Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg fikk meg en liten sjokkopplevelse i går. For en tid siden kjøpte jeg en ABC bok til eldste mann på 4 år for å prøve å få ham interessert i alfabetet. Det ble en svært begrenset suksess så det får vente litt. Derimot kom minste mann på 2 (ble 2 i mars) dragende med boka i går. Dette er en veldig aktiv krabat som stort sett aktiverer seg selv med å rive ned huset hvis han ikke får nok oppmerksomhet. Han var også stokk døv til han var 1,5 og fikk dren i ørene. Han begynte da og snu seg etter oss når vi snakket til ham og begynte etter hvert å snakke. Han har mao ikke verdens beste ordforråd, men vi har jo lest for ham (og gjerne bøker litt over hans alders trinn da 4 åringen alltid er med)

Det som gav meg skikkelig gåsehud i går var at han kom med ABC boka satte seg på fanget mitt og sa H lyd (pust) hvis jeg pekte på en H. B lyd hvis jeg pekte på en B osv for de aller fleste bokstavene. Noen bokstaver assosierte han med folkene i barnehagen. (pekte på A som ble Anita) Videre spurte jeg ham kan du si noe som begynner på H? da sier han 'Hest'. B? Bil, P ? Pappa. for å gjøre det enda råere så pekte jeg på et par korte ord. I ABC'en står det feks en liste med ord som begynner med de forskjellige bokstavene. Jeg pekte da på Bil og han sier helt klart Bil!! Det samme skjedde med ost og hest!! lengre ord bare lo han av, så helt klart han synes det er gøy..

Har noen noe erfaring med det samme? forslag til leker aktiviteter som kan stimulere dette videre? Jeg vet det er noe som heter gjenkjennelse hukommelse som går på at noen er helt råe på å lære regler (som for eksempel å knytte logoer til bestemte bilmerker) så jeg vil ikke fremheve ham som noe geni (enda ;O) men jeg vil jo stimulere læreviljen, samtidig som jeg er redd for å push det for langt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138209171-l%C3%A6revillig-2-%C3%A5ring/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...