Gå til innhold

Vann og ritalin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det bli uheldig virkning når ritalin tas sammen med sukkerholdig drikke?

Skrevet

Nei, har ikke merket noe. Vi har måttet ty til diverse opp gjennom årene(ikke alltid vann er i nærheten:)), og virkningen av medisinen er den samme uansett hva den svelges med:)

Min brukte en del saft, også, i den tiden han skulle ta 3 tabletter for dagen. Og da hadde han saft til skoledrikke.

Han bruker Concerta nå, og den svelges med det han har for hånden av drikke. Og tenåringer er jo ikke kjent for å være direkte sunne hele tiden;)

Skrevet

Brukte han Ritalin før? og hvor lenge gikk det til det ble skiftet til concerta?

Skrevet

Jeg husker ikke helt, for det er lenge siden. Men vi gikk over til Concerta rett før den ble "godkjent" til blå resept. Så de 2 første månedene betalte jeg hele greie selv, men fikk det igjen da legen søkte om sånn fritak/enkeltvedtak, eller hva det heter. Da fikk vi den på blå resept. Husker ikke hvor lenge det er siden. Tror han gikk på Ritalin i et par år, i hvert fall, før det.

Det jeg så, var at der var god effekt av vanlig Ritalin, men effekten var så ustabil gjennom dagen. Dette bedret seg jo med Concertaen. Da slapp vi den "berg og dalbane" effekten gjennom dagen:)

Det jeg har inntrykk av i dag, er at mange bruker Ritalin for å finne riktig dose. Dette kan jo ta noen måneder. Og så går en over til Concerta. Men så hører jeg jo noen som starter direkte på Concerta. Kanskje det har med legen å gjøre? Jeg vet ikke..

Skrevet

Gutten min synes det er slitsomt å ta tabletter tre ganger for dagen.

Vi fikk prøve ritalin depot tablett første gangen men den fikk han forsterket adferdsproblemer av. Med vanlig Rialin merker vi den berg og dalbaneeffekten den har. Blir grinete for små bagateller når tabletten begynner å gå ut av kroppen.Tror nok vi skal spørre om å prøve ut concerta om ein stund.Snakker og banner veldig mye for tiden.....

Skrevet

Ja, det kan sikkert være lurt:) Det ikke bare ser ut som "berg og dalbane", det kjennes slik for barna også, vil jeg tro. Og det med snakking; min kan "tyte" hull i hodet på folk enda, og han er tenåring. Men det er stort sett bare om morgenen og kvelde, når Concertaen ikke virker:) Da er det mye lyd, ja. Kan også være sikkelig frekk i kjeften, og svarer tilbake. Tåler lite å bli irettesatt, noe det kan bli mye av i disse periodene....

Med Concerta er han så omgjengelig, og hjelpsom. Selv om han er i puberteten nå. Rart hvor mye medisinen hjelper på å "få frem" den egentlige personligheten:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...