Gå til innhold

Dere som har ammet, evt. ammer fortsatt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere opplevd perioder hvor barnet bare biter og tuller og ikke vil ha pupp, og at det så har gått over og de vil ha igjen? Eller betyr det at det er slutt på ammingen? Litt klønete skrevet, men dere skjønner.. Og evt, hva gjør man hvis ungen ikke vil ha pupp og ikke liker mme? Kan de klare seg på bare mat fra ca 10 mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd flere perioder med biting og ukonsentrert baby som ikke har tid å ligge ved puppen, vrir hodet rundt og rundt etter alle lyder etc. Men det har alltid gått seg til og etter en periode med litt lite amming blir hun plutselig en sugekopp igjen og vi ammer fortsatt. Hun er 9,5 mnd.

Hvis barnet ikke tar pupp og ikke liker mme så kan man jo ikke tvinge det, så da må det jo gå greit med bare mat. Mener å ha hørt at fra 10 mnd kan man begynne en gradvis tilvenning til vanlig melk.

Skrevet

Leah begynte å bare tulle og nekte å ta puppen da hun var ca 6 mnd...jeg fortsatte å prøve å amme og pumpe i 1 mnd før jeg ga opp, det ble rett og slett så lite melk til slutt og ingen tegn til at hun ville ta puppen igjen. Var litt trist, men på en måte veldig greit at hun fikk bestemme selv når hun ikke ville ha pupp mer..Vi begynte med mme etter samtale med HS, de trenger kalsium fra melk. Så jeg ville prøve å gi litt mme hvis du bestemmer deg for å slutte å amme:)

Skrevet

Eldstemann hos oss begynte å "tulle" når jeg ammet når hun var rundt 11 måneder - etter en uke slik orket jeg i alle fall ikke mere. Da hadde vi en månedstid uten melk før jeg begynte å gi vannlig melk ved 1 års alderen. Hun fikk ost på skiven, litt smør og spiste biola, så hun fikk dekket sitt behov for kalsium.

Skrevet

Snuppa gjorde det da hun var rett over året. Bare beit og ville ikke ha. Eg prøvde i 2 uker, og hun drakk ikke en dråpe på de to ukene, så da eg nesten ikke hadde melk igjen da, så gav eg meg....Hadde hun vert mindre hadde eg nok prøvd litt til....Men siden hun var 1 år og allerede fikk vanlig melk, så var det jo ikke kritisk å slutte da;) Tror nok jenta di fint kan få andre melkeprodukter et par mnd før du begynner med melk, men eg ville gjort et realt forsøk med amminga visst eg var deg. Kommer jo litt ann på hvor godt du liker å amme og da.....(eg synes det var veldig trist å slutte...)

Skrevet

Takk for svar! Ser det er en del ulike erfaringer.. Jeg vil gjerne amme lenger, synes det er så praktisk. Får håpe det kommer seg etterhvert. Jeg gir ikke opp med det første, tror jeg. Får pumpe meg i mellomtiden..

Skrevet

Tulla mi begynte slik ved åtte mnd alder, og endte med at vi bare kuttet ut ammingen på dagtid. Hun hadde rett og slett ikke tid, og hun ble mett av den faste føden, og var da ikke interesert i mer pupp etter det.

jeg ammer fortsatt nå, 9mnd, men da før legging, og i sengen på morrakvisten. pompet ikke noe på den bråe nedtrappingen, det gikk seg til veldig bra av seg selv.

har ikke planer med å stoppe ammingen enda, så lenge hun vil ha på kveldene så fortsetter vi :)

et tips for å fortsatt amme når babyen/barnet har begynt å tulle ved puppen, noe de ofte gjør for at de ikke er sulten og da leker seg og koser seg i stedet, er å amme enten mellom to måltid (med fast føde) som mellommåltid, og på kvelden gi grøten en time før legging og amme i sengen. da er barnet ikke så mett, og viser også mer interesse for melken som kommer. :) funker hvertfall fint her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...