Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Hvis du hadde lest litt i graviditetsbøker hadde du visst at det for førstegangsfødende ikke er vanlig å kjenne liv før ca uke 20, 2. gangs fødende kan kjenne liv fra uke 18.

Etter å ha fulgt med på mange av innleggene her, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å lese fagliteratur om det å være gravid fremfor å få få råd her inne, da det er mye feilinformasjon å lese her.

ANONYM:

Hadde du selv lest litt hadde du også sett at det er MAAAANGE som kjenner både før og etter di ukene du skriver....

Alle mennesker er ikke etter boken!

Synes du skriver på en meget skarp måte til en som bare stiller ett spm!

Jeg mener selv jeg har kjent liv i magen, og jeg er 14+5 nå. Men kjente liv da jeg var ca 13 uker:)

KJære anonym :-)

Om du leste innlegget til HI så spurte hun om noen av oss andre har kjent liv, ikke når man skal kjenne liv :-) Og det står jo ikke i fagbøker..

Det folk skriver om sin egen graviditet er jo heller ikke feilinformasjon, vi er jo så foskjellige, og hver eneste en graviditet er unik..

Og det du siterer øverst, om at det er vanlig å kjenne liv fra uke 20 for førstegangs er heller ikke en påstått fakta, her kan man også lese forskjellig i fagliteraturen.

Men, hva som angår div komplikasjoner, bruk av medikamenter og andre alvorlige ting, bør man heller oppsøke lege eller jordmor i første omgang. Men heller ikke da ser jeg noe galt i å spørre andre i samme situasjon om det er flere som har opplevd lignende. Et sånnt forum er jo litt til for at man ikke ska føle seg alene, og nettopp for å ha noen å diskutere med :-)

Hilsen en ikke anonym

Synes alltid det er morsomt med bråkjekke folk som står på sitt, selv om det viser seg at andre også kan ha rett. SÅ kjære anonym, kos deg med fagliteraturen så kan vi andre dele tanker og erfaringre her inne. :)

I mine tidligere svangerskap kunne min samboer kjenne liv utenpå ikke lenge etter uke 20. Og selv kjente jeg liv lenge før det. Jeg var iallefall sikker på hva som var bevegleser og ikke i uke 15.

Nå er jeg i uke 13 og kan kjenne noe som minner om bevegelser, men er nå ikke sikker på det enda. Så det er ikke mange ukene til før jeg venter å være sikker på å kjenne liv. :)

Så flott da, men at bobler i magen skyldes at babyen rører seg så tidlig, tror jeg like godt kan skyldes luft i magen som jo er vanlig i svangerskape. Og ja, jeg leser heller faglitteratur eller snakker med jordmor for å få svar på spørsmål, enn å spørre folk her inne. Men det er morro og lese innleggene og følge med i utviklingen til de gravide, men jeg syns det blir mye dill!

Annonse

Fint du har ditt standpunkt! Lykke til med det du!

Når man er gravid er d kos med litt DILL som du skriver... er deilig og dele erfaringer:) Ingen er utlært med noe:) Og godt er det....

Og som du skriver selv at det er morro og lese innleggene her, så virker det jo som om du også samler litt info om andre:)

Jeg er i begynnelsen av uke 15. For et par uker siden kjente jeg bevegelse, har kjent det et par ganger etter det også. Jeg må ligge helt stille og ha lav puls og være sikker på at det ikke er luft eller annet (det kjennes jo forøvrig ikke ut som luft i magen det jeg har kjent).

Må si jeg skvatt litt da jeg kjente det første gangen, for det var jo rimelig tidlig iom at dette er min første.

Nå gleder jeg meg til jeg ikke behøver å kjenne så godt etter, håper det bare er et par uker til.

Jeg er 13+6 i dag og har ikke kjent noe liv enda. Husker ikke når det begynte med nr en heller, men det var nok ikke før i uke 16-17. Tror jeg var ca. halvveis før vi kunne kjenne spark og bevegelser utenpå magen. (Det var da graviditeten plutselig ble enda mer spennende for samboeren min :-))

Jeg gleder meg veldig til å kjenne bevegelser, hikke og spark!!

Lykke til alle sammen. Livet er herlig!! :-)

Jippi uke 13 nå. :)

På mine sider her kunne jeg nå lese :

"Allerede nå er det noen som kjenner liv hvis de kjenner riktig godt etter. Dette er så tidlig at det er snakk om at du kanskje kjenner noe den ene dagen og så kan det gå et par dager/uker til neste gang."

Dette er mitt tredje barn og jeg tør påstå at jeg et par ganger har kjent liv. (og ikke luft eller andre rariteter i magen. :))

Hei

Jeg har kjent liv. Første gang i uke 13, og etter det har jeg innimellom kjent bevegelse, men det kommer litt an på hvordan jeg sitter. Hvis jeg legger handa over livmoren kan jeg av og til kjenne bevegelse. Dette er min tredje, så jeg kjenner godt forskjell på tarmbevegelse og babybevegelse. Jordmor sa at mange flergangsmødre kjenner igjen bevegelse tidlig, mens førstegangsfødende kanskje ikke helt tror at de kjenner bevegelse men det gjør de :)

I går da jeg var på rockekonsert kjente jeg velig godt bevegelse når jeg stod nær høyttaler og ristingen ble stor i magen. Nå er jeg i uke 15+2.

Hei

Helt enig med gull i magen!

Jeg har ikke kjent liv enda nå, er 14 uker p åvei, men med føstemann kjente jeg på 12+3. DET er jo helt mot boka! Som 2. gangsfødende burde jeg jo kjent tidligere nå.

Mange steder står det fra 11- 20 uke er normalt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...