Gå til innhold

må man fullføre studiet for å få fødselsstipend?

PiaL

Anbefalte innlegg

Jeg ble ferdig med bachelorgraden min nå, men er gravid med termin i november., Det jeg vurderer er nå å studere mer til høsten, for å få fødselsstipend i og med at jeg ikke har fått jobb til høsten, og tjent pent lite frem til nå.

Er det noen som vet om man MÅ fullføre studiet man begynner på for at fødselsstipendet ikke skal bli omgjort til lån? Altså; hvis jeg melder meg opp til fag, og stryker på dem, vil lånekassen omgjøre stipendet til lån? For jeg har jo egentlig ikke noe særlig behov for mer utdanning nå som jeg er ferdig, men det lønner seg jo for å få maks med penger... :D

Fortsetter under...

Ved konvertering blir det ikke stilt krav om faglig progresjon i semestre der søkeren har fått fødselsstipend, se tredje del §§ 27-2 og 9-3.

Dette sier lånekassen hvertfall, det tolkes vel som at det ikke er krav til eksamen eller fullføring av studiet? Hvis ikke kan jo du ta permisjon og studere videre etterpå, hvis du alikevel skal studere. Evt melde deg opp til et nettstudie, så kan du gå hjemme etter permisjonen og bli ferdig med studiene :)

Hmm... er ikke lett å gjøre seg klok på lånekassen alltid.

Det som er, er jo at jeg fullførte bachelorgraden min nå, så jeg vil egentlig bare rett ut i jobb og bruke den til noe, men så ble jeg gravid da, og da er det ikke like lett å få fast stilling... (selvom det ikke er lov å diskriminere gravide!!) --> Tro meg! Det skjer!!

Er i samme situasjon som deg. Jeg har valgt et nettstudie med 60 studiepoeng for å få fødsesstipend. Da står jeg friere til når og hvor lenge jeg ønsker å studere. Trenger det jo egentli ikke, men tenker som så at det ser bedre ut på CV et mitt om jeg har gjort noe "fornuftig" i permisjonstiden. Skulle jeg ikke fullføre så blir IKKE fødselsstipend omgjort til lån:o)

• 4 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...