Gå til innhold

Trenger hjelp ang tette melkeganger! (Langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på snart 3 mnd og vi hadde litt startproblemer med ammingen da han ikke hadde riktig sugeteknikk. Vi endte opp med tvillingstilling, og brukte det til ca 2 mnd. Sugetaket hans er enda ikke 100%, men jeg har egentlig gitt opp å få "hamburgergapet". Ammingen går stortsett bra, bortsett fra at jeg sliter med nesten konstant tette melkeganger i en eller annen form :o(

Vanligvis får jeg harde felt rundt omkring på puppene, ikke nødvendigvis på samme plass. Jeg klarer å få løst de opp ved hjelp av avlappet kropp, varm dusj, massasje, håndmelking, en super sulten gutt etter dusjen og diverse kreative ammestillinger...

Jeg tror at grunnen for tette melkeganger mest sannsynlig er at brystene ikke tømmes helt, pluss at jeg er overfølsom for trekk. I forrige uke begynte jeg å ta hensyn til dette, og pumpet det som evt var igjen, eller pumpet meg før, og dette gikk strålende helt til jeg fikk trekk på meg.

Jeg fikk løst opp det meste, men sliter med harde klumper inni begge brystene. Jeg har massert og håndmelket, og får ut melk, men klarer ikke å få løst disse klumpene. Er livredd for brystbetennelse og abscess!!

Kan forøvrig legge til at jeg har treig utdrivningsrefleks på ene brystet og bruker Syntocinon ved behov. Stor forbruker av dette når melkegangene er tette. Jeg tar også Lecitin for sikkerhetsskyld.

I dag har jeg hatt en urolig unge og kunne ikke helt forstå hvorfor fordi brystne mine var myke utenpå. Da kvelden kom og jeg fant disse harde klumpene forsto jeg jo at han hadde fått for lite mat gjennom dagen, og han endte opp med 160 ml på flaske etter amming i kveld!

Er det tette melkeganger som lager disse harde klumpene?

Hva kan jeg gjøre for å unngå tette melkeganger?

Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg for jeg ønsker å forstette med ammingen iallefall en stund til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har også vært plaget med tette melkeganger. (og brystbetennelse)

Tilstoppingen som sitter ytterst i brystknoppen, det kan se ut som en liten gul eller hvit prikk på brystknoppen. Man kan da forsøke å klemme forsiktig på den evt. etter først å ha hatt et varmt omslag på brystknoppen.

Leste på ammehjelpen at man ikke skal følge doseringen som står på Lecitin boksen, men ta dobbel dose. Kan jo kanskje hjelpe??

Ellers er det jo selvfølgelig viktig å amme ofte..og vær forsiktig. Det er ikke morro med brystbetennelse!

Skrevet

Pump med massasje morgen og kveld.

Reduser bruken av rødt kjøtt og meieriprodukter.

Kjøp spc flingor på apoteket i sverige (dosering 1 gram pr kg du veier - fordeles på 3 ganger daglig)

Lykke til!

Skrevet

Ikke gå med stram bh! Dette har gitt meg tette melkeganger med påfølgende brystbetennelse to ganger.

Tøm brystene helt med pumpe mens du masserer klumpene forsiktig. Man skal ikke massere for hardt, og man skal ikke massere uten at melken renner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...