Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på fire er fremdeles veldig avhengig av totten. Så fort hun blir litt sliten eller trøtt er den inne. Har snakket mye med henne om at hun er for stor til det og at det kan skade tennene, og hun er for såvidt enig i det, men klarer ikke å kutte den ut.

Er det noen her med avvente tottebarn som kan gi noen tips?? Vil jo gjerne at hun skal ha sluttet før hun begynner på skolen i hvertfall..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tenkt på å smøre go negl på tommelen hans. Men er selv veldig usikker!!

Tips ønskes:-)

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi har en jente på 4 som er midt i prosessen med å slutte med totten. I vår snakket vi en del sammen om at hun begynte å bli stor og at det var på tide å slutte. Plutselig sa hun selv at hun ville slutte når hun ble 4 år. Etter det holdt vi fast på dette, og jeg og pappaen hadde tenkt å starte dagen etter 4-årsdagen hennes (ville ikke mase på selve bursdagen). Men på bursdagen våknet hun og sa at nå var hun 4 og brukt ikke tott om dagen lenger. Så motivasjon er viktig, på en eller annen måte har vi greid å legge det frem slik at hun selv ønsket/bestemte seg for å slutte. Og uten å mase for mye, fordi da blir hun sur!

Altså (som med voksne) - første trinn er å bestemme seg og finne motivasjon for å slutte. I tilegg til generelt å si at hun er så stor at det er på tide å slutte (tannlege og alle andre argumenter dere sikkert også bruker), har vi sagt at når hun har sluttet med totten skal vi reise til Dyreparken. Det har vi sagt helt fra hun oppdaget Sabeltann og hørte om andre som dro på ferie dit.

Vi har valgt å ta det trinnvis, og først slutte med tott på dagtid. For hver dag hun greier det, gir vi henne et klistremerke (som metoden fra De utrolige årene, av Carolyn Webster-Allen eller noe slikt). Disse klistremerkene kan byttes i små belønninger eller spares til større belønninger. Dette har vi drevet med i 1,5 mnd nå, og det fungerer veldig bra. Da har vi et ekstra lokkemiddel når behovet for å slappe av og kose seg med tommelen i munnen blir for stort :) Men det krever mye av den som skal slutte og av oss foreldre. Hun er selv bevisst nok til å si at "jeg vil ikke ha klistremerke..." eller at "jeg trenger noe å suge på" før hun putter totten i munnen, men det er opp til oss voksne å avlede og finne på noe annet å tenke på når behovet melder seg (sang og dans eller tegning fungerer ofte, det har hendt at jeg vært nødt til å gi til en boks rosiner).

Jeg må legge til at vår lille prinsesse også var veldig snar til å putte totten i munnen så fort hun ble sliten, eller så fort hun satte seg ned for å se TV eller bli lest for. Med en gang hendene var fri, for å si det sånn.

Dette er våre erfaringer, håper de kan være til litt hjelp.

Lykke til!

Skrevet

Hei.

Jeg har selv en jente som nettopp har vært gjennom dette. Vi startet med å kaste ødelagte tutter. En etter en etterhvert som de gikk i stykker. Tilslutt var det kun en igjen, denne var også ganske ødelagt, men vi lot henne ha den til hun selv var klar for å kaste den.

Må legge til at siden hun har bursdag i november brukte vi STOR sykkel som et lokkemiddel. Flere kvelder prøvte hun å slutte med tutt. Det var ikke like lett, så plutselig en kveld gikk den rett i søppelet. Hun kastet den selv. Og den kvelden gikk relativt bra. Første natt var unnagjordt og neste kveld var det ikke like lett, men nå var vi som foreldre klare på at nå hadde søppelmannen vært å henten tutten som hun selv hadde kastet. Det ble et par litt tøffe kvelder med litt gråting etter tutten, men det gikk greit og hun fikk sin sykkel etter å ha sovet uten i 4 netter. :-)

Skrevet

litt vanskeligere med tott enn med tutt:-)

Skrevet

Var selv en totter, det mine foreldre etterhvert begynte å legge vekt på var at hvis jeg brukte totten mye på skolen så kunne jeg bli erta, og det var motivasjon nok til å ikke bruke tommelen når jeg var sammen med andre, og den forsvant gradvis av seg selv når jeg var hjemme sammen med familien også, men jeg slutta nok ikke helt, om natten, før jeg begynte på ungdomskolen, har aldri hatt problemer med tannstilling heller...

