte. Lillegutt er så vidt over to og han har gått i trapper så lenge jeg kan huske. Selv om trappa er bratt går han nå uten tilsyn og går opp og ned mellom rommet og resten av huset som han vil.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2008 #4 Skrevet 13. juli 2008 Seriøst..........er trappa borte så tidlig??
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #5 Skrevet 14. juli 2008 Dytte............. Når fjernet du trappegrinda??
animal Skrevet 14. juli 2008 #6 Skrevet 14. juli 2008 Snuppa er litt over 2, og vi har ikke fjærnet grinda. Hun klarer å gå trappa på egenhånd, men føler hun ikke helt tenker konsekvens nok enda. Samt at det er lett å glemme bort trappa og falle utfor i "kampens hete" ;o) Gjør som du føler er best selv!
Gjest mphs Skrevet 15. juli 2008 #7 Skrevet 15. juli 2008 Vi fjernet trappegrindene da hun var ca.1 år og 8 mnd og da gikk hun både opp og ned trappen selv. Frem til da hadde vi gått sammen med henne, men holdt mindre og mindre i henne frem til vi fjernet grindene. Men nå er det sikkert ikke lenge før vi må sette de på igjen siden lillepia er 3,5 mnd.
Gjest mphs Skrevet 15. juli 2008 #8 Skrevet 15. juli 2008 Sjekket babyboken hennes og der står det at hun gikk i tappa uten hjelp når hun var 16 mnd, men da gikk vi bak henne.
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 15. juli 2008 #9 Skrevet 15. juli 2008 2 år og 3 mnd. Nå klarer han å "huske" åpningen mot trappen selv i vilter lek.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #10 Skrevet 15. juli 2008 Ble veldig overrasket over at man fjernet den så tidlig?? Vi har ikke trapp her, men bor i 3. etg. Jenta vår er 2 år og 2 mnd, og klarer å gå opp og ned fint alene. Men jeg går alltid ved siden av i tilfelle. (skal sies at det er en bratt og ujevn trapp). Når vi er hjemme hos mormor passer vi godt på i trappa, da det ikke skal sååå mye til for at hun faller, og da kan det jo gå riktig galt, tenker nå jeg... De rundt meg er like nøye på å passe på. Tenkte liksom at det ikke gjorde noe å være på den sikre siden, jeg da.. hmm... nå ble jeg litt i tvil...- Er det bare jeg som er helt paranoid???
Gjest mphs Skrevet 15. juli 2008 #11 Skrevet 15. juli 2008 Nei vil ikke si du er paranoid. Dere som foreldre ser selv når ungen deres er klar for å gå trappene selv. Ungene er ikke like.
AE84 Skrevet 15. juli 2008 #12 Skrevet 15. juli 2008 enig, det er utrolig variert hva barna klarer og ikke klarer! min blir 2 nå, og klare å gå selv, men holder hånda ned, og jeg går somregel bak han når vi går opp! vi har som regel grinna igjen, men ser jeg ikke er like nøye lengre! vi skal snart flytte, og vi snakker da om at vi ikke skal sette inn treppegind før evt neste mann kommer;o) og når det er sagt, så hender det enda at han sklir på vei ned, så jeg kommer nok ikke til å slippe taket helt enda!!
Lille Lu Skrevet 15. juli 2008 #13 Skrevet 15. juli 2008 Det er veldig individuelt hva de klarer i den alderen. Min jente er 2 år og 7 mnd - og hun er overhodet ikke klar for å i trapper selv. Dvs i barnehagen går hun trappen selv tror jeg, men den er enkel og ikke så veldig bratt og lang heller. Hun er ikke tidlig motorisk - men jeg ser at hun nå er på et stadie der hun utfordrer seg selv fysisk mer og mer. Vi har ingen trapper hjemme, alt på ett plan så hun får ikke trent noe på det heller. Men vi har 3 trappetrinn ute - og først nå i det siste klarer hun å gå de 3 trinnene uten å holde seg i veggen eller støtte seg med hendene på trinnet over. Du kjenner barnet ditt best selv og vet hva det klarer og ikke. Datteren min er flink til mye annet - så at hun ikke akkurat er tidlig på dette bekymrer meg ikke. Det går i rykk og napp.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 15. juli 2008 #14 Skrevet 15. juli 2008 Nå er trappegrinden mest for hun på 8 måneder. Men syntes det er greit ha litt kontroll over hun på 2 år til tider også så det skal kjøpes inn når vi nå flytter inn i nytt hus.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2008 #15 Skrevet 17. juli 2008 Min jente på 23 mnd går helt fint i trappa hjemme hos oss, men vi vil likevel ikke fjerne trappegrinda ennå. Hun er veldig vilter og kan plutselig få det for seg at hun skal hoppe eller løpe ned trappa hvis vi ikke følger med. Det er fort gjort å skli og falle i trappa hvis hun får herje vilt der. Vi holder henne ikke i hendene, men vi følger med når hun går i trappa ned til kjellerstua.
It's all about me Skrevet 17. juli 2008 #16 Skrevet 17. juli 2008 Oj trodde ikke det var så uvanlig at 2 åringer går alene i trapp nei. Må legge til at lillegutt er 2 år og 3 mnd og jeg kan være oppe på rommet med han og si til han at jeg går ned og lager mat jeg, kom når du ikke vil leke mer du. Ja sier han og kommer tuslende ned en stund senere. Ikke gjort noe galt oppe, og er sinnsykt forsiktig i trappa når han går alene. Jeg smugtitter ofte på han og han holder seg godt fast i gelenderet med begge hender. Er jeg sammen med han kan han hoppe og tulle. Måtte bare legge til det, er utrolig deilig å kunne stole slik på han allerede )
Gjest Skrevet 17. juli 2008 #17 Skrevet 17. juli 2008 Knøttet er 2 år og 3 mnd vi har fortsatt trappegrind (kun oppe). Hun går fint opp og ned i trappen alene (uten at vi er der også, leker alene oppe), grunnen til at vi har denne er at rommet hennes er rett ved trappen (bittebitteliten "gang") og at hun går i halvsøvne inn til oss om natten. Hadde det ikke vært for denne nattvandringen hadde grinden forsvunnet for lenge siden.:-)
Ranveig R Skrevet 17. juli 2008 #18 Skrevet 17. juli 2008 Vi flytta inn i nytt hus då guten var litt over 2 år, og har dermed aldri hatt trappegrind. Han har alltid vore veldig forsiktig av seg, har gjekk aleine i trapper ei stund før han fyllte to, utan at eg kan seie med sikkerhet akkurat når. Han fyller 3 i september, og går no opp og ned utan å holde seg i noko viss han har konsentrerar seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå