Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt har i dag hatt flere bleier med harde klumper bæsj... han har ikke virket plaget, men ser jo at han har trykket mer for å få det ut. Han har fått grøt hver kveld nå i halv annen uke ca. Har malt i mme som grøten er blandet med og han får sviskesaft hver dag etter grøten. Gjør det noe at avføringen er så hard, skal den være bløt?

Han er også veldig mye våken på nettene nå, noe han aldri har vært før, noe som er fryktelig slitsomt. Kan det være grøten?? Noen som har noen forslag.. han går straks innpå eget rom fordi jeg ikke får sove når han ligger på nettene og er våken uten at det er noe, gråter ikke.

Han er 4 mnd og snart to uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har forresten tenkt å se hvordan det går i natt, hvis det er fortsetter med våkenetter, så skal jeg prøve å gi grøt på dagen, ikke på kvelden for å se om det hjelper.

Skrevet

avføringen skal ikke komme i harde små runde kuler, og heller ikke mange ganger hver dag. da tyder det på forstoppelse.

Tips mot forstoppelse:

-gi sviskesaft/mos

-pæremos

-gi mye vann til som drikke til grøten og ellers uten om ammingen

får du ikke igang avføringen av dette, og babyen ser ut til å presse og presse og det ikke kommer ut mer enn en kule er det lurt å hjelpe til, for mest sannsynlig så ligger det noe og "propper" igjen veien.

Prøv da:

-Q-tips med litt olje på. stikk den så vidt inn i rompa. masser litt (når du merker han presser)

-du får kjøpt miniklyster på apoteket som er til god hjelp når man trenger det en gang i blandt.

dette får det som oftest igang igjen, men gi sviske hver dag sammen med malten for å unngå hard mage...

selv har vi ei jente på 9mnd som nå skal inn på utredning på mandag, har slitt med forstoppelse siden vi stratet med grøt får 4mnd siden...

Skrevet

Når avføringen er sånn kan det bety at han er på vei til å få treg mage. Det startet sånn for datteren vår før hun ble forstoppet. Først små harde klumper og deretetr helt forstoppet med all den smerte og plage det innebærer. Jenta vår reagerte slikt på mme blandet med grøt samt banan. Vi kuttet derfor ut de to tingene. Men hvis du ikke har mm selv er det vanskelig å kutte ut mme.

Fortsett å gi sviskesaft og malt. Kanskje gi litt vann også til måltidet?

Håper det går bra med gutten din og at han slipper forstoppelse.

Skrevet

Du kan prøve med Laktulose/Laktosan avføringsmiddel. Fås kjøpt på apoteket.

Skrevet

Tusen takk for svar. Han får vann til grøten, men det er jo ikke så mye han får i seg, er ikke overbegistret, bare liksom tygger på smukken, men noe kommer det jo.

Uff, hørtes ikke bra ut dette, at det kan være begynnelse på treg mage. Får kanskje gi mere sviskesaft, eventuelt blande med vann så kanskje han vil drikke mer (må bare få kjøpt smukker med større hull da sviskesaften er så tykk). Uff.. vurderer nesten å kutte ut grøten og bare gi mme som før... er det en idè eller bør jeg fortsette med grøt?

Skrevet

Jeg gir sviskesaft på vanlig t-skje. Da får hun i seg masse. Og hun liker det kjempegodt.

Ellers kan du prøve laktulose som hun her under skriver.

Skrevet

hei=)

du kan prøve med litt yoghurtnaturell blandet med sviskemos,det hjalp på datteren vår da hun var veldig plaget med hard avføring,hun var 6 mnder da vi gjorde det og ikke vært plaget siden=) nå får hun det en gang i uken og bæsjer hver dag=)

Skrevet

trodde de ikke skulle ha kumelk før etter de har fylt ett år jeg?

Skrevet

Takk for mange gode tips.. skal nok kjøpe Lactulose og gi mere sviskesaft - han får 3-4 t-skjeer hver dag, men det er kanskje ikke nok.

Skrevet

det var hs og hslegen som anbefalte oss å gi henne yoghurt uten sukker.hun hadde vært plaget lenge og ingenting hjalp. og de har jo baban og pære youghurt i butikken til små bar.. ikke vet jeg,det var det de sa til oss=) tror ikkke akkoratt at de hadde anbefalt det hadde det vært farlig

Skrevet

Trodde heller ikke at de skulle ha kumelk før ett år. Men er jo noe å vurdere hvis ikke noe annet funker:-)

Skrevet

Vår helsesøster anbefalte Biola med svisker, men gutten vår var rundt 10 mnd da. Jeg ville ventet med youghurt en stund til, når han er så liten, evt. snakke med helsesøsteren din først.

Sviskemos er bra, og vann er viktig for å unngå forstoppelse. Du kan evt. øke mengden med malt i grøten, det kan hjelpe.

Skrevet

Lillegutt våknet i går kveld og begynte å tulle, da ga jeg ham mer sviskesaft også ga jeg han mme med litt mye malt i. Så idag morges hadde han en god og bløt bæsjebleie:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...