Dattern min brukte smokk, og den sluttet hun å bruke på dagtid da hun begynte på storavdeling i banrehagen, og på natten sluttet hun med den da vi var på tur til københavn og jeg hadde glemt å ta med smokken og hun da fant ut at hun hadde klart å sove to kvelder uten smokk...

Med gutungen som bruker tommel vet jeg ikke hvordan det kommer til å gå for han bruker den bare når han samtidig koser med bamsen sin, og det er bare når han er fryktelig sliten, lei seg eller skal legge seg...

Det ejg vil fram til er: Ikke stress, det kommer når de er klare for det

Skrevet

Jeg er nå mor selv - beg å totte da lillebroren min ble født - da var jeg 3 år. Mamma var så stolt av meg fordi jeg selv kom og ga hun smokken og sa at jeg ikke trengte den lenger - men det var jo fordi jeg hadde beg. å totte istedet. Nå skjuler jeg for mine barn og min mann at jeg totter -og har en tannstilling som gjør at jeg har problemer med å spise en del ting -som f.eks pizza uten kniv og gaffel. Knekkebrød med salami er også vanskelig. Skulle ønske jeg hadde råd til regulering så jeg fikk ordnet tennene mine - men det koster jo borti 30 000. Skulle hatt regulering da jeg var liten, men pga av at vi flyttet og vi hadde dårlig råd så ble det ikke noe. Jeg er livredd for at barna mine skal beg. å totte - så de får bruke smokk til de er så store at de ikke beg å totte når de slutter m smokk. Pene tenner og å klare å slutte å totte er min store drøm - men er ikke så lett å slutte når du er over 30 år.....

• 3 uker senere...
Skrevet

Huff huff huff..... ikke gi barna tommelen.... men det er jo for sent å si nå.

Vet så inderlig godt hvor vanskelig det er å slutte med tommelen.... sammenligner det nesten med å slutte å røyke.

Ikke godt å si hva som kan hjelpe for avvenning når den er tilgjengelig hele tiden.

Kanskje dere må bare la tiden ordne opp. Dere har forklart for henne hvorfor hun ikke skal suge på den og da har dun hørt det.... men ikke sikkert at hun skjønner hva der mener... hvis hun ikke har erfaringen til å henge det på.

Hvis hun suger på tommelen når hun er ute med andre vil de etterhvert komentere det etterhvert når hun blir større. Dere kan jo nevne det for henne... ikke sikkert hun skjønner hva der mener men hun vil skjønne det når kommentarene kommer og da gir hun seg hvis hun synes dette blir flaut eller dumt.

Ikke stressmed det.... da blir det bare dumt hele greiene og hun tyr til totten for å få trøst og blir frustrert og lei seg for hun ikke mestrer det.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jenta vår begynte med totten i sommer, hun blir snart 4,5 år. Hun begynte nok fordi hun er litt fersk storesøster enda, og gjerne vil være litt baby. Vi syntes det var dumt å begynne nå, men reagerte ikke så mye til å begynne med, trodde det gikk seg til. Men det ble mer og mer, hun tottet og "falt ut", var helt idrømmeland med totten i munnen.

Vi prøvde gonegl, det funka ei lita stund, men det satte smak på maten hennes, og hun sluttet å bry seg om smaken. Og totten var mer og mer i munnen.

Til slutt sa vi at totting bare fikk foregå på soverommet, fordi hun var umulig å få kontakt med når hun tottet. Til å begynne med ville hun bare være på rommet sitt, men nå glemmer hun det og har den bare i munnen når hun skal legge seg. I kveld glemte hun det også=)

Nå var kanskje ikke vanen så inngrodd hos henne, men den så ut til å bli det. Jeg er glad vi reagerte på det, selv om det føltes slemt å hindre den kosen og trøsten hun så ut til å få.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